Inspirace, pocta, nebo kopie? Originalita je v módě jen mýtus

 

Hermés k nerozeznání

Dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou. To tvrdil malířský génius Pablo Picasso a tuto teorii od něj převzal Steve Jobs. Řídili se tím zřejmě i inkriminovaní zaměstnanci módního domu Hermés, kteří stanuli před několika lety před soudem za to, že v dílnách svého zaměstnavatele vyrobili ikonické kabelky Birkin. Na ty totiž existuje přísný pořadník, kam se zájemci zapíší, a pak na své vysněné zavazadlo čekají - klidně až dva roky. 

Pět dnes už bývalých zaměstnanců ve věku 31 až 60 let se rozhodlo „využít" příležitosti na trhu a kabelky vyráběli sami. Prodávali je pak dychtivým zájemcům v Asii, než jejich tajnou dílnu objevila policie. Dováželi si krokodýlí kůže z Itálie, ale kovové doplňky kradli u svého zaměstnavatele. Kabelce nechyběly pověstné ruční švy, byla šita naruby. Způsob výroby měl co nejvíc připomínat to, jak se to dělá u Hermés.

Hermés je proslulý tím, že své řemeslníky si pečlivě vybírá, často pro módní dům pracují celé generace. V dílnách panuje přátelská atmosféra, příjemné prostředí a za svou práci jsou zaměstnanci dobře ohodnoceni. Chuť vydělat závratné peníze na padělku kabelky, kterou by dalo enormní práci odlišit od originálu, byla ale větší. 

Mohlo by se vám líbit

Kabelky jsou nyní lepší investice než umění

Ne všichni umělci mají v ruce štětec, někteří ho vyměnili za nůžky, aby se mohli věnovat jedné z našich největších obsesí - kabelkám. A nyní se tato posedlost doslova vyplatí!
elle.cz

Kabelka jako privilegium

V módních podvrzích je něco zoufale lidského a nízkého zároveň. To, co nosíme je naší prezentací vnějšímu světu a kabelky, hodinky, šperky nebo specifické kusy oblečení jsou způsobem, jak modelovat svou ideální personu. Kým chceme být, nikoliv kým doopravdy jsme. Ta správná kabelka vám pootevírá dveře do určité společnosti. Jsou to hodnoty povrchní, ale zároveň skutečné. V jistých kruzích neuděláte dojem s ničím, co má monogram, ale co pochází z dílny Phoebe Philo v dobách Céline.

Pořídit si kopii onoho statusového předmětu je sice na jednu stranu dětinské, protože „když na to nemám, musím se s tím smířit", ale zároveň také velmi lidské. Už od druhé poloviny 19. století vznikaly šaty pro sílící střední třídu, která sice neměla kapitál na róby od vyhlášených salonů, ale mohla si dovolit jejich napodobeniny od kvalitních krejčí.

Právě teď ale zažíváme opravdový paradox: postmoderní móda sází na reinterpretaci trendů, které tu už jednou byly. Na sociálních sítích patří mezi nejpopulárnější účet @diet_prada, který získal své fanoušky svým neúprosným upozorňováním na ty módní domy a návrháře, které si vypůjčili příliš mnoho inspirace od svých kolegů. Jak ale dnes poznáme, co je originál, co inspirace nebo pocta danému designu? 

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Kdy už je to trochu moc?

Právě teď se na Instagramu rozhořel boj o kabát české designérky Ivany Mentlové. Na jedné z nejznámějších módních influencerek Pernille Teisbaek se objevil kožešinový kabát, který vypadal velmi velmi podobně jako ten, který má své kolekci Ivana Mentlová. Leč pochází od polské značky Mannei. Její majitelka Sara Boruc si měla v minulých sezónách onen inkriminovaný svrchník od Ivany Mentlové koupit, aby o rok později zásobila kabátem téměř identickým celebrity nejen jako je Pernille, ale také třeba modelku Irinu Shayk. O plagiátorství také hovoří polský online magazín Fashionbiznes, který Boruc obvinil z kopií nejen designu Mentlové, ale také šatů, které měla „opsat" u francouzské designérky Delphine Manivet. 

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Spisovatel Chuck Palahniuk ve svém románu Neviditelné stvůry píše: „Nic ve mně není původního. Jsem kombinací úsilí každého, koho znám". Je na tom stejně současná móda? Své by k tomu určitě měl co říct jeden z nejoceňovanějších současných designérů Virgil Abloh. Kreativní ředitel značek Off-White a pánské divize Louis Vuitton ve své tvorbě neustále používá takzvané apropriace. Někdy odkazuje na jiné návrháře natolik, až jej obviní z padělků. Tak, jako to udělal belgický tvůrce Walter Van Beirendonck. Ten tvrdí, že Abloh v podstatě „opsal" jeho kolekce z let 2016 a 2018 a použil stejný design ve své současné tvorbě pro Louis Vuitton.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

„Kopírování bylo vždy součástí módního průmyslu. Nesmíte to ale dělat doslova, a hlavně ne v případě, že máte víc peněz a možností než ten, od kterého kradete nápady," vyjádřil se Van Walter Van Beirendonck v rozhovoru pro belgický časopis Knack. 

Přijďte s námi diskutovat! O padělcích, originalitě a inspiraci v módě na Clubhouse, v roomu Elle a Anit Noskové, kde budeme společně s šéfredaktorkou Elle.cz Tatianou Urbanovou dávat prostor také vašim názorům a dotazům. Už v úterý 23. února od 17 hodin.

Mohlo by se vám líbit

Sociální síť pouze pro smetánku? Nemáte pozvánku, nejste in.

Je to něco jako kvásek, běhání a skákání do ledové vody? Nebo už nám natolik chybí konverzace u piva, že se potřebujeme vypovídat veřejně? A za jak dlouho se začne kšeftovat s pozvánkami? Pojďme se podívat na aktuální fenomén sociálních sítí Clubhouse o něco blíže!
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24