Mládí vpřed: To nejlepší a nejmladší z pražského fashion weeku

Ondřej Petr

ADO, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Návrhář a student Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně se ve své kolekci ptá, zda je život na Marsu. Možná je ale ona kolekce odpovědí na tuto otázku. V souboru oděvů nazvaném „Life on Mars!“ se Ondřej zabývá problematikou femininních prvků v pánském šatníku, snaží se poukázat na nepodstatnost stereotypního nahlížení na gender. Vyzývá Micka Jaggera i Davida Bowieho, odkazujíc na jejich pohled na maskulinní oblékání, a inspiruje se příznačnou barevností dob jejich největší slávy i celkovou estetikou. Balancuje někde mezi estetikou antverpského Driese Van Notena a glam rockem starých kolekcí Yvese Saint Laurenta, a světe div se – tahle podívaná působí zkrátka skvěle.

Ondřej Petr / ADO, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Ondřej Tregler

Katedra designu, Technická univerzita Liberec

Ondřej Tregler nabyl zkušenosti ve světě při studiu pařížské školy ESMOD a v rámci pražského fashion weeku představil kolekci o dvanácti modifikovatelných oděvech, jejichž základ tvoří triko a kalhoty ze second handu, ze kterých Ondřej vzal základní střih a dále jej rozvíjel. Snažil se o propojení umění s každodenním oděvem, umění stylu kubistického a futuristického, které se staly stavebními pilíři inspirace při vzniku kolekce. Výsledkem této geneze je strohá a konformní kolekce oscilující na barevné škále mezi černou a béžovou. Nová uniformita v té nejčistší podobě.

Ondřej Tregler / Katedra designu, Technická univerzita Liberec

Žofie Soldánová

ADO, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Představitelkou ženskosti v odívání je pro tento ročník bezesporu Žofie Soldánová, studentka zlínského ADO. Ve své kolekci plné potisků a poloprůsvitných tkanin, kterou pro přehlídku doplnila o šperky z diplomové práce Magdaleny Šťastníkové, se zaměřila na zkoumání intimního vztahu mezi oděvem a jeho nositelem, zároveň zkoumala i život s bipolární afektivní poruchou, která vtiskla charakter autorskému potisku a tvarosloví jednotlivých modelů.

Ústřední motiv kolekce nabral nabíraných objemů i splývajících siluet, pestré barevnosti a hry s různými druhy materiálů, rozdílně propouštějících světlo. Jeden desén v různých odstínech má v Žofiině kolekci stimulovat křehkou mysl a pomáhat jí vybalancovat prudce kontrastní období, kterými prochází. ‚‚Práce na nové kolekci pro mě začíná pátráním sama v sobě. Hledám téma, které mi bude blízké a bude vyvolávat spoustu emocí a otázek. Rozpětí zdrojů inspirace je velmi široké a může být jak jasně dané, tak naprosto abstraktní.‘‘ A co od Žofie a její značky Naiad čekat v budoucnu? ‚‚Určitě budu nadále vytvářet další kolekce pod značkou Naiad a budu se snažit o její rozšíření. Zároveň se nyní zaměřuji i na zakázkovou tvorbu, která mě uchvacuje pro přímý kontakt s budoucím nositelem a možností plnit jeho přání a sny.‘‘

Žofie Soldánová / ADO, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Jaroslav Vích

Ateliér designu oděvu a obuvi, UMPRUM

Ačkoliv jméno návrháře na lokální studentské scéně patří mezi zavedené, míníme, že si zaslouží více vaší pozornosti. Ať už je to díky aktivitám v avantgardním seskupení JARDA PRAHA, který vnáší na lokální scénu vtip a nadsázku, či jeho sólové designérské dráze. Student čtvrtého ročníku Ateliéru designu oděvu a obuvi představil společně se svými kolegy svou kolekci již před pár měsíci, a tak v rámci pražského fashion weeku nešlo o žádnou velkou premiéru. Neříkejte, že jeho bílé tvarované šaty s fluorescenčními střevíčky či formovaný černý kabát unikly vaší pozornosti. Kolekcí Paulin, inspirovanou tvorbou francouzského návrháře nábytku a interiérů,to prý pro Jaroslava totiž zdaleka nekončí...

Jaroslav Vích / UMPRUM

Barbora Kotěšovcová

Ateliér designu oděvu a obuvi, UMPRUM

Barbora Kotěšovcová není na návrhářské scéně nováčkem, není však výraznou návrhářkou, která si na první dobrou podmaní davy. O to zajímavější je se k její tvorbě propracovávat sezónu za sezónou, model za modelem. Její hru s materiály je radost pozorovat, zejména tehdy, když se odváží pokořit siluetu lidského těla. To pak rozehraje dokonalou symfonii předimenzovaných svršků a oděvů popírajících zemskou přitažlivost.

Jeden by ji nazval minimalistkou, ona však objevuje zdobnost a velkolepost právě v jednoduchosti. Po boku kolegů z pražské UMPRUM vzdala na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku svůj hold francouzské kultuře skulpturálními oděvy, do kterých oblékla zbožné madony a světce. Obrovské límce, černobílá barevná paleta a zdobné botky v její kolekci budí ve svém celku dojem francouzské pompéznosti v buržoazním stylu. A my říkáme: très cool, chceme více!

Barbora Kotěšovcová / UMPRUM
Mohlo by se vám líbit

Atelier Visit: Jakub Polanka a jeho ticho před bouří

elle.cz