Zatímco prodej většiny oblečení se díky recesi zřítil do temných hlubin, tržby z prodeje obuvi oproti stejnému období v minulém roce závratně stoupají. Koupě nových bot totiž vždycky měla jakési nadpřirozené účinky – za prvé se vám neuvěřitelně zvedne nálada a za druhé vám nové boty pomohou perfektně zaktualizovat outfity z minulého roku.
Vysvětlení pro posedlost dámskou obuví má nejen věda, ale i historie.
„Koupíte-li si něco nového, uvolníte tak dopamin, který způsobuje pocit štěstí nebo radosti, v podstatě to funguje jako nějaká droga,“ říká Martin Lindstrom, autor knihy Buyology: Truth and Lies About Why We Buy. Jenže dopamin pomalu klesá, a pokud jste něco koupila z pouhého rozmaru, s jeho úbytkem přichází i pocit viny. To se ovšem netýká koupě bot. „Zákazníci si nákup bot racionalizují jako koupi něčeho vysoce praktického, co mohou využívat i několikrát týdně. Jejich dobrá nálada proto vydrží mnohem déle,“ říká Lindstrom.
„Navíc boty jsou něco jako sběratelský artikl, ať už si to ženy uvědomují, nebo ne,“ říká Suzanne Ferriss, Ph.D., editorka knihy Footnotes: On Shoes.
Jen pomyslete, jak fantasticky vypadají, složíte-li je vedle sebe do botníku. „Jsou jako sochy,“ dodává Ferriss.
Zákaznice si tedy při nakupování obuvi dopřávají miniadrenalinový zážitek, stejně jako sběratelé, pátrající po vzácném nálezu.
Všechny ty radostné pocity při nakupování jsou ještě intenzivnější, pokud se rozhodnete pro vysoké podpatky. „Stejně jako většina zvířat, i my si spojujeme výšku s mocí,“ říká Helen Fisher, Ph.D., profesorka antropologie na Rutgers University, „vysoké podpatky doslova zvyšují nositelův status.“
A důkazy najdeme také v historii – v předchozích staletích nosili jen bohatí vysoké platformy, ostatní měli jen praktickou obuv, aby mohli vykonávat manuální práci. „Boty byly měřítkem třídy,“ říká Fisher, „a stále je to v nás zakořeněné.“