Když jsem koncem února odlétala z milánského fashion weeku, jen těžko jsem dokázala domyslet, co nastane o pouhých pár týdnů později. Že nablýskané prostředí přehlídek, sklenky vína na terase s výhledem na milánské Duomo a večeře na oslavu nových kolekcí rázem vystřídá příprava květnového vydání ELLE z obýváku, kde na outfitu tak úplně nezáleží a make-up si nanesu, pouze když mě čeká video konference s kolegy. Svět, jak ho známe, v němž jsme mohli kdykoli cokoli, se otřásl v základech. Změny v chodu společnosti pociťují všichni. Státní nařízení o omezení pohybu, poskytování služeb a uzavření obchodů či restaurací se postupně zavedla všude po světě. Dopady na ekonomiku už po pár týdnech, kdy vzniká tento článek, zdaleka nespadají do kolonky „zanedbatelné“.
Od Wu-chanu až po Prahu
V době, kdy se koronavirus týkal pouze Asie, nás, obyčejné obyvatele Evropy, ještě nic netrápilo. Jinak to ale už tehdy vnímaly centrály luxusních značek, pro které je asijský trh zásadní. Tamní movitá populace představuje, jak známo, převážnou část jejich klientely. Aby toho nebylo málo, virus udeřil v období oslav nového čínského roku, s nímž se pojí nákupy a utrácení. Asijští nákupčí navíc nemohli ani dorazit na žádný ze světových týdnů módy, což pro fashion byznys předvídá problémy, i co se odbytu zimní sezony týče. Zanedlouho se nákaza začala šířit severní, pak celou Itálii. Oblastmi, v nichž sídlí většina manufaktur a továren těch stejných značek, které spoléhají na svou silnou pozici v očích asijských zákazníků. A potom už se vše jen nabalovalo. Od počátku března, kdy onemocnění jménem COVID-19 překročilo české hranice, se okamžitě začaly potýkat s problémy i místní tvůrci a firmy. Ti, kteří za sebou nemají skupinu s miliardovými kapitály.
Drahé šperky střídá dezinfekční gel
Náhlé uzavření high-end butiků postavilo jejich majitele před nelehká rozhodnutí. Jedním z nich bylo, zda vůbec pokračovat v produkci, když se rapidně sníží její odbyt způsobený přesunutím prodeje pouze do onlinového prostředí. Místo výroby takzvaně do zásoby se proto většina velkých hráčů rozhodla přeorientovat na výrobu produktů, které v jejich portfoliu zatím nefigurovaly. Tedy až na výjimku Gucci, které zakrylo ústa zpěvačky Billie Eilish černo-zelenou rouškou už při lednovém předávání hudebních cen Grammy. Je pravda, že se o kreativním řediteli italského módního domu Alessandru Michelem mluví už delší dobu jako o skutečném vizionáři… Ale zpět ke krokům, jež po globálním rozšíření koronaviru většina módního a beauty průmyslu podnikla. Továrny po krátké pauze nečekaně znovu ožily. S větším zápalem než za běžného provozu pod rukama švadlen a návrhářů vznikají roušky a ochranné oděvy pro všechny potřebné. Kosmetické odvětví místo líčidel ve velkém stáčí do lahviček dezinfekční prostředky. A ti, co nepřehodnotili zaměření své výroby, pomáhají finančními dary.
... pokračování článku v nové ELLE, která je právě na stáncích, ale objednat si ji můžete i pohodlně online!
ELLE PŘÍMO VE VAŠÍ SCHRÁNCE S POŠTOVNÝM ZDARMA
Nechcete přijít o nové číslo? Nechte si ho poslat domů. Výtisk vám doručíme až ke dveřím po celé České republice za stejnou cenu jako v obchodě, aniž byste museli platit poštovné. Stačí kliknout ZDE. (Akce platí pouze pro ČR.)