Autentičtí a sebevědomí: Proč milujeme stylové seniory na Instagramu?

 

Když okolo roku 2010 zažívalo módní blogování svůj vrchol, objevil se mezi všemi těmi dívenkami a chlapci, kteří pózovali s makronkami a kelímky od kávy, Ari Seth Cohen. Jeho blog se jmenoval příznačně: Advanced Style, což volně můžeme přeložit jako styl pokročilých i pro pokročilé. I po deseti letech zde prezentuje ty nejstylovější seniory, jaké si dovedete představit. I otec všech lovců módních outfitů The Sartorialist čas od času rád zachytil dámy a pány v důchodovém věku.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Nějaký čas se také žádný módní dům nemohl obejít bez reklamní kampaně, kdy by hlavní roli hráli modelové v letech. Newyorská značka sester Olsenových The Row obsadila v roce 2014 dnes třiasedmdesátiletou Lindu Rodin, Lauren Hutton byla v 65 letech tváří řetězce Mango, pro American Apparel pózovala dvaašedesátiletá modelka ve spodním prádle.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Modelky v pokročilém věku

 

To je jen malý zlomek určitého trendu, který byl dnes nahrazen v rámci módního marketingu něčím novým (například body pozitivitou, modelkami s postižením, křivými zuby či transgender osobnostmi). I přesto, modelky, kterým je už k devadesáti jako je Carmen Dell'Orefice nebo Daphne Selfe přijímají zakázky.

V posledním roce o seniorech ale slýcháme úplně v jiném kontextu: koronavirus je katapultoval ještě do zranitelnější pozice, než v jaké se dříve nacházeli. Patří mezi nejohroženější skupinu, které může nákaza přinést fatální následky. Jsou uvězněni ve svých domovech, bez možnosti fyzického kontaktu s rodinou a přáteli. Česká organizace Elpida, která pracuje na aktivním zapojení nejstarších členů do společenského života, převedla řadu svých kurzů alespoň do online světa. 

 

Elpida

 

Právě prostředí internetu a sociálních sítí, kde se všem, kdo nejsou dostatečně progresivní a cool, přezdívá posměšně „Boomer" (odvíjí se od termínu Baby Boomers, generaci lidí narozenou v letech 1946-1964), ale nabízí seniorům útočiště a prostředek pro sebevyjádření. Znáte například účet @wantshowasyoung, kde babička a děda, kterým patří čistírna v Tchajwanu, vytváří neskutečně stylové outfity z oblečení, které si u nich zákazníci nevyzvedli?

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Nebo @gramparents, kde fotograf Kyle Kivijärvi loví náhodné záběry stylových seniorů a vyzývá i své followery, aby mu posílali obdobné fotky. Když se díváte na všechny ty dokonale padnoucí saka, vintage kabelky, kožichy a mašle ve vlasech, ale i sportovní bundy a tenisky, napadá vás, že právě od prarodičů bychom měli brát lekce stylu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

V českém kontextu zažíváme ohledně seniorů jiný příběh. Až na malé výjimky zde není obvyklé, aby byla nejstarší generace finančně zajištěná. Jsou to veteráni dvou totalitních režimů, nenaplněných nadějí, často velmi pohnutých osudů a důchodového systému, který jim neumožňuje užívat si zplna hrdla podzimu života. Zatímco v Mnichově vejdete do kavárny Dallmyr a uvidíte dámy po osmdesátce s kabelkami Kelly od Hermés jak pomalu srkají svou ranní kávu, v Čechách seniorky bojují o levnější máslo v supermarketu.

Ve vzpomínkách svých prarodičů můžeme najít učiněné poklady, které nám pak slouží jako vodítko pochopení vlastních příběhů. Analogii můžeme najít i v jejich šatnících: obleky, které ještě šil prvorepublikový krejčí, hedvábný šátek, co přežil nacisty i komunisty, šaty do tanečních šité nejlepší švadlenou ve městě, krokodýlí kabelku, jejíž emocionální hodnotu nepřeváží ani „Birkinka". Mluvme se svými oblíbenými seniory, ptejme se na jejich životní i módní volby. Je to ta nejcennější inspirace.

Mohlo by se vám líbit

Britští beauty influenceři již nesmí používat zavádějící insta filtry

K tomuto revolučnímu kroku se rozhodla Rada pro reklamu Spojeného království (ASA). Ta uvedla, že zkrášlující filtry je zakázáno používat u placených příspěvků, kdy dochází ke “zveličování efektu kosmetických přípravků a péče o pleť”. Například to tedy znamená, že beauty online guru již nebudou moci používat filtry, které změní odstín či strukturu inzerovaného produktu. Všechny takové komerční počiny budou smazány a nesmí se objevovat na jejich platformách.
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24