Na co se můžete těšit?
Pod taktovkou Ondřeje Vrabce, Tomáše Netopila a Josefa Špačka se představí hudebníci z České filharmonie a Karlovarského symfonického orchestru, a přinesou skladby od skladatelů jako Mozart, Beethoven, Haydn a Reinecke. Jako sólisté zazáří Kateřina Kněžíková, Petr Nekoranec i Josef Špaček. Dále vystoupí soubor ČaroTaJ v Císařských lázních s moravsko-slovenskými lidovými písněmi v tradičním duchu a představí zpěvačky Taťánu Roskovcovou a Jitku Novotnou. Filmová část programu nabídne dva ceněné tituly v exkluzivních předpremiérách…
Zásah štěstím
Woody Allen už několikrát sliboval, že „právě tento film“ bude jeho posledním. Teď to ovšem vypadá, že se tato žijící legenda chce ve svých 87 letech doopravdy rozloučit a odejít do své pracovny, kde bude pouze psát. A na rozloučenou si střihnul – jak jinak – francouzský film. Kriminální drama Coup de Chance (Zásah štěstím) mělo premiéru na osmdesátém Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách 4. září 2023. Nebylo to žádným překvapením, jelikož Woody Allen oznámil už v červenci roku 2022, že se chystá režírovat francouzský thriller. Ohlas je zatím pozitivní, například na Rotten Tomatoes film skóruje 83 %. A o co ve filmu jde? Allen zpočátku poskytuje divákovi náhled do života dokonale šťastného páru, který má vše – úspěch ve své profesi, nádherný byt ve skvělé čtvrti v Paříži, a neskonalou vzájemnou lásku. Až do chvíle, kdy ona potká náhodou bývalého kamaráda ze střední. Náhle se snový život začne nebezpečně komplikovat…
Zóna zájmu
Jak vypadá život člověka, který má na svědomí nemyslitelnou realitu koncentračního tábora? Co je zač za zdmi svého domova? Jonathan Glazer na tyto otázky odpovídá ve svém snímku Zóna zájmu, který si letos z Cannes odnesl Velkou cenu společně s šestiminutovou ovací publika vestoje. Film vypráví o rodinném životě velitele vyhlazovacího tábora v Osvětimi a protíná jím drsný kontrast. Nad malebnou zahrádkou, po které se prohánějí vysmáté děti, se tyčí zdi tábora smrti. Rodinná idylka se mísí s mrazivou lhostejností v minimalistickém podání. Jonathan Glazer nevyslovuje nevyslovitelné, horory dávkuje po malých, nepřímých, ale silných doušcích a počítá s tím, že jsme dobře obeznámeni s kontextem. Nutí diváka půlit svou pozornost – na to, co se zrovna odehrává na filmovém plátně a na to, co se odehrává mimo něj. Druhý obraz barvitě vykreslují zvuky výstřelů, oblaka popela a bolestivá sténání. Režisér snímků Zrození a Sexy bestie měl v úmyslu rozdmýchat pochybnosti o černobílém pojetí dobra a zla: „Myslíme si, že bychom se tak nikdy nedokázali chovat a nechováme se tak, ale domnívám se, že bychom si tím neměli být tak jistí.“
Zdroj: variace.kviff.com, ČTK, ČSFD