Plodná domácí půda
Z tuzemské tvroby se diváci mohou těšit na 15 krátkých snímků zařazených do Národní soutěže. Na programu se vyjímá i několik kandidátů na Českého lva - jedním z nich je například animovaný Hurikán Jana Sasky, jenž bude uveden na americkém festivalu Sundance nebo dokumentární snímek Emy Hůlkové Ani se nanaděješ a už se jmenuješo šestileté Viktorce, která se snaží porozumět složitým vztahům ve své rodině. Z Cannes do Prahy míří animovaný film Poly Kazak Plevel, z Berlinale pak kraťas Kámen Osudu Julie Černé a z Annecy animovaný dokument I Died in Irpin. Čeká nás i Hana Stehlíková se svým pohledem na mateřství ve snímku Jsi mé světlo a režisérka Tan-Lui Chan, která v kraťasu Vstup zakázán kloubíroztomilost se vtíravými pocity neklidu a ohrožení.
Hrané snímky pracují s odlehčenými i hluboce osobními tématy. Například kraťas Pryč Piotra Jasińského zobrazuje otce, který selhal jako rodič i manžel a Chata Elišky Přádové vypráví o dívce, která hledá únik před psychickými problémy mezi přáteli. Moje domovina od Sarah Slavíčkové reflektuje nejrůznější stereotypy spojené s představami o životě na vesnici. Komediální prvky má kraťas Staří mistři Adama Barbory o staré partě pingpongistů, zatímco They Can Hear Your Smile Michala Jiřince ukazuje značně vykloubený dystopický mikrosvět. Program uzavírají Hun Tun Magdaleny Hejzlarové coby výzva k imaginativnímu tanci do srdce chaosu, a Time Metallurgist Tomáše Rampuly, jenž ke kreativnímu zpracování archivních záběrů využil umělou inteligenci.
Světové kraťasy
Vedle domácí produkce nahlédneme i za oponu krátkometrážní tvorby 23 zemí světa. V Mezinárodní soutěži se utká 26 filmů - ty budou uvedeny v pěti blocích, které ukáží aktuální trendy krátkého filmu. „Letošní Mezinárodní soutěž je opravdu pestrá – představíme snímky z míst jako Panama nebo Haiti, ale i očekávané filmy s mezinárodními oceněními,“ říká organizátorka Radka Weiserová. Jedním z takových snímků je i vítěz Zlaté Palmy z Cannes a kandidát na Oscara Člověk, který nemohl mlčet, připomínající tragické události jugoslávské války. O Cenu Akademie za nejlepší krátký animovaný film pak zabojuje křehká loutková animace Pohlední muži. Napínavé španělské drama Masterpiece zvítězilo na loňském festivalu Sundance, z Berlinale pak na Pragueshorts míří vítěz Zlatého medvěda, svobodomyslný argentinský snímek Změna kurzu.
Velká středa
Pragueshorts 2025 zahájí 26. února speciální program v Biu Oko s pěti kraťasy. Mezi nimi vyniká Reality+ od Coralie Fargeat, která stejně jako její horor Substance zkoumá posedlost krásou a to, jak by vypadal svět, kdybychom svá reálná já mohli za pomoci mozkového čipu snadno přepnout do sexy módu. Do snové fantazie uniká z reality všedního dne chlapeček Jay v platonském Podobenství o městech a lidech, při kterém spojili síly věhlasná italská režisérka Alice Rohrwacher a francouzský streetartový umělec JR. Dále se diváci mohou těšit například na snímek Nejsem robot o ženě, kterou série nezdařilých CAPTCHA testů uvede do nové životní reality. Film posbíral kromě nominace na Oscara více než 60 festivalových ocenění.
Máme rádi Barryho Keoghana
Programový blok LABO uvede osmičku experimentálních snímků, které definuje touha po objevování. Kraťasy promítané v této sekci posouvají hranice tradičního filmu a přinášejí divákům zážitek, jenž se vymyká běžné filmové produkci. Mezi nejslibnější díla patří například francouzský film Explodující dívka, který byl nominován na Cenu evropské filmové akademie, a český snímek Polní lékař aneb pravidla styku s místními e-dívkami, pojednávající o vysloužilém vojákovi cizinecké legie. Letos bude na Pragueshorts speciální sekce věnovaná Barrymu Keoghanovi, talentovanému dublinskému rodákovi, který si díky filmům jako Zabití posvátného jelena, Saltburn nebo Víly z Inisherinu rychle vybudoval reputaci jednoho z nejtalentovanějších herců své generace. V bloku Máme rádi Barryho Keoghana bude uvedena čtveřice krátkých filmů z let 2013 až 2016, které ukazují jeho začátky a zároveň nabízejí pohled na britskou kinematografii poslední dekády.
Umění, horory a tělo
Pro fanoušky současného umění a experimentální tvorby připravili organizátoři Pragueshorts jedinečnou příležitost seznámit se s dílem NEOZOON. Jedná se o ženský umělecký kolektiv, jehož tvorba byla prezentována na prestižních výstavách, jako je Centre Pompidou v Paříži nebo na festivalu v Rotterdamu. Blok NEOZOON Tribute představí 8 krátkých filmů tohoto kolektivu, které spojují témata jako konzumerismus, náboženství nebo zvířata v lidském světě, autorky pak také na festivalu osobně představí svou tvorbu v rámci průřezové master class s názvem „NEOZOON – nic roztomilého k vidění“. Ani letos na festivalu nechybí oblíbený večer hororových, děsivě vtipných i znepokojivých filmů Brutal Relax Show, jehož moderace se ujme Jan Špaček, nebo víkendové projekce filmů pro rodiče s dětmi. Letošní Pragueshorts završuje speciální program Hot Topic: Moje tělo s tématem sebepřijetí, identity a tělesnosti. Vítězové festivalu budou vyhlášeni 1. března v Biu Oko, a od 2. března poběží online část festivalu na KVIFF.TV, kde bude k dispozici kolem 60 snímků z festivalového programu.
- Zdroj článku:
Pragueshorts, KVIFF.tv