„Vše, co potřebujete pro vytvoření domova je pokoj a Akari,“ prohlašoval s oblibou japonsko-americký designér Isamu Noguchi o svém nejslavnějším díle. Akari znamená japonsky světlo. A světlo hraje v interiéru jednu z hlavních rolí – modeluje prostor a podtrhuje atmosféru. Nezáleží, jestli jste vyznavači hygge, japonského minimalismu anebo si jedete na aktuální vlně mid-century. Akari vypadají úžasně, kamkoliv je postavíte. Je to statement piece, který sází na hru s materiálem a lehkostí.
A kdo byl jejich autor Isamu Noguchi? Malíř, designér a jeden z nejvýznamnějších sochařů 20. století. Stačilo ale málo a stal by se lékařem. Místo toho celý život osciloval mezi uměním a designem i mezi Japonskem a Spojenými státy. Jeho tvorba spojuje západ s východem a v obou zemích si časem vybudoval ateliéry. Noguchi byl všestranným talentem, který po sobě zanechal řadu několikatunových kamenných objektů, navrhoval zenové zahrady, keramické objekty, osvětlení a nábytek a vytvořil například scénografii pro představení legendární tanečnice Marty Graham. Ve všem se odráží Noguchiho poslání – práce s prostorem. Smysl pro abstrakci vnesl do jeho tvorby rumunský sochař Constantin Brancusi, u kterého mladý Noguchi studoval. Nikdy nepatřil k žádnému směru nebo skupině, ale spolupracoval například s Luis Khanem nebo Marcelem Breuerem. V 50. letech navrhnul zahradu nové budovy UNESCO v Paříži, na které spolupracoval s hvězdami jako je Pablo Picasso, Joan Miró, Alexander Calder a Henry Moore.
Noguchi ve všem tíhnul k užitečnosti a jednoduchosti, takže cesta od umělce k industriálnímu designérovi se nabízela. Začalo to návrhem dětské chůvičky, pokračovalo konferenčním stolkem a pohovkou, ale největší ohlas měla právě světla, kterým se průběžně věnoval už od 40. let. Dnes se o práva k jeho návrhům dělí známé společnosti Vitra, Herman Miller a Knoll.
Přestože se Noguchi narodil v Los Angeles, dětství strávil v Japonsku a v dospělosti dělil svůj život mezi Japonsko a USA. Pracovně byl zrovna v Japonsku v Hiroshimě, když si udělal výlet do města Gifu známého tradičním rybářským festivalem a výrobou papírových luceren. Ty ale začínaly být zastaralé a s přechodem na elektrické osvětlení hrozilo, že řemeslo zanikne. Starosta Gifu proto oslovil Noguchiho, aby lucerny přizpůsobil technologickému progresu a také zpřístupnil západu. A povedlo se. Výsledkem jsou lampy Akari, moderní interpretace tradičního japonského řemesla. Čisté linie, organické tvary, místo svíčky žárovka a lampa jde poskládat jako papírová harmonika a snadno posílat po celém světě.
Akari se dodnes vyrábějí v Gifu ve stejném podniku rodiny Ozeki, se kterou před 70 lety začal Noguchi spolupracovat. Ručně, z papíru z kůry morušovníku a bambusu pomocí dřevěných forem. Postupně vznikly návrhy stovky modelů různých tvarů a velikostí. Závěsné, stojací nebo stolní. Velké od 24 centimetrů po téměř třímetrové objekty. Výroba jedné lampy trvá 6 hodin.
Jejich popularita aktuálně drží nad vodou Noguchiho muzeum v Queens v New Yorku, které bylo kvůli pandemii několik měsíců zavřené. Celou dobu to finančně ustálo díky prodeji právě Akari lamp a touze vylepšit si domov, který se proměnil v náš celý svět. Nedivíme se. Jejich měkké světlo, řemeslo a lehkost z nich dělají ikony designu, po kterých je těžké netoužit.