Udržitelnost se v posledních letech dostala na výsluní a v kosmetickém průmyslu to platí dvojnásob. Investujeme do eco-friendly make-upu a cruelty-free skincare, nicméně návštěvám kadeřníka se v udržitelném diskurzu moc pozornosti nevěnuje. Možná je to proto, že kadeřnické salony nejsou standardně zrovna ekologické podniky – produkují hodně odpadu a spotřebují velké množství vody. I proto jsou důležité udržitelné iniciativy jako je edukační program Hairstylits For The Future, který nejen vzdělává, ale také nabízí kadeřníků pomocnou ruku v konkrétních krocích. Jedním takovým krokem je Water Saver, sprchová hlavice navržená pro úsporu vody nebo projekt ProValue by L’Oréal, který pomáhá salonům s recyklací hliníku. L’Oréal těmito iniciativami podporuje udržitelné snahy kadeřníků, motivuje je a podává jim pomocnou ruku. Více se dozvíte v rozhovoru s Martinou Slezákovou, členkou nejužšího vedení L’Oréal Česká republika, která v rámci své práce klade velký důraz na vzdělání profesionálů.
Kdy jste začala vnímat růst zájmu o udržitelnost?
Když se podíváme na studie, vidíme, že téma udržitelnosti začalo výrazněji rezonovat zhruba před pěti lety. Nicméně v posledních dvou letech je to mnohem patrnější, zejména mezi generací Z, která se postupně dostává na trh. Tato generace očekává, že značky budou reflektovat udržitelné hodnoty, protože s nimi vyrostla. V kosmetice se lidé hodně ptají na refilly (opakovaně plnitelné obaly), možnosti recyklace a na původ ingrediencí. Naopak třeba to, že naše továrny fungují na principu uzavřeného vodního cyklu, už tolik nevnímají, protože to není na první pohled vidět.
Máte nějaké poznatky o tom, jak nejlépe komunikovat udržitelnost? Vyplatí se třeba zapojit ambasadorky?
U koncových zákazníků je klíčové ukázat, co přesně nabízíte, ideálně vizuálně a jednoduše. Například: „Tady je celý produkt, a tady refill, který ušetří 65 % plastu.“ Přehledná grafika, která se snadno sdílí na sociálních sítích, je opravdu účinná. Když jsme představili novou řadu Kérastase Elixir Ultime s elegantní skleněnou lahvičkou a refill balením, ambasadorka značky Sydney Sweeney pomohla přiblížit zákazníkům myšlenku refillu. Je důležité lidem tyto možnosti ukázat, protože si jich jinak třeba ani nevšimnou.
Jakou roli podle vás hrají kadeřníci v edukaci o udržitelnosti? Myslíte si, že si lidé spíš věří názoru odborníka než tomu, co vidí na sociálních sítích?
V dnešní době jsou tyto dva světy hodně propojené. Když komunikujete na sociálních sítích, cílíte na určitou skupinu lidí. Ale v salonu, když kadeřník stojí před zákazníkem, může mu vše důkladně vysvětlit. Zákazník se většinou vrací ke stejnému kadeřníkovi, se kterým má nějaký vztah a důvěřuje mu se svými vlasy. A když mu kadeřník doporučí nový olej s možností refillu, zákazník to už lépe přijme, protože ví, že mu to kadeřník vysvětlil a podal tak, jak to je. Samozřejmě se může stát, že si to zákazník nekoupí hned, potřebuje čas na rozmyšlení a může si to pořídit jinde. I tak ale kadeřníci mají důležitou poradenskou roli. Doporučují nejlepší produkty, a to jak z hlediska typu vlasů, tak i v rámci udržitelnosti.
Je pro salony udržitelnost nové téma?
Rozhodně ne. Kadeřníci každý měsíc produkují zhruba dvě kila odpadu, ať už jde o tuby od barev, melírovací folie nebo obaly od stylingových přípravků. Historicky mají povinnost tento odpad třídit. Například, když používají tuby od barev, často v nich zůstává ještě trochu barvy, a je důležité, aby je kadeřníci odváželi do speciálních kontejnerů na tříděný odpad. Proto mají s tímto tématem blízký vztah. My tu jsme od toho, aby se ta komunikace a snaha zintenzivnila. Ukazujeme jim udržitelnější alternativy a nástroje, pomocí kterých můžou udržitelnost do svého salonu snáz implementovat.
Reagují na to některé salony negativně?
Naopak, musím říct, že kadeřnické salony jsou udržitelnosti velmi otevřené, možná i proto, že je to pro ně výhodné. Při každém umytí hlavy spotřebují kadeřníci přibližně 20 litrů vody, což se odráží v jejich nákladech, zejména pokud jde o teplou vodu. Pokud začnou šetřit vodou, mohou výrazně snížit své náklady. Nehledě na to, že když se salon věnuje udržitelnosti – třídí nebo dělá nějaké věci jinak, tak ten koncový zákazník to vnímá. Je to přidaná hodnota toho salonu.
Povězte nám víc o vašem programu Hairstylists For The Future.
Jde o mezinárodní online edukační iniciativu určenou kadeřníkům, která se zaměřuje na udržitelné postupy v salonech. Kadeřníci se v něm učí, jak efektivněji pracovat s vodou, správně nakládat s hliníkovými obaly a snižovat spotřebu elektřiny. Program je rozdělen do krátkých, půlhodinových lekcí, které přinášejí praktické tipy, jak salon může přispět k udržitelnosti. Když kadeřníci projdou těmito lekcemi, je pak už na nich, jak nové poznatky uvedou do praxe. Online formát jsme zvolili záměrně – není třeba osobního školení, protože jde hlavně o to, aby si kadeřníci uvědomili, kde a jak mohou udělat změnu, a začali ji aktivně uplatňovat.
Jaké další iniciativy máte pro kadeřníky v oblasti udržitelnosti?
Jedním z našich hlavních lokálních projektů je ProVALUE, který pomáhá kadeřníkům zajistit, aby jejich odpad skutečně skončil tam, kde má – v recyklačním procesu. Kadeřníci sami ve svých salonech třídí hliníkové tuby, melírovací fólie a další obaly, například od laků. Jakmile nasbírají dostatečné množství, odpad je odeslán zásilkovou službou do naší partnerské firmy, která ho pak pečlivě zpracuje a recykluje. Tímto procesem se minimalizují chyby v třídění, které mohou nastat, pokud se recyklace provádí individuálně. V České republice pracuje přibližně 25 000 kadeřníků, kteří ročně vyprodukují okolo 600 tun hliníkového odpadu. Díky této iniciativě mají salony jistotu, že jejich odpad je správně recyklován a přispívá k cirkulární ekonomice – například hliník může být využit ve výrobě součástek v automobilovém průmyslu.
Vedle ProVALUE nabízíme kadeřníkům speciální speciální úsporné hlavice L’Oréal Water Saver – Gjosa – které výrazně snižují spotřebu vody. Navíc mají možnost nakupovat zmíněné produkty s refilly, čímž snižují množství obalového odpadu.
A z těch 25 tisíc kadeřníků, kolik jich s vámi spolupracuje?
Přibližně 25 % salonů v Česku pracuje s našimi značkami. Ale projekt je otevřený všem kadeřníkům, bez ohledu na to, zda s námi spolupracují. Stačí, když se zaregistrují na našich webových stránkách a mohou svůj odpad posílat na recyklaci. Nezáleží nám na tom, zda používají naše produkty – naopak, čím více kadeřníků se zapojí, tím udržitelnější bude celý obor.
Sbíráte od salonů nějakou zpětnou vazbu?
Ano, salony zapojené do testovacího programu nám poskytují velice pozitivní zpětnou vazbu. Oceňují, že je celý proces jednoduchý, podporuje je v tom, aby na udržitelnost opravdu myslely, a říkají, že jim takové řešení dříve chybělo. Pomáháme jim s povinnostmi, které už mají, a zároveň jim ukazujeme, jak si je mohou usnadnit.
Funguje program v celé České republice?
V Česku i na Slovensku.
Co považujete za klíč k úspěchu při zapojování lidí do zavádění udržitelných inovací?
Pro mě je klíčem osvěta – mluvit otevřeně o tom, proč jsou tyto inovace důležité, jaký mají dopad na společnost i na běžnou praxi v salonech. Lidé si pak mohou lépe uvědomit, že i drobná změna v jejich rutinních procesech má smysl, protože má kumulativní dopad. Zároveň je klíčové dát lidem realistické cíle a dostatek času na implementaci a získání zpětné vazby. Udržitelné projekty nejsou o rychlých výsledcích, ale o trpělivosti a dlouhodobém přístupu.
Co byste doporučila manažerkám, které čelí výzvám při zavádění udržitelných postupů ve svých firmách?
Hlavně věřit v to, že udržitelnost je téma, které se týká každého z nás. I malý projekt může mít významný dopad. Je důležité mít kolem sebe zapálený tým lidí, kterým na tom záleží a ten projekt je jejich součástí. Další klíčová věc je podpora vedení. Pokud se firma rozhodne pro udržitelnost, je nutné, aby to byla dlouhodobá součást její DNA, nikoliv pouze jednorázová aktivita pro image. A samozřejmě je důležité neustále vzdělávat a vysvětlovat, jak tyto změny prospívají nejen firmě, ale i širokému okolí.
Jak motivujete lidi, kteří třeba v udržitelnost tolik nevěří?
U nás uvnitř firmy máme silné povědomí o udržitelnosti, protože je součástí naší filozofie a produktů. U externích partnerů, třeba v salonech, je potřeba ukázat jim, jaký má udržitelnost přímý přínos pro jejich práci – jak mohou šetřit náklady a co z toho mají. Když jim třeba ukážeme, kolik vody spotřebovávají a kolik mohou ušetřit i finančně, tak to najednou vidí konkrétně. Mít konkrétní data a čísla opravdu pomáhá, aby si kadeřníci mohli představit, co takové změny přinášejí v praxi.
Co je podle vás další krok?
Z pohledu koncových zákazníků je zásadní je motivovat k většímu využívání refill produktů. Když je bude kupovat jen malá část zákazníků, dopad nebude velký, ale pokud se nám podaří oslovit 30–40 %, bude to mít obrovský efekt. Pro salony pracujeme na dalším udržitelném kroku: jak využít ostříhané vlasy, které tvoří značnou část odpadu. V zahraničí už se z nich vyrábějí různé výrobky, například rohože, a my zkoumáme možnosti, jak je využít třeba jako hnojivo. To je věc, kterou chceme spustit během příštího roku.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor