Luxusní vzplanutí

Když byla v roce 1958 poprvé představena luxusní, ale na svou dobu poměrně drahá řada krémů Re-Nutriv od Estée Lauder, v reklamách se objevila odvážná otázka: Co na tomto krému stojí 115 dolarů? Paní Estée Lauder, zakladatelka této značky, odpověděla: „Materiály, které jsou použity na vytvoření světoznámého díla, nemusí zvýšit jeho prodejní cenu, ale je to konečné dílo, za které platíte.“ Značka Estée Lauder tehdy určila standard v kategorii prestižních kosmetických přípravků. A to dokonce v době, kdy nejdražší přípravek péče o pleť stál přibližně 10 dolarů.

V 80. letech zaplavila luxusní kosmetika Japonsko. Bylo to prostřednictvím řady Clé de Peau a Cr`eme Ex od Kanebo. Opravdový boom na trhu s luxusními krémy však nastal až v 90. letech, kdy mu napomohl také trend ‚mezinárodní smetánky‘. Nelze skrývat, že úspěch slavil především marketing zaměřený na uspokojení ‚potřeby luxusu‘. Ať už však šlo o snobismus či nikoli, kelímky s Cr`eme de la Mer šly ve Spojených státech na dračku a pořadníky pro ty, na které se zatím nedostalo, se neustále prodlužovaly. Když v roce 1999 uvedla La Prairie, spíše diskrétní švýcarská firma, na trh svůj Luxe Caviar Cr`eme, byla doslova zavalena nabídkami a měla neustále vyprodáno. O několik měsíců později podlehlo krému Sisleya dvě stě tisíc zákaznic. Sisley však v tomto směru popírá jakoukoli cílenou marketingovou strategii: „My jsme odjakživa drahá značka, protože do svých výrobků dáváme ty nejlepší ingredience,“ vysvětluje Anne-Marie Faure, ředitelka mezinárodního marketingu. Mediální kampaň krému Sisleya však otevřela cestu i konkurenci a ‚zbavila ji komplexů‘. „Doteď jsme omezovali výzkum z finančních důvodů. Ale díky ‚efektu Sisley‘ jsme si řekli, že teď se můžeme odvázat a vzhledem k inovacím v oblasti přípravků proti stárnutí se dostat na špičku,“ přiznává Annick Massiglia, marketingová ředitelka firmy Lancaster, která právě uvedla na trh svůj trumf – krém Excellence.

Co je to luxus?
Na tomto šílenství má určitý podíl vliv módy. Zákaznice chtějí to nejlepší a to, co je nejvíc trendy. Prostřednictvím luxusních krémů si ženy kupují část svého snu. Ale co vlastně znamená slovo LUXUS? „Pro mě znamená to, že už po ničem jiném nemusím toužit. Ponoření se do naprosté dekadence, ať už je to cokoli,“ říká modelka Liya Kebede. „Pro mě je luxus vše, co povzbuzuje a těší mé smysly – jako vůně oceánu, dotyk kašmíru, pohled na skvostnou architekturu, klasická hudba – luxus je osobní harmonie,“ tvrdí modelka Carolyn Murphy. Aby společnost Estée Lauder zjistila, co znamená luxus pro ženy dnes a jak daleko jsou ochotny zajít, aby kousek luxusu získaly, požádala v roce 2005 agenturu Harris Interactive®, aby provedla průzkum. Na otázku, zda by byly ochotné jíst celý měsíc polévku ze sáčku, aby si mohly dovolit koupit uznávaný luxusní výrobek, čtyřicet čtyři procent žen odpovědělo ano.

VOLNÁ RUKA LABORATOŘÍM
Nejpečlivější výběr prvotřídního materiálu a dokonalá konečná úprava, to je luxusní kosmetika. Příklad: Daniel Maes, viceprezident výzkumu a vývoje u Estée Lauder, dostal volnou ruku ohledně neustálého zlepšování známého krému Re-Nutriv. „Používáme nejúčinnější aktivní látky a nejnovější technologie, bez ohledu na čas nebo náklady.“ To je luxus! Pokud jde o texturu krému, nabízejí tyto (kouzelné?) lektvary rovněž to nejlepší z nejlepšího. „U Prodigy jsme udělali neuvěřitelný kus práce, abychom optimálně spojili účinné látky různého složení a vytvořili přípravek, který lze příjemně, snadno a pohodlně aplikovat,“ zdůrazňuje Alice Laurent, vedoucí vědecké komunikace u Heleny Rubinstein. Ale cenu výrobků dramaticky zvyšuje vzácnost ingrediencí. Například Creme Lifting Supreme Re-Nutriv od Estée Lauder obsahuje kromě čtyřiapadesáti vzácných ingrediencí také antioxidační molekulu, která nemá obdoby. Cena je 20 000 USD za 1 kg! Podobně jako u La Prairie, kde se používá kaviár po celých naběračkách, nebo u Lancasteru, který pro změnu používá lanýže!

JAKÉ JSOU TEDY ÚČINKY NA PLEŤ?
Tyto drobné kosmetické klenoty se prodávají průměrně za cenu 250 EUR za 50 ml. Za pouhý dvojnásobek už by se dalo pořídit 50 g zlata. „Když si koupíte drahý přípravek a po nějaké době vidíte účinky, zvýší se i vnitřní psychologický efekt. Pokud stejného výsledku docílíte prostřednictvím méně drahého výrobku, bude účinek subjektivně vnímán jako horší,“ vysvětluje Daniel Maes. „Ale i bez ohledu na emoční stránku se dají očekávat opravdové výsledky, hluboký a trvalý vliv na omezení stárnutí kůže.“

Luxus v kelímku:
1/ Sisleya, Sisley, 8220 Kč
2/ Skin Caviar Luxe Cream, La Prairie, 18 490 Kč
3/ Prodigy, Helena Rubinstein, 4600 Kč
4/ Absolue Nuit, Lancôme, 4490 Kč
5/ Re-Creation Day Creme SPF, Re-Creation Night Creme, řada Re-Nutriv, Estée Lauder, 29 500 Kč

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24