Květiny, které se zrovna nosí

1. jasmín a pomerančový květ
Jasmín patří ve světě vůní mezi jednu z nejnákladnějších a nejcennějších surovin. Za nejvzácnější se považuje druh, který pěstují v Grasse ve Francii. Jeho esencí se chlubí jen pár vyvolených vůní – jako například Joy od firmy Jean Patou nebo Chanel N°5.

Jasmínová vůně se chová jako chameleon. Svazeček bílých éterických kvítků se dokáže projevit v obrovském množství jemných nuancí. Záleží na zemi, odkud pochází (Francie, Maroko, Čína, Egypt), a na typu extrakce (destilací nebo za pomoci rozpouštědel).

Nevídaný comeback v současné době prožívá méně prestižní, ale zato dostupnější pomerančový květ. Konečně není považován jen za kulinářské aroma nebo přídavek do laciných voňavek, ale platí za jednu z nejpoužívanějších esencí. Nádherně se hodí k ostatním květům.

Jasmín
● Autentický: Jasmin de Nuit, The Different Company evokuje rozkvetlou zahradu na jihu Francie několik hodin po příchodu noci. Parfém vonící po odpočívající přírodě, omamných květinách, jasmínu, jemně dokresleném odstíny syrové kůže. Navozuje opojnou atmosféru. Znalci si parfém vychutnají jako likérové víno pozdního sběru…

● Přímočarý: Nejmladší dítko z dílny návrhářů Victor & Rolf nese název Flower Bomb. Jasmín Sambac, orchidej Catleya a růže Centofolia se postarají o lechtivou zábavu, následovat je bude závan pačuli, jež dokáže udržet pěkně rozpálenou atmosféru.

● Rafinovaný: Originální interpretací jasmínu je parfém, který rozzáří jako tvářenka – Blush od Marc Jacobs. Dokazuje, že jasmín je Jacobsovou nejmilejší esencí. Připomíná lehoučkou bělostnou látku. Flakon ve tvaru oblázku dokazuje, že jednoduchost nemusí být strohá. Vůně, která je ódou na ženství, nezklame věrné Marcovy příznivce ani ostatní milovnice módy.

Pomerančový květ
● Čarovný: Nevinný pomerančový květ ukazuje v Pure Poison od Diora skrytou, tajemnou tvář. Spolu
s jasmínem, gardénií a santalovým dřevem a také s jemnou ambrou je ukryt v zářivém flakonku ve tvaru jablka. Jeho účinek je fatální. Hodí se pro všechny svůdnice.

● Snový: Beyond Paradise od Estée Lauder přichází rovnou z rajské zahrady. Poprvé zde byla použita esence květu pomerančovníku Templar. Kombinace s jasmínem, japonskou mahonií a zamlženou orchidejí Laelia je vhodná pro milovníky nových květinových vůní.

● Symbolický: L’Instant od Guerlain vsadil na směs jasmínu Samba, čínské magnolie a ylang-ylangu. Originální kousek, ve kterém se snoubí tajemná alchymie okvětních lístků s jemně pomerančovou notou, podpořené medovou tečkou.

2. kosatec a fialka
Výtažek z kosatce se připravuje z kořene, ne z květů. Mezi ostatními květinovými esencemi je zcela nezaměnitelný. Luxusní ingredience si získává obdivovatele hlavně mezi příznivci charakteristických parfémů.

Fialková vůně překvapivě také nepochází z květu. U této rostlinky se vonná esence, oblíbená spíš pro svěží zelené než květinové tóny, extrahuje z lístků.

Kosatec
● Vznešený: Flakonek s nápisem Iris Nobile d’Acqua di Parma obsahuje esence, mezi nimiž kosatec vyniká veselým tónem obohaceným vláčným kašmírem. Jestli chcete mít opravdu úroveň a cítit se jako pravá šlechtična, s touhle vůní jste na správné cestě.

● Vzácný: Iris od Prada. Mistrovský kousek, který zůstává věrný stylu značky, jež ho stvořila. Od krabičky až po ingredience je vše decentně luxusní. Jemný, ale plný vášně, vláčný, ale mocný, intrikářský, ale okamžitě důvěrný. Vůně kosatce ve své čistotě a jednoduchosti s pudrovým nádechem. Parfém pro skutečné znalce nebo ty, kdo by se elitou chtěli zdát.

● Svůdný: Kosatec tentokrát bez pudrového nádechu v dosud nevyzkoušené kombinaci s pačuli – Attraction od Lancôme, jež přichází se zcela nekonvenční interpretací vůně. Styl inspirovaný světelnými efekty (bílé květiny, světlá ambra a pižmo) se jemně mísí s vanilkovým nádechem. Pro ty, které chtějí podtrhnout vlastní sex-appeal, aniž by přitom na sebe přespříliš upozorňovaly.

Fialka
● Vynalézavá: Prolomit mýty a ponechat přitom prostor představivosti se podařilo parfému Angel Violette od Thierry Mugler. Princip: překomponovat Angel v závanu tří emblémových květin, fialky, pivoňky a lilie, a neztratit přitom základní charakter původní skladby. Výsledek: tři inovátorské noty, které dávají osvědčené hvězdě nový lesk. Není ani úplně stejná, ani úplně nová. Ideální pro věrné milovnice andělského parfému i pro ty, které až dosud jeho šarmu odolávaly.

● Pohádkový: Fialka je zapsaná v jejím genetickém kódu. Lolita Lempicka, parfém vyrobený v limitované edici, odkrývá nečekané vlastnosti drobné kytičky, která nás jen tak neomrzí. Kouzlo spočívá v gurmánské kombinaci fialka-anýz, fialka-lékořice a fialka-kosatec, což dohromady evokuje pohádkovou atmosféru snové letní noci. Pro ty, kdo dokážou snít s otevřenýma očima a sází na poezii. Aby se na svět mohly dívat jinýma očima.

● Jarní: Úžasnou kombinací fialky a máty voní nový přírůstek do kolekce Fleurs d’Ombre od Jeana-Charlese Brosseaua. K plaché, ale půvabné fialce si představte pár lístků svěží máty, a hned se v duchu ocitnete na letní louce, rozkvetlé vzpomínkami na přírodu. Kouzlo této skladby totiž spočívá pouze v křehké rovnováze těchto dvou esencí. Ideální svěží vánek pro únik z města!

3. růže a pivoňka
Vonět po růžích vždy znamená vonět krásně. Na květinu, která svou esenci parfémům propůjčuje již od Antiky, pějí ódy i leckteří současní návrháři vůní. Schopnost této esence měnit výraz je obdivuhodná, dokáže být stejně tak věrohodně éterická jako rafinovaná.

Stejně půvabné, ale zdaleka ne tak okázalé pivoňky objevil svět vůní mnohem později. Jejich vonná esence je tak jemná, že ji nelze získávat přímo z rostliny, ale bývá výsledkem rafinované vonné rekonstrukce. Tajemné pivoňkové vůni spíše než dominantní postavení sedí kombinace s divokými růžemi, decentní příchutí červeného ovoce či likérového vína.

Růže

● Trendy: Stella od Stelly McCartney mísí šarm retro parfumerie s nejnovějšími trendy – přímo podle představ své tvůrkyně. Design flakonu prozrazuje jistou dávku nostalgie, styl a výběr esencí zase svědčí o dokonalém zvládnutí řemesla a virtuózní originalitě. Kombinace, která by se dala označit za staromódní, zároveň však předbíhá svou dobu, a stává se tak ultramoderní. Ztělesnění růže, křehké a krásné jako obrázek, jež na kůži zanechává smyslný závoj. Pro ty, co ví, že i móda může mít duši.

● Poetická: Růže, zelený stonek, okvětní lístky a náznak citrusové kůry v parfému Hermessence Rose Ikebana tvoří pastelovou symfonii, jež září svou jednoduchostí. Bez jakéhokoli umělého přikrášlování se tato růže přirozeně rozvíjí. Vůně sedne těm, které si rády užívají vzácné okamžiky a rafinované detaily.

● Sexy: Lehké laškování, nezávazné úsměvy, hra. Very Irrésistible, Givenchy, je jako předávkování růžemi. Pět různých druhů růží (tvoří více než třetinu parfému), náznak anýzu a lístek verbeny, které esenci dodají nádech originality, navrch úsměv Liv Tyler – a můžeme si být jisti, že na tento zážitek nezapomeneme. Glamour, smysl pro humor a dobrá nálada: ideální koktejl pro ty, co se rády občas cítí znovu jako malé holčičky.

Pivoňka
● Sentimentální: Eternity Moment od Calvina Kleina. Směs něžná jako pohlazení má základ v růžových čínských pivoňkách, obohacených lekníny a mučenkovými kvítky, jemně doladěnými ovocnými tóny. Pro ty, které potají čtou romány z červené knihovny a sní o náhlém milostném vzplanutí.

● Glamour: Hollywoodská atmosféra, flakonek inspirovaný uměleckým dílem padesátých let, efekt matného zlata a ušlechtilých kovů… Parfém Cinéma od Yves Saint Laurent. Vůně je komponovaná ve stylu prověřených klasiků a ozvláštněná závanem pivoňky, která hraje do noty skvělé dvojici amarylka a jasmín. Pro tu, která v sobě touží probudit skrytou hvězdu a zazářit ve světle reflektorů.

● Romantická: Nasvícená Eiffelovka na pozadí letní noci – Love in Paris od Nina Ricci je vůně hlavního města všech milostných romancí. Luxusní vůně růží, pivoněk, s lehkým náznakem saténu a ovoce. Rafinovaná a nevýstřední.

4. deset let vůně pleasures
Vůně Pleasures od Estée Lauder slaví deset let. Na oslavu výročí se její tváří stala herečka Gwyneth Paltrow. Připojila se tak k legendárním postavám značky, kterými jsou Elizabeth Hurley, Liya Kebede a Carolyn Murphy.

O inspiraci…
Tvůrci na výrobě vůně pracovali několik let. Inspirovali se dvěma obrazy Georgie O’Keefe – White Flower a Miracle Flower. Koncept vůně vychází z jednoduchých radostí v životě, a oslovuje tak ženy na celém světě.

O vůni…
Je čistá, květinová a ženská. Máte-li ráda jednoduché květinové vůně, je přesně pro vás. Voňavá ,voda‘ z bílé lilie, svěžích lístků violky, pivoňky, růžové růže, jasmínu, květů Karo-Karounde, santalového dřeva a pačuli.

O Gwyneth…
Proč právě ona? „Gwyneth Paltrow je pro Estée Lauder dokonalá. Je to jedna z nejvýznamnějších hereček naší doby, je chytrá, zajímavá a je módním idolem,“ řekl prezident Global Brand Estée Lauder John Demsey. A co má Gwyneth společného s Elizabeth, Liyou a Carolyn? „Je matka a je ve svém oboru na špičce, jako všechny naše modelky, což je výborné. Liya je přední modelka, Elizabeth zná každý, Carolyn je idol celé ameriky a Gwyneth získala ocenění Akademie jako nejlepší herečka, a je univerzálně přitažlivá. Navíc, reklama na parfém je jako minifilm. Vytváříme nový svět, nový život, a tak je zapojení herečky logické,“ říká kreativní ředitelka Aerin Lauder.

O kráse…
„Po porodu si se svým vzhledem tak moc hlavu nelámu. Vím, že existují určité věci, které už nebudou takové, jaké bývaly,“ říká Gwyneth. „Myslím si, že všechny ženy, které jsou se sebou spokojené a jsou psychicky v pohodě, jsou krásné.“

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24