Co si vlastně pod pojmem smyslný parfém máme představit? Když se budeme držet slovníkové definice, kde se jako smyslné hodnotí všechno, co nějak dráždí či provokuje smysly, dojdeme k tomu, že v podstatě každý parfém může být považován za smyslný. Je jedno, jestli je erotický, svěží, lehounký, nebo naopak těžký orientální. Smyslnost se může vyjádřit více způsoby – na jedné straně je stereotyp – asi jako když považujete minisukni a jehlové podpatky za sexy. Může být ale rafinovanější, méně zjevná. Tohle hodnocení je ale velmi subjektivní. Záleží totiž na vkusu každé z nás. Neměly byste zapomenout, že důležitou roli hraje i způsob, jakým se parfém na pokožce rozkládá. Záleží na její jemnosti a teplotě, a vzájemná jednota pak tvoří přirozenou vůni kůže, která je pochopitelně u každého jiná.
Velice individuální je i způsob, jak si ženy vůni vybírají. „Naše klientky se dělí do několika skupin,“ prozrazuje manažerka parfumerií FAnn Magda Hradilová. „Jedny jdou striktně ke ,svému’ parfému a nezkoušejí nic jiného. Pak jsou váhavé střelkyně, které chodí od parfému k parfému a hledají vůni, která jim nejvíc kápne do noty. Poslední dobou sledujeme, že stoupá počet žen, které se aktivně zajímají o novinky, a naopak ubývá těch, které celý život používají jen jednu vůni. Mladší generace se nebojí experimentovat.“ Odborné konzultantky a konzultanti v síti parfumerií Sephora se shodují, že jejich zákaznice a zákazníci, kteří svou vůni hledají, si rádi nechají poradit. „Je jich určitě víc než těch, kteří by se ostýchali o pomoc požádat, případně ji odmítli,“ říká konzultantka Anna. „Nejdřív se zákazníků ptáme, jakému typu vůně dávají přednost a jakou o ní mají představu. Společně pak projdeme nabídku, všechno můžou vyzkoušet. Někdo se rozhoduje hned, někdo si není jistý a nákup nakonec odloží. Potom se ale často vrací.”
Vůně ve vrstvách
Jak často se máme vonět? Jak poznat, že už můj parfém vyprchal? „Tady bych dala na okolí a třeba se kamarádek, kolegů nebo přítele zeptala, jak jim voním,“ radí Magda. Skutečně, po určité době (je to individuální, u někoho tři týdny, u dalšího rok) nastává efekt ,neviditelnosti‘ vůně. Abychom se nevoněly víc, než je nutné, je dobré vůni vrstvit – používat přípravky z tělové řady. Začněte sprchovým gelem, pak tělové mléko, deodorant a nakonec parfém. „Byl by možná zajímavý experiment nakombinovat pleťové mléko jedné značky a úplně jiný parfém, ale raději bych to nedoporučila, aby výsledek nedopadl, jako když pejsek s kočičkou pekli dort,“ směje se Magda. „Pokud by šlo o ‚běžné‘ mléko s víceméně neutrální vůní, tak ano, ale vysloveně parfémované tělové ne, protože ne všechny voňavé ingredience by si musely sednout.“ Víte ale, že na vás působí vůně jinak v závislosti na ročním období, počasí venku, náladě nebo třeba ženském cyklu? Schválně si jděte někdy přivonět do parfumerie, když máte ‚své dny‘ a pak za dva týdny v době ovulace. Jinak působí vůně i na ženy v těhotenství. Často se stává, že upouštějí od svých ‚zavedených‘ značek a vybírají si něco, před čím by kdysi utekly. Teď na podzim nastává období, kdy hodně žen podvědomě vyhledává spíš kořenitější a hřejivější vůně – aby je, až zaboří nos do navoněné šály, nezáblo.
VYZNÁNÍ VŮNÍ
Touha svádět
Obvykle je to ten nejjasnější důvod, proč sáhneme po parfému. S lehkou ironií můžeme říct, že vonící žena je spíš považována za svůdnou než ta, která parfém nepoužívá. Vůně útočí na smysly a probouzí podobné instinkty jako například pohled na odhalené tělo. Záleží jen na vás, jakou vůni ke svádění zvolíte. Ne-odolatelnou se stanete s L‘ Eau de Parfum od Gucciho nebo Absolu od Rochas, femme fatale z vás učiní Poison od Diora, rozpustile a uvolněně budete působit zahalená v jemném oparu vůně Hot Couture od Givenchy a muže svého života určitě očarujete kůží vonící po Coco Chanel nebo Initial od Boucheron.
Potřeba sebejistoty
Každá z nás to dobře zná – s některým parfémem se cítíme jako opravdová žena, elegantnější než obvykle, a tak i sebejistá. Parfém ostatní vnímají jako poznávací znamení. Proto chcete-li si dodat sebevědomí, použijte
J’ adore od Diora. S parfémem Pleasure značky Estée Lauder nebo Miracle od Lancôme se také nemůžete splést – éterické květinové vůně evokují diskrétní ženskost, která bývá ve společnosti velice ceněná. Murmure od Van Cleef & Arpels nebo Must od Cartiera zase připomínají luxusní a konzervativní klenotnictví.
Chuť zanechat za sebou stopu
Parfém je plnohodnotnou součástí vaší osobnosti. Vzpomínka, kterou si na vás ostatní uchovají, zůstane navždy spojena s vůní vaší pokožky, vašich vlasů. Vůně jste vy a vy jste vůně. Když změníte parfém, je to jako když třeba změníte barvu vlasů. A vaše okolí to ne vždycky může vnímat jako pozitivní změnu. Čím je parfém zajímavější, tedy čím snadněji si ho zapamatujeme, tím lépe. Právě pro tuto vlastnost se mezi klasické parfémy zařadil Shalimar od Guerlainu, N°5 od Chanelu nebo Arpége od značky Lanvin. Ty stačí ucítit jednou a vždy je rozeznáme od ostatních. Mezi méně známé, ale charakteristické patří i Miss Dior, Femme od Rochas nebo Caléche od značky Hermès.
Chuť být jedinečná
Mít parfém jen a jen pro sebe, nechat se zahalit do tajemného závoje neznámé vůně, která nám padne jako šaty ušité na míru tím nejlepším krejčím. Ženy začínají vyžadovat jedinečnost, hledají zvláštní, nápadné vůně, které v sobě nesou osobní výpověď. Přestaňte se proto bát něčeho neobvyklého. Nemá ale smysl kupovat něco jen proto, že je to jiné – musí vám to sedět. Stává se totiž, že některé rebelky dokonce programově vyhledávají vůně, které se nikomu jinému nelíbí. Ale pro většinu se hledání a nalézání odlišné vůně stalo novou příjemnou kratochvílí. Jednou z cest k individualismu je kombinovat parfémy. „Máme novou řadu sedmi květinových toaletních vod Fleur de Sephora,“ říká Ilona Konrádová, obchodní ředitelka parfumerií Sephora. „Vůni si můžete libovolně namíchat podle nálady a fantazie.“ Nikdo však asi nepřekoná velkorysý kombinační styl jedné zákaznice, která před pár lety vešla do jednoho butiku a ptala se, jaký parfém tam tak příjemně voní. „To je kombinace všeho, co máme, madam,“ odpověděla prodavačka. „Potom si vezmu od každé vůně jednu a smíchám si je!“
Vůně je pro nás i zdroj vzpomínek. Tento druh nostalgie, která v sobě nemá nic patetického, a přesto zůstává plná emocí, je ztělesněn v bělostném parfému Angel od Thierry Muglera. Voní po čokoládě, karamelu, cukrové vatě. Tak působí i Lolita Lempicka. Tyto parfémy, evokující pochoutky z dětství, přímo lákají na cestu do země sladkých vzpomínek.
Romanticky:
Donna, Luciano Soprani, EdT 60 ml, 1390 Kč; Rosamor, Oscar de la Renta, EdT 50 ml, 1850 Kč; Miracle So Magic!, Lancôme, 50 EdP, 1670 Kč
Sportovně:
Jaguar Woman, EdT 75 ml, 1630 Kč; Krizia Time, EdT 30 ml, Krizia, 1190 Kč; Echo Woman, Davidoff, EdT 100 ml, 2760 Kč
Klasika:
Trouble, Boucheron, EdP 50 ml, 2100 Kč; Armani Mania, Giorgio Armani, EdP 50 ml, 1880 Kč; No 19, Chanel, EdT 50 ml, 1960 Kč
Velice individuální je i způsob, jak si ženy vůni vybírají. „Naše klientky se dělí do několika skupin,“ prozrazuje manažerka parfumerií FAnn Magda Hradilová. „Jedny jdou striktně ke ,svému’ parfému a nezkoušejí nic jiného. Pak jsou váhavé střelkyně, které chodí od parfému k parfému a hledají vůni, která jim nejvíc kápne do noty. Poslední dobou sledujeme, že stoupá počet žen, které se aktivně zajímají o novinky, a naopak ubývá těch, které celý život používají jen jednu vůni. Mladší generace se nebojí experimentovat.“ Odborné konzultantky a konzultanti v síti parfumerií Sephora se shodují, že jejich zákaznice a zákazníci, kteří svou vůni hledají, si rádi nechají poradit. „Je jich určitě víc než těch, kteří by se ostýchali o pomoc požádat, případně ji odmítli,“ říká konzultantka Anna. „Nejdřív se zákazníků ptáme, jakému typu vůně dávají přednost a jakou o ní mají představu. Společně pak projdeme nabídku, všechno můžou vyzkoušet. Někdo se rozhoduje hned, někdo si není jistý a nákup nakonec odloží. Potom se ale často vrací.”
Vůně ve vrstvách
Jak často se máme vonět? Jak poznat, že už můj parfém vyprchal? „Tady bych dala na okolí a třeba se kamarádek, kolegů nebo přítele zeptala, jak jim voním,“ radí Magda. Skutečně, po určité době (je to individuální, u někoho tři týdny, u dalšího rok) nastává efekt ,neviditelnosti‘ vůně. Abychom se nevoněly víc, než je nutné, je dobré vůni vrstvit – používat přípravky z tělové řady. Začněte sprchovým gelem, pak tělové mléko, deodorant a nakonec parfém. „Byl by možná zajímavý experiment nakombinovat pleťové mléko jedné značky a úplně jiný parfém, ale raději bych to nedoporučila, aby výsledek nedopadl, jako když pejsek s kočičkou pekli dort,“ směje se Magda. „Pokud by šlo o ‚běžné‘ mléko s víceméně neutrální vůní, tak ano, ale vysloveně parfémované tělové ne, protože ne všechny voňavé ingredience by si musely sednout.“ Víte ale, že na vás působí vůně jinak v závislosti na ročním období, počasí venku, náladě nebo třeba ženském cyklu? Schválně si jděte někdy přivonět do parfumerie, když máte ‚své dny‘ a pak za dva týdny v době ovulace. Jinak působí vůně i na ženy v těhotenství. Často se stává, že upouštějí od svých ‚zavedených‘ značek a vybírají si něco, před čím by kdysi utekly. Teď na podzim nastává období, kdy hodně žen podvědomě vyhledává spíš kořenitější a hřejivější vůně – aby je, až zaboří nos do navoněné šály, nezáblo.
VYZNÁNÍ VŮNÍ
Touha svádět
Obvykle je to ten nejjasnější důvod, proč sáhneme po parfému. S lehkou ironií můžeme říct, že vonící žena je spíš považována za svůdnou než ta, která parfém nepoužívá. Vůně útočí na smysly a probouzí podobné instinkty jako například pohled na odhalené tělo. Záleží jen na vás, jakou vůni ke svádění zvolíte. Ne-odolatelnou se stanete s L‘ Eau de Parfum od Gucciho nebo Absolu od Rochas, femme fatale z vás učiní Poison od Diora, rozpustile a uvolněně budete působit zahalená v jemném oparu vůně Hot Couture od Givenchy a muže svého života určitě očarujete kůží vonící po Coco Chanel nebo Initial od Boucheron.
Potřeba sebejistoty
Každá z nás to dobře zná – s některým parfémem se cítíme jako opravdová žena, elegantnější než obvykle, a tak i sebejistá. Parfém ostatní vnímají jako poznávací znamení. Proto chcete-li si dodat sebevědomí, použijte
J’ adore od Diora. S parfémem Pleasure značky Estée Lauder nebo Miracle od Lancôme se také nemůžete splést – éterické květinové vůně evokují diskrétní ženskost, která bývá ve společnosti velice ceněná. Murmure od Van Cleef & Arpels nebo Must od Cartiera zase připomínají luxusní a konzervativní klenotnictví.
Chuť zanechat za sebou stopu
Parfém je plnohodnotnou součástí vaší osobnosti. Vzpomínka, kterou si na vás ostatní uchovají, zůstane navždy spojena s vůní vaší pokožky, vašich vlasů. Vůně jste vy a vy jste vůně. Když změníte parfém, je to jako když třeba změníte barvu vlasů. A vaše okolí to ne vždycky může vnímat jako pozitivní změnu. Čím je parfém zajímavější, tedy čím snadněji si ho zapamatujeme, tím lépe. Právě pro tuto vlastnost se mezi klasické parfémy zařadil Shalimar od Guerlainu, N°5 od Chanelu nebo Arpége od značky Lanvin. Ty stačí ucítit jednou a vždy je rozeznáme od ostatních. Mezi méně známé, ale charakteristické patří i Miss Dior, Femme od Rochas nebo Caléche od značky Hermès.
Chuť být jedinečná
Mít parfém jen a jen pro sebe, nechat se zahalit do tajemného závoje neznámé vůně, která nám padne jako šaty ušité na míru tím nejlepším krejčím. Ženy začínají vyžadovat jedinečnost, hledají zvláštní, nápadné vůně, které v sobě nesou osobní výpověď. Přestaňte se proto bát něčeho neobvyklého. Nemá ale smysl kupovat něco jen proto, že je to jiné – musí vám to sedět. Stává se totiž, že některé rebelky dokonce programově vyhledávají vůně, které se nikomu jinému nelíbí. Ale pro většinu se hledání a nalézání odlišné vůně stalo novou příjemnou kratochvílí. Jednou z cest k individualismu je kombinovat parfémy. „Máme novou řadu sedmi květinových toaletních vod Fleur de Sephora,“ říká Ilona Konrádová, obchodní ředitelka parfumerií Sephora. „Vůni si můžete libovolně namíchat podle nálady a fantazie.“ Nikdo však asi nepřekoná velkorysý kombinační styl jedné zákaznice, která před pár lety vešla do jednoho butiku a ptala se, jaký parfém tam tak příjemně voní. „To je kombinace všeho, co máme, madam,“ odpověděla prodavačka. „Potom si vezmu od každé vůně jednu a smíchám si je!“
Vůně je pro nás i zdroj vzpomínek. Tento druh nostalgie, která v sobě nemá nic patetického, a přesto zůstává plná emocí, je ztělesněn v bělostném parfému Angel od Thierry Muglera. Voní po čokoládě, karamelu, cukrové vatě. Tak působí i Lolita Lempicka. Tyto parfémy, evokující pochoutky z dětství, přímo lákají na cestu do země sladkých vzpomínek.
Romanticky:
Donna, Luciano Soprani, EdT 60 ml, 1390 Kč; Rosamor, Oscar de la Renta, EdT 50 ml, 1850 Kč; Miracle So Magic!, Lancôme, 50 EdP, 1670 Kč
Sportovně:
Jaguar Woman, EdT 75 ml, 1630 Kč; Krizia Time, EdT 30 ml, Krizia, 1190 Kč; Echo Woman, Davidoff, EdT 100 ml, 2760 Kč
Klasika:
Trouble, Boucheron, EdP 50 ml, 2100 Kč; Armani Mania, Giorgio Armani, EdP 50 ml, 1880 Kč; No 19, Chanel, EdT 50 ml, 1960 Kč