Rovnice splínu
Pojem Modré pondělí nebo anglicky Blue Monday vymyslel v roce 2005 britský psycholog z Cardiffské univerzity Cliff Arnall. Profesor Arnall dal dohromady vzorec, který zohledňuje meteorologické faktory jako jsou krátké a chladné dny, špatné počasí a málo slunečního světla. K nim připočetl psychologické faktory typu selhání při plnění novoročních předsevzetí nebo celková osobní rozladěnost a nezapomněl ani na ekonomické příčiny (komu z nás se po nákupu vánočních dárků neprohání na kontě jen průvan?). Tato rovnice mu ukázala na den, kdy se spousta lidí na světě cítí „blue“, neboli smutná, deprimovaná a celkově na nic. Tento den nastává třetí pondělí v lednu. Letos to vychází právě na dnešek.
Feeling blue
Na „feeling blue“ nám v mnoha případech nepřidá ani sledování ostatních na sítích. Když odhlédnu od influencerek, které žijí v úplně jiných sférách a ze kterých už jsem si dávno přestala mít mindráky, nepřidají mi na náladě ani profily mých „obyčejných“ kamarádek. Jedna zhubla asi patnáct kilo, druhá k tomu má slušně nakročeno. Další tráví už pátý týden kdesi v Karibiku a místo vánočního pachtění s dětmi pobíhala po bílé pláži a lovila z vody hvězdice, prozrazuje její profil. Čtvrtá na sobě intenzivně pracuje, chodí na skupinové terapie a cítí se líp než kdy jindy. A já? Připadám si jako Bridget Jones ve svých horších dnech. S neumytými vlasy, oblečená do pyžamových kalhot a bavlněného trička, protože všechno ostatní mě škrtí, mám chuť se (opět) přejíst vším, co doma najdu a pak si přikrýt hlavu peřinou. Jak to, že jsou ostatní tak šťastní a úspěšní a já jsem dokonalý vzorek člověka, který trpí Blue Monday?
A není to jen výmysl?
Možná to bude tím, že to s Blue Monday zase až tak nesouvisí. Ostatně, říká se, že je Blue Monday jen marketingový výmysl. Jeho autor Cliff Arnall ho prý původně vymyslel jako reklamu pro cestovní kancelář. Všechno vás štve, cítíte se mizerně? Sbalte si kufr a utečte před splíny a starostmi na pláž. Všichni dobře víme, že z lehátka s výhledem na západ slunce se všechny starosti posuzují jinou optikou. Ne všichni máme ale tu možnost nechat všechno ležet, koupit si letenky na Maledivy nebo na Miami a prostě zmizet. Navíc před spoustou věcí stejně utéct nejde a jen bychom si Modré pondělí přesunuli na jindy. Spíš se zkuste zamyslet, proč se cítíte mizerně. Je za tím jen neurčitý pocit nanicovatosti nebo máte ke splínu nějaký reálný pojmenovatelný důvod?
A jde s tím něco dělat?
Pokud se vaše odpověď kloní spíše k A, je pravděpodobné, že se vaše chmury rozptýlí po boku přátel nebo se zlepšujícím se počasím. Dost možná by také pomohlo vylepšit si náladu něčím, po čem toužíte a víte, že by vám udělalo radost. V případě odpovědi B, tedy že za vaše mrzení může nějaký konkrétní důvod, pojmenujte ho. Jestli je jich víc, sestavte si jejich žebříček, od toho nejmíň palčivého, po ten nejzávažnější. A teď se zamyslete, jde to řešit? Jde něco z toho řešit hned nebo jednoduše? Zkuste se do toho pustit. Kromě toho, že se vám uleví, získáte také pozitivní impuls k dalším změnám. Okamžitě se vám zvedne sebevědomí, protože uvidíte, že nejste looser neschopný hnout se svým životem a že máte na svém troublelistu o problém méně! Já si jdu umýt vlasy, namalovat se a obléknout si džíny. Večer se zkusím nepřejíst a pokusím se to vydržet i po další večery. Přesně vím, že se mi hned udělá psychicky lépe, až se budu i ve svém těle cítit o něco komfortněji. Dobrou zprávou pro nás všechny je, že většina našich problémů se dá řešit a také že Blue Monday už za pár hodin skončí.
Zdroj: Wikipedia, Elle.com