Nejprestižnější kosmetické laboratoře světa se pomalu od zkoumání účinků kyselin a nejrůznějších chemických sloučenin vrhají na bohatství rostlinné říše. Ať už se jedná o vývojové centrum luxusní kosmetiky Chanel v Patinu na předměstí Paříže, nebo newyorské inovační centrum masové kosmetické značky Avon, která sídlí na opačném konci „potravního řetězce“ a zaměřuje se na zcela jinou klientelu. Rostliny se specifickými vlastnostmi se zkrátka a dobře čím dál častěji stávají klíčovými ingrediencemi vůní, krémů i sér.
Skincare guru Ole Henriksen, který stojí za stejnojmennou značkou kosmetiky, přírodní složky kombinuje s nejnovějšími vědeckými poznatky ve společné synergii. Kdyby měl dát ruku do ohně za jednu jedinou ingredienci, byla by to protěž alpská (na kosmetických výrobcích ji hledejte v názvu sloučeniny bakuchiol), která redukuje příznaky stárnutí podobně jako retinol, ale snese ji i ta nejcitlivější pokožka, jež si tento derivát vitaminu A jinak nemůže dovolit.
Kosmetické značky jako Dior a Chanel využívají rostlinné bohatství jižní Francie, kde v okolí parfémářské Mekky – městečka Grasse – pěstují celou řadu surovin, které tvoří podstatu jejich ikonických produktů. „Lány růží se tu otevírají navečer a voní sladce medovou kořeněnou vůní,” říká na adresu růžových plantáží, nad nimiž se celé jaro vznáší dokonalý voňavý opar, hlavní parfémář Chanelu Olivier Polge. Zdejší růže stolisté jsou součástí slavné legendy Chanelu No 5. Tato květina vyšlechtěná ve Francii v šestnáctém století dodává Pětce její charakteristickou vůni. Je to tatáž odrůda, ze které Ernest Beaux přesně před sto lety tento slavný parfém smíchal.
V dokumentárním snímku Nose, který byl uveden na konci loňského roku na filmovém festivalu Tribeca, nás legendární parfémář François Demachy – tvůrce voňavých es, jako jsou Miss Dior, J’Adore nebo Sauvage – zavádí přímo na pole okolo Grasse, kde mistr parfémář hledá ten nejlepší jasmín. „Jeho vůni si pamatuji od dětství, které jsem strávil právě na těchto místech. Kvete na vrcholu léta v srpnu a sklízí se začátkem září,” říká ve snímku. Jasmín od Carole Biancalany, která vede farmu Le Domaine de Manon, se pěstuje prakticky bez použití zemědělských strojů, za veškerou prací stojí lidé. Ti se zemědělství častokrát věnují už několikátou generaci. Kdykoli se pak místní farmáři spojí s podobně velkou značkou, berou to jako celoživotní ocenění své práce, pro některé je to doslova splněný sen.
Proč je však organická produkce v dnešní době tolik důležitá? Lifestylový novinář Eddie Bulliqi, jenž ve snímku také vystupuje, na to má jednoduchou odpověď. „Nad kvalitou jídla se zamýšlíme už dlouho, v parfémářství a kosmetice toto téma přichází na řadu až nyní,” vysvětluje novinář. Farmářka Carole dodává, že organicky pěstované květiny mají oproti konvenčně pěstovaným lepší kvalitu a rostliny více a intenzivněji voní.
JÍZDA NA ZELENOU
O tom, jak se stejný proces odehrává i na poli pečující kosmetiky, ví Tata Harper, která založila stejnojmennou značku, již milují celebrity, jako je modelka Jourdan Dunn nebo herečky Olivia Wilde či Anne Hathaway.
Její značka používá více než 300 organických ingrediencí z 68 zemí světa. Každý výrobek obsahuje více než 40 aktivních bioingrediencí. „Nikdo jich nepoužívá tolik jako my,” říká zakladatelka firmy. „Když jde o ingredience, nenecháme kámen na kameni. Zásadně je zbytečně nehromadíme a vždy vyhledáváme to nejlepší. Když kupříkladu potřebujeme opuncie (ze které vyrábí produkty své čisticí řady, pozn. red.), víme, že nejlepším místem, kde je sehnat, jsou Galapágy, protože kaktusy milují slunce (a také tam pomáhají krmit početnou populaci leguánů, kteří se jimi z valné většiny živí). Takže jedeme tam,” dodává Tata Harper.
Využívání početné rostlinné produkce podporuje i Barbara Paldus, zakladatelka kosmetické značky Codex Beauty, která právě vstupuje na český trh, nejen z důvodu kvality, ale také proto, že, jak sama říká: „rostliny jsou obnovitelným zdrojem a pomáhají snižovat oxid uhličitý v atmosféře. Nepoužíváme materiály (ingredience ani obaly) založené na fosilních palivech. Největší smysl nám dává vytvářet veganské formulace. Je to důležité i z ekologických důvodů – veganství minimalizuje dopad člověka na planetu,” dodává.
DEKORACE BEZ LEGRACE
Využívání organických složek v dekorativní kosmetice je zcela jinou kapitolou. Na rozdíl od masových značek dekorativky, které dosahují účinku pomocí látek, jako jsou silikony, syntetická barviva, ropné deriváty či konzervanty, se bio dekorativní kosmetika snaží o totéž, ale přírodní cestou. Příkladem je třeba značka luxusní bio dekorativní kosmetiky Kjaer Weis, kterou založila make-up artistka Kirsten Kjaer Weis narozená v Dánsku, ale žijící v New Yorku. Ta ve svém bio certifikovaném make-upu, který se řadí mezi absolutní bestsellery tohoto brandu, namísto ropných derivátů a silikonů používá pečující šípkový olej, heřmánkovou vodu, vosk z mimosy či výtažek z jamu čínského, který si značka dokonce nechala patentovat.
„Výhodou organické péče je, že spojuje dva účinky – ten dekorativní a díky vybranému složení i pečující,” vysvětluje mi Linda Rudolfová z Líčírny, prodejny přírodní pečující a dekorativní kosmetiky. Například rtěnky od značky Ilia Beauty se formulují ze směsi ručně míchaného ricinového oleje a hustých pigmentů a meruňkového oleje, slunečnicového vosku a mangového másla. A můžu vás ubezpečit, že na rtech drží úplně stejně jako ta nejvíc chemická. Jenže na rozdíl od ní moje rty kromě barvy obohatí i o péči, kterou v dnešní době považuji za samozřejmost.