V první řadě je důležité zmínit, že neexistuje žádná univerzální definice, která by přesně identifikovala rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi. Neexistují ani obecně jasná pravidla ani legislativa v rámci globálního trhu vymezující standardy, které by produkt měl splňovat, aby mohl být označován tímto specifickým názvoslovím. I přesto však evropský trh s přírodní kosmetikou roste rychleji než veškerý jiný kosmetický trh. Je to způsobeno hlavně inovacemi v oblasti biotechnologií – objevováním a získáváním nových ingrediencí, či dokonce nových plodin s unikátními benefity pro naši pleť, které za posledních několik let zaznamenaly obrovský boom.
Bez barviv a parabenů
Dá se říct, že se obecně jedná o produkty, které obsahují přísady vyskytující se v přírodě – rostliny nebo minerály. Toto označení může mít jak produkt obsahující 100 % tak i pouze 1 % rostlinných nebo minerálních složek nalezených v přírodě. Může se také jednat o produkty bez syntetických konzervačních látek, jako jsou například parabeny, barviva nebo umělé vůně.
Přírodní versus syntetické tábory polarizovaly průmysl, protože někteří tvrdí, že přírodní produkty nejsou účinné, a jiní, že syntetické produkty jsou škodlivé. Pravda je pravděpodobně někde uprostřed. Přírodní nemusí nutně znamenat lepší (i jedovatý břečťan je přírodní a syntetické produkty nejsou ze své podstaty nebezpečné). Strach z chemických produktů často pramení z neznalosti laboratorních názvů na etiketách, které mohou být často matoucí.
"Neexistuje nic takového jako produkt 'bez chemikálií', voda je chemická látka, stejně jako kyslík a také esenciální oleje ve vašich produktech,“ řekla doktorka Anjali Mahto pro Glamour. "Jen proto, že je složka přírodní, nemusí nutně znamenat, že je lepší, a to, že je složka vyrobena v laboratoři, neznamená, že je toxická," dodala. Většina produktů podle ní navíc vyžaduje určitou úroveň konzervačních látek, které jsou často syntetické; 100% přírodní produkty budou mít výrazně kratší trvanlivost.
Standardy a certifikáty
Narozdíl od potravinářského průmyslu v Evropské unii neexistuje zatím žádná zákonná úprava pro určování jednoznačných kritérií přírodní a bio kosmetiky. Existují však nezávislé certifikační organizace, které každoročně kontrolují dodržování standardů. V současné době jsou nejčastěji využívány Standardy COSMOS, považované za celoevropskou normu pro certifikaci přírodní a bio kosmetiky. V Česku najdete certifikaci kosmetických přípravků vyráběných z přírodních a ekologických surovin pod štítkem CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika). Pro získání tohoto certifikátu musí být produkt nejméně z 85 % přírodního původu, a zároveň nesmí neobsahovat určité druhy látek a syntetických surovin. Bio kosmetika by podle COSMO měla mít alespoň 90 % přírodního podílu složení a alespoň 20 % hmotnostního podílu bio složek – to znamená s bio certifikátem.
Mezi další certifikáty potvrzující původ složek z ekologického zemědělství patří Naturland, NATRUE nebo ECOCERT.
Veganská kosmetika
Jedná se o kosmetiku vyráběnou bez použití surovin s živočišným původem. Běžné ingredience živočišného původu jako jsou med, včelí vosk, lanolin, kolagen nebo elastin, jsou nahrazeny materiály získanými z rostlin nebo minerálů. Ortodoxnější značky se vyhýbají i přísadám jako perleť, hedvábí, hlemýždí gel, mléčná bílkovina, košenila (E120), lůj a lanolin, pokud není uvedeno, že jsou syntetického původu. Označení „veganská kosmetika“ však nutně nemusí znamenat, že se místo složek živočišného původu používají přírodní náhražky a mohou tak zahrnovat syntetizované přísady vyrobené v laboratoři. Neznamená to ani, že produkty nebyly testované na zvířatech, pokud se zrovna nejedná o značky s certifikátem od The Vegan Society, Vegan Action nebo jiné, které jsou tím podmíněné.
Znáte cruelty free?
Toto označení používají moderní značky velmi často a jeho popularita každým rokem roste. Jedná se o kosmetiku, která nebyla testovaná na zvířatech. Může se však jednat o produkt obsahující některé složky nebo vedlejší produkty živočišného původu. V Evropské Unii platí zákaz testování hotových kosmetických produktů na zvířatech již od roku 2004, a od roku 2009 navíc i testování kosmetických přísad. Zákaz však neplatí globálně, proto existují certifikáty od organizací jako Leaping Bunny, Beauty Without Bunnies (pod PETA) nebo Choose Cruelty Free (CCF). I když některé kosmetické značky tyto certifikáty mají, neznamená to, že jejich loga uvidíte na obalech produktů. Za jejich používání se totiž platí licenční poplatek, který si nemohou dovolit všechny firmy.
Fair Trade je zkrátka fér
Tento pojem znamená, že ingredience (obvykle rostlinné extrakty, jako je kokosový, arganový, meruňkový a para ořechový olej či bambucké máslo) jsou nakupovány za férovou cenu. To zajišťuje udržitelné mzdy pro místní farmáře, kteří plodiny pěstují. Tyto produkty také poskytují podporu komunitním projektům – od čisté pitné vody až po zlepšení místní zdravotní péče.
Zdroj: Glamour.com, cosmos-standard.org, peta.org, biooo.cz