Nový čínský rok nadejde prvního února a ponese se ve znamení nových výzev a příjemných změn, jak slibuje čínská astrologie. Bude v mnohém hektický, dynamický a plný nejrůznějších zkoušek. Neklidné vody roku šelmy zčeří vlny optimismu a očekávání nadějných zítřků, což svědčí o tm, že rok tygra bude skutečně plný vzrušení a spontánnosti. Přeje novým příležitostem, pokroku, plnění snů těm, kteří na nich pracují, a objevování doposud nepoznaného. Poselství zní jasně: jednejte impulzivně, vítejte nové změny a rok tygra bude vaším rokem.
Štěstí přeje připraveným značkám
Na vlně optimismu a nových výzev se svezly i módní domy, které motiv zvířete vzaly za svůj. Proč značky soustřeďují svou pozornost zrovna na čínský lunární rok? Zatímco kampaně přibývají ve velkém, odborníci soudí, že značky zaujímají opatrnější přístup, aby se vyhnuly chybným krokům na trhu s největším potenciálem – a sází tedy prvoplánovou kolekcí na jistotu. Že je Čína nejdůležitějším trhem s luxusní módou na světě, to je známý fakt. Podle reportu Business of Fashion pohánělo čínský trh v roce 2021 celkem 1,5 milionu spotřebitelů, z nichž každý utratil více než 40 000 jüanů za luxusní produkty ročně, což je v přepočtu více než 134 000 korun. Jako skupina jsou tito spotřebitelé zodpovědni za 81 % celkových tržeb sektoru za posledních 12 měsíců. Zajímavé je taky to, že 50 % této skupiny nakupovalo luxusní módní zboží v období od října 2020 do září 2021 vůbec poprvé. Právě tito mladí spotřebitelé luxusní módy, kteří poprvé vstoupili na trh, jsou zodpovědní za 88 % růstu čínského trhu s luxusní módou v roce 2021, zmiňuje též Business of Fashion. Značky jim proto musí vyjít vstříc. Třeba právě hravými kolekcemi s motivy tygra.
Víc je víc, řekly si značky a oděly se do tygřího motivu
Módní domy si připravily eklektický mix vzorů a barev naředěný nadsázkou. Celá tato podívaná je směsicí kýče a vzpomínek na divočinu takovou, jakou ji známe z dokumentů o přírodě. Například kolekce Gucci Tiger odráží fascinaci kreativního ředitele Alessandra Micheleho přírodou a snoubí v sobě zvířecí potisk s pastelovou paletou inspirovanou tradičním čínským uměním. Gucci je navíc partnerem Lion’s Share Fund, usilujícího o ochranu ohrožené přírody. Na počest tohoto láskyplného pouta s kočkami je kolekce věnovaná Roku tygra rozsáhlá a bohatá. Přátelství mezi kočkou a člověkem si připomíná také značka Moschino, v jejíž barevné kapsulové kolekci oživuje Jeremy Scott postavičku svého oblíbeného tygra Tonyho, známého z obalu kukuřičných lupínků od Kellogg's. Značka Burberry pak oblékla své modely do docela neočekávaných tygřích vzorů a poskytla tak nový pohled na své signature kousky. Kim Jones si pro kolekci Dior Homme povolal ke spolupráci amerického umělce Kennyho Scharfa, který pomocí výrazného kontrastu červených a jemných tónů ztvárnil na svých modelech lunárního vodního tygra.
Bottega Veneta si pro vítání nového roku vybrala speciální místo – svou instalaci postavila na Velké čínské zdi. Rozsvítila obrazovky v odstínech ikonické zelené a zářivě oranžové symbolizující štěstí. Vzhledem k jedinečnému významu zdi přislíbil dům dar na podporu údržby a renovace průsmyku, který je výchozím bodem východního konce Velké zdi. Balenciaga slaví s kapsulovou kolekcí oděnou v sytě oranžové, značka Jil Sander pak jemnými akvarelovými ilustracemi tygra. Prada na módu nového lunárního roku pohlíží trochu jinak. Zahájením kampaně Action in the Year of the Tiger doufá ve zvýšení povědomí o ohroženém druhu velkých šelem. Kromě módní kampaně také iniciovala umělecký projekt, který zve studenty uměleckých škol, aby vytvořili originální díla s vlastní interpretací tygra. Vybrané kousky budou použity v dalších kampaních, které přijdou v roce 2022.