Autem až do devátého patra
Výtah, který umožní vyvézt oblíbená auta až do devátého patra k bytu, je pražským unikátem, a bylo jasné, že ten, kdo se tu zabydlí, bude mít automobily nepochybně rád. Přestože jím nemusí být nutně muž, tak umělec Matěj Hájek, fotografka Bet Orten a jejich partner Pavel Krajčík ze SKULL Studia se shodli na ‚pánské‘ tlumené barevnosti, hrubé omítce a surovém betonu, doplněnými oblými křivkami a měkkými materiály.
Na míru potřebám světoběžníka
Od majitele domu dostali zadání připravit byt světoběžníka, tedy prostor pro imaginárního budoucího obyvatele, někoho, kdo střídá destinace a Praha je jednou z jeho oblíbených zastávek. „Potřebovali jsme jasnější představu, pro koho byt bude,“ vysvětluje Matěj Hájek. „Proto jsme si vymysleli chlápka, který miluje historii automobilismu a zajímá ho země, odkud pocházela slavná závodnice Eliška Junková. Doba její největší slávy, dvacátá a třicátá léta 20. století, byla zároveň obdobím pokroku ve vývoji dopravy, létání a strojů vůbec, přicházelo hnutí Bauhaus s ideou funkcionalismu, kdy se vzhled podřizuje funkci, bylo tu nadšení ze vzniku Československa… Představy o té době jsou sněním o ideálním čase neohraničeném limity současnosti. Náš člověk je sběratelem, luxusem však pro něj není mít něco drahého, ale získat předmět s historií nebo zajímavým příběhem.“
Luxusní loft, který uspokojí všechny touhy
Koncept byl pak vodítkem pro rozhodování při výběru materiálů a zařízení. „Na světě je příliš krásných věcí,“ dodává Pavel Krajčík, „a tohle je naše cesta, jak se v té záplavě neztratit.“ Dispozičně se jedná o jednu velkou místnost se čtyřmetrovou výškou stropu, do které tvůrci vestavěli blok s oblými rohy odkazujícími k funkcionalistickým formám, jenž ukrývá šatnu a úložné prostory a zároveň nahoře poskytuje místo pro další postel a ‚pozorovatelnu‘. „Když poběží party a někdo bude chtít zůstat stranou, ale zároveň mít přehled, kam si sedne?“ nastiňuje Bet Orten úvahy o společenských akcích, které provázely plánování prostoru. „Když si budou chtít pustit film, kde bude plátno? Když bude víc lidí sedět u stolu, jak musí být velký? Jak uděláme, aby se dal snadno přemístit?“
Loft je pomyslně rozdělen na kuchyň, jídelnu, ložnici, jež se dá zcela oddělit závěsy, a obývací pokoj. Ten je situován k oknu, nebo spíš ke stěně prosklené v celé výšce, která tu z devátého patra poskytuje daleký výhled. „Je odsud vidět na barrandovské terasy, kde se bavili filmaři ve třicátých letech,“ vrací se k objasnění inspiračních zdrojů Matěj. „Máme tu ze stejné doby pohovku s trubkovou konstrukcí a taky lehátko, které vybral Adolf Loos pro Müllerovu vilu. K tomu jsem navrhl mramorový konferenční stolek Francois, který odkazuje k malbě Františka Kupky, a také autorské svítidlo z konstrukce trubkových židlí a červeného neonu nazvané Mart.“ Název je poctou Martu Stamovi, designérovi, který při tvorbě nábytku jako první pracoval s ohýbanými trubkami, a zároveň spolu s barvou neonu míří k planetě Mars. Červené světlo vytváří atmosféru berlínského klubu.
A v dáli Vltava
Výhled se dá pozorovat také z ložnice – buď z postele, nebo z volně stojící vany. „V dálce dobře rozpoznáte i Vltavu,“ dodává ještě směrem k oknu Matěj a vytahuje z knihovny nejnovější limitovanou edici vinylů od Bedřicha Smetany Má vlast s litografiemi Zuzany Lednické. „Nejsou tu jen věci z minulosti, ale i současný design.“ Najdete tam třeba stolky Material Basic od Richarda Senešiho, které vyrábí z pařezů stromů poražených v Bratislavě a opatřuje je souřadnicemi místa, kde strom dříve rostl, takže se tam můžete zajít podívat.
Kus unikátu
Potkáte tady čedičové vázy Fossil od Jakuba Berdycha Karpelise, koberec od Caroline Notté připomínající estetiku Bauhausu, ale také další množství solitérů vytvořených na míru, včetně autorských fotografií Bet Orten ilustrujících vášeň pro auta. Doplňují je umělecká díla Matěje Hájka, ale také obraz od Josefa Achrera Chaplin na Bali a bronzová plastika od Tomáše Skály Jezdec, kterou vzdal poctu slavné soše Motocyklista od Otakara Švece. Unikátními kusy jsou však i některé části historického zařízení, jejichž původ má souvislost se základní myšlenkou, jako například dvě křesílka – prototypy od Jiřího Krohy, získané z majetku potomků Emila Škody.
Auta všude, kam se podíváš
Dobový design automobilů ovlivnil i barevnost interiéru. „Vínový odstín na stěně s oknem k zaparkovanému autu jsme našli na fotkách legendárního prototypu československého sporťáku Tatra JK 2500 kupé. Zkonstruoval jej Julius Kubinský v roce 1955, sám s ním jezdil a budil všude nadšení,“ vysvětluje Bet Orten. „Na výrobu nedošlo a vůz nakonec zmizel, všichni však doufají, že se jednou objeví v nějaké staré stodole… “ Šťastné rozhodnutí ponechat v interiéru šedou barvu a drsné struktury umožnilo všem unikátům vyniknout. „Máme hrubou stavbu, do které můžeme umístit krásné juxtapozice,“ říká Matěj. „Elegance ušlechtilých materiálů vynikne v kontrastu se syrovostí okolí mnohem víc.“
Chcete se nechat inspirovat dalšími interiéry a zajímavými domy? Příběhy jako je tento vycházejí v tištěném vydání ELLE Decoration. Neváhejte si proto pořídit předplatné čtvrtletníku, který vám dorazí pohodlně až domů do schránky. Více se dozvíte ZDE.
Zdroj: autorský článek