Když začal Stanislav Indra navrhovat lampy, vedla ho touha vytvořit nadčasové osvětlení, které by vneslo jednoduchost a funkčnost do běžných domácností. V 70. letech, kdy se na československém trhu prosazovaly spíše zdobné a masivní lustry, přicházel s jiným pojetím – chtěl něco minimalistického, co by respektovalo moderní designové trendy a zároveň sloužilo v každodenním životě. Jeho první návrhy vznikaly bez jasného komerčního cíle, spíše jako osobní projekt odrážející jeho vlastní estetické hodnoty. Nakonec se ale jeho cesta propojila s výrobním družstvem LIDOKOV, které se rozhodlo lampy uvést do širší produkce.
Jeho příběh by ale nikdo neznal, kdyby ho nevypátrala Eva Slunečková. „O Stanislavu Indrovi prakticky neexistují žádné zdroje. Mně se ale podařilo zjistit, že je stále živ a zdráv. A navíc ochotný poskytnout rozhovor. Podařilo se mi s ním osobně setkat a zaznamenat tak celý jeho příběh do knihy Eastern Lights,” dodává vedoucí vydání ELLE Decoration. Díky tomu víme, že setkání Stanislava Indry s družstvem LIDOKOV se odehrálo na brněnském výstavišti, kde jako tehdejší architekt Družstevního zásobovacího podniku pracoval na návrhu výstavních prostor. Potkal tam zástupce družstva, slovo dalo slovo a vznikla myšlenka, že by se jeho návrhy mohly stát součástí výroby. Indra se do díla pustil s nadšením a brzy se začaly rýsovat první prototypy.
Když projekt získal průmyslový vzor od Úřadu pro vynálezy a objevy, stala se kolekce oficiálně chráněným designem. Díky čistým liniím a funkčnímu provedení si výrobky brzy získaly pozornost. Lampy si zákazníci oblíbili pro jejich jednoduchost a praktičnost, kterou jim tehdy ostatní produkty často nemohly nabídnout. Konstrukce lampy byla v mnoha ohledech promyšlená do nejmenšího detailu. Samotný tvar seříznutého míčku s průřezy působil moderně, ale měl i praktickou funkci – otvory sloužily k odvádění tepla, čímž zajišťovaly dlouhou životnost žárovky a vytvářely navíc zajímavý stínový efekt. Výrobní proces byl jednoduchý: jednotlivé části se vyřezaly z plechu a složily dohromady jako skládačka. Indra dbal i na praktičnost při volbě žárovek a přizpůsobil průměr vnitřního válce tak, aby lampy fungovaly jak s běžnými, tak s reflektorovými žárovkami, což bylo v dobách častého nedostatku osvětlovacích komponentů za totality velmi užitečné.
Kniha Eastern Lights poprvé v historii přináší příběhy československých a maďarských designérů osvětlení 50. až 80. let minulého století. Je to výběr nikoli vyčerpávající, ale velmi pečlivě kurátorovaný, jehož vznik iniciovali Marie Tourre de Robien a Bálint Ferenczy z pařížské galerie Intio Arts & Design – a zároveň také jejich první publikace. Eva Slunečková do ní vedle Stanislava Indry zpracovala i kapitoly o lampách Heleny Frantové a Josefa Hůrky.
Celý text od o tvorbě Stanislava Indry najdete v aktuálním zimním vydání i s předplatným najdete zde.
- Zdroj článku:
Autorský článek