Víte, co přesně znamená pojem niche? Jedná se o označení něčeho neobvyklého, co je vyrobeno ze vzácných ingrediencí a vyrábějí to malé nezávislé značky. Přesně takové jsou i parfémy, které tvoří dům Pigmentarium založený zhruba před rokem Tomášem Ricem a parfumérem Jakubem Hiermannem. Název Pigmentarium je latinské označení pro místo, kde se v minulosti prodávala líčidla s parfémy dohromady. „Nejdřív byl Jakubův koníček, osobní zájem, kterému se věnoval samostudiem a studiem v Londýně,” vzpomíná Tomáš.
Z voňavé zábavy se postupně stal byznys. Na trhu už mají tři výrazné parfémy, které můžete koupit ve vybraných obchodech v Česku a na Slovensku. V plánu je čtvrtá vůně a postupná expanze do světa. „Začátky byly těžké, ale pokud přesvědčíte lidi, aby do toho šli s vámi, a zákazníky, aby si váš produkt koupili, máte vizi a plán, jde to. Hlavně vás to musí bavit,“ shodují se Jakub s Tomášem.
Co předcházelo založení značky?
Tomáš: Jakub dlouho vytvářel parfémy jen pro sebe. Pak jsme si ale všimli reakcí lidí, které byly velice pozitivní, sledoval jsem Jakuba při práci a napadlo mě, že bychom z toho mohli vytvožit značku a začít to dělat profesionálně. Nechtěli jsme ale, aby náš záměr vyzněl jen jako výkřik do tmy. Dlouhou dobu jsme zjišťovali, jak trh s parfémy funguje, kdo se na něm pohybuje, jak se vyvíjí, kdo jsou spotřebitelé, jestli je na něm vůbec pro nás prostor, nebo naopak není…
A co jste zjistili?
T: Že prostor pro nás je a hlavně že v Česku je obrovské množství odborníků a talentovaných lidí. U nás i v celé Evropě je dobrá životní úroveň, roste ekonomika, rostou příjmy, roste zájem o obklopování se krásnými věcmi. Lidé chtějí použít kvalitní a voňavé produkty, to je teď velký trend. Byznys s vůněmi má obrat necelých padesát miliard dolarů celosvětově, poptávka je obrovská.
Jakube, jak jste se dostal k míchání parfémů?
Láska k parfémům u mě trvá už odmala, díky babičce Kristině, která hodně cestovala a vozila nám parfémy jako suvenýry z cest. Kdyz jsem žil v Londýně, objevil jsem parfémářský kurz, byl jsem z toho nadšený a samozřejmě jsem se okamžitě přihlásil.
I když jste říkali, že prostor pro nové značky tu stále je, jak bylo těžké se na trh s vůněmi vůbec dostat?
T: Myslím si, že je to z velké části ovlivněno intuicí. Pokud cítíte, že to je správné rozhodnutí, něco vám říká, že do toho máte jít, tak byste to měli zkusit. Alespoň u nás to tak bylo. Je ale samozřejmě nutné mít jasnou vizi, kontakty, vědět, jakou cestou chcete jít, kudy by se značka měla ubírat, jak by měla vypadat… Důležité je také obklopit se lidmi, kteří do toho půjdou s vámi. Pigmentarium nejsme jen my dva, je to tým lidí, kteří s námi značku budují a konzultují. Ať už je to Hana Knížová, která nám fotí vizuály, Honza Novák, grafik, Daniela Pilná a další.
Na čem ještě záleží?
T: V tomto prostředí je velká konkurence, proto je opravdu nutné znát své další kroky. Měli byste zákazníkovi nabídnout svou představu reality. My třeba výrobky balíme do krásného papíru, používáme kvalitní ingredience, s každým parfémem si vyhrajeme k naprosté dokonalosti, snažíme se, aby i prezentace celé značky měla jednotný ráz. Ta realita je totiž mnohdy lepší než všechna marketingová lákadla.
J: Hodně nám pomohlo, že v době, kdy jsme začínali, byl obrovský boom českých produktů. Poprvé od revoluce se lidi přestali stydět, že používají něco českého, a naopak sami takové výrobky začali vyhledávat. Díky tomu se v Česku objevila spousta kvalitnich značek.
T: My jsme vlastně nabídli něco, co tu nebylo.
Za rok a půl fungování jste toho stihli opravdu hodně. Vaše vůně se prodávají v několika obchodech v Česku i na Slovensku. Co chystáte dál?
T: Teď tvoříme náš čtvrtý parfém. A samozřejmě chceme objevovat zahraniční trh.
Už na tom pracujete?
T: Ano, ale pomalu a stabilně. Kdyby byl úspěch moc rychlý, nemuseli bychom to ustát.
Máte rozdělené role ve firmě?
T: Prezentaci děláme společně, Jakub se stará o výrobu parfémů a vizuální stránku a já mám na starosti řízení společnosti, řeším dodavatele, prodej, finance… Jedno nejde bez druhého, vzájemně se doplňujeme.
J: Je to vlastně perfektní souhra. Za to jsem obrovsky vděčný.
Co je pro úspěch parfému klíčové?
T: Určitě jeho uvedení na trh. Snažíme se to pokaždé dělat trochu jinak. Prezentace vždycky musí souznit s danou vůní, s tím, co vyjadřuje. Vždycky si s tím vyhrajeme, aby do sebe všechno zapadalo a zákazníci z toho měli zážitek.
J: Parfém musí v člověku vyvolat především emoce.
Čím je vaše značka jiná než ostatní?
J: Snažíme se povznést česko-slovenskou kulturu na světovou úroveň.
Podle čeho vybíráte obchody, kde budete parfémy prodávat?
J: Musí souznit s naší značkou. Jsou to různé malé parfumerie a concept story.
T: Měli jsme nabídky prodávat naši značku ve velkých řetězcích, touhle cestou ale jít nechceme. Tím bychom úplně popřeli to, o co se snažíme.
Co vás při výrobě parfémů inspiruje? Jak se z vaší představy stane parfém?
J: Tou inspirací může být úplně cokoli. U parfému Ad Libitum jsem se inspiroval architekturou první republiky. Obdivuji architekta Adolfa Loose. Představil jsem si Müllerovu vilu, interiér, jak tam plyne život, její obyvatele, jak vypadali… Zjistil jsem, jaké ingredience se v té době používaly. Každá ingredience pak evokuje něco jiného. V té době byly například populární citrusy, dřevo a mech. Z toho jsem pak vycházel. Erotikon je inspirovaný prvním erotickým filmem na světě a není náhodou, že vznikl v Československu, v té době jsme patřili mezi kulturní velmoci. V tom filmu díky parfému hlavní postava dokázala svést muže svých snů. Skrze Murmur jsem se pokusil zhmotnit živočišnost těla, to je hodně intimní afrodiziakální parfém. Inspirací mi byl vášnivý vztah Napoleona a Josefíny. Baví mě si hrát s ideami. Pak tou inspirací může být kniha, hudba, obraz nebo třeba milostný vztah.