Maximilian Davis je nově u Ferragamo, svoji červenou premiéru si odbyl loni v září na milánském fashion weeku. Tam se ostatně konaly velké debuty hned čtyři: Rhuigi Villaseñor se představil u Bally, Filippo Grazioli se dostal pod křídla Missoni a Marco de Vincenzo se ujal své mise u Etro. Značku Lacoste po čtyřech letech opustila návrhářka Louise Trotter, aby kreativně posílila pařížský maison Carven. Ludovic de Saint Sernin převzal vedení antverpské Ann Demeulemeester, jeho první kolekci teprve uvidíme. A ve chvíli, kdy čtete tyhle řádky, už bude po první show talentovaného Harrise Reeda pod francouzskou značkou Nina Ricci.
Král je mrtev. Ať žije král!
Ve chvíli, kdy z pomyslného trůnu sestoupí některý z talentovaných kreativních ředitelů, začne hon fashion koček na myš. Tak to aspoň zřejmě vypadalo ve chvíli, kdy na sklonku roku 2021 značku Bottega Veneta opustil Daniel Lee. Chvíli jsme o něm neslyšeli, věděli jsme však, že se něco chystá. V kuloárech se šeptalo, že po pěti letech vlády Ricarda Tisciho by měl převzít kormidlo Burberry. Zvěsti byly záhy potvrzeny a teď už můžeme hodnotit, jak dopadl jeho první počin pod vlajkami britského brandu. Sliboval si od Daniela Leeho stejný raketový vzestup, jako tomu bylo v případě jeho předchozího působení u Bottega Veneta? Možná ano, možná ne… Burberry každopádně vsadilo na nejlepšího ‚koně‘ v oboru, kterému se velkolepý trik zatím zopakovat nepodařilo. Ovšem Lee má samozřejmě ještě volné pole působnosti a dostatek času ho kreativně vyplnit.
Zřejmě už také začalo nahánění mága milováníhodného módního kýče Alessandra Michela. Ten po více než dvou dekádách opustil Gucci a zanechal módní svět v šoku a bez odpovědí. Nově korunovaný král Gucci, Sabato de Sarno, čerpající zkušenosti z domů Prada, Dolce & Gabbana nebo Valentino, svou kolekci představí až v září a očekávání jsou více než značná. Michele totiž laťku nastavil hodně vysoko. Prodleva mezi vládou starého a nového uměleckého ředitele skýtá zároveň prostor pro otázku, zda módní domy stále ještě potřebují tuto pozici obsadit, protože navrhování kolekcí se už plně ujal tvůrčí tým Gucci. Možná bez kreativního vedení dochází k anarchii, ovšem na kolekci představené před pár týdny se to nijak neprojevilo.
Tak potřebujeme vlastně ještě kreativní ředitele?
Stojíme na pomezí dvou světů. Toho starého, ovládaného velkými mistry: Coco Chanel vynalezla malé černé, Diane von Furstenberg nám jednou provždy pověsila do šatníku zavinovací šaty. Yvesi Saint Laurentovi je přisuzován dámský smoking, Vivienne Westwood pak módní punk a Jeanu Paulovi Gaultierovi zase Madonnina podprsenka se špičatými košíčky. Paco Rabanne vymyslel šaty z kovových plíšků a Emilio Pucci inovativně přeměnil funkční skiwear v módní záležitost. Karl Lagerfeld je samostatnou kapitolou, protože má na svém kontě módních invencí nespočet. ...
O změnách v módních domech na pozicích kreativních ředitelů se v nezkrácené verzi mimo jiné dočtete v aktuálním vydání ELLE na straně 38. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.
Zdroj: Autorský článek