Nosíme jej nejblíže kůži, obvykle skryté. Bývá erotické i praktické, viditelné náhodně nebo záměrně. Nosilo se kvůli čistotě a pohodlí, aby zakrývalo, chránilo a podpíralo intimní partie. Mělo tajit, dodávat objem, kontrolovat a stahovat, podporovat a zdobit. Výběr odráží identitu, životní styl, vkus, touhy a fantazie nositele. Jaké je vaše spodní prádlo? Jemné, křivkám lichotivé, svůdné?
Cesta do kalhotek
Až do 19. století přitom ženy třeba takové kalhotky nenosily. Tehdy se jim dostalo volných trenýrek s otevřeným rozkrokem, které oblékaly až do doby kolem roku 1910, kdy přišlo prádlo uzavřené, jež do té doby nosili jen muži. O dvacet let později se kalhotky opět otevřely, ovšem hlavně proto, aby jako erotická pomůcka vábily. A ve jménu emancipace a sexu vábí dodnes. Zato podvazky, ty existovaly již ve 14. století. Tehdy je nosili muži i ženy, a to zejména proto, aby na ně upínali punčochy. Podvazky podobné těm dnešním nám ale módní svět dal až ve dvacátých letech minulého století. Z našich šatníků je pak na pár dekád vymýtily minisukně a zkracující se délky, ovšem s nástupem milénia a nadvládou značky Agent Provocateur se staly nezbytnou součástí oděvu každé z nás, která chce být sexy. I korzety jsou tu už celou věčnost.
Jenomže zatímco kdysi byly nástrojem uvěznění ženského těla, dnes nám dodávají pocit sebevědomí a dominance. Prádlo jako krinolíny a krinolety zavál naštěstí čas do vod zapomnění. Složité konstrukce měly oděvu dodávat objem, ale s jeho zjednodušováním a odhalováním těla postupem dekád vymizely. Dnes máme místo nich push-up vycpávky. Za velkou éru spodního prádla je považováno období od roku 1890 do roku 1910, kdy se šíří dekorativní a luxusní prádlo. Mění se jeho účel – už není jen otázkou hygieny, ženy chtějí být sexy! Do spárů korzetů se ženy na chvíli vrátily, a to za bílého dne. Zatímco už od roku 1920 byla na výsluní chlapecká silueta, léta páně 1947 přišel Christian Dior s kolekcí New Look definovanou svazujícími šněrovačkami. „Bez správného základu by nebylo módy,“ nechal se Dior slyšet. „Podívejte se, jak jsou ty ženy směšné, nosí oblečení od muže, který ženy nezná, nikdy žádnou neměl a sní o tom, sám být ženou,“ okomentovala to tehdy Gabrielle Chanel, která už dávno zahalila ženy do volných siluet. „On ženy neobléká, on je čalouní jako nábytek!“
Odhalte se, prosím
Psal se rok 1955, když se Marilyn Monroe ve filmu The Seven Year Itch postavila nad větrací šachtu newyorského metra. Vánek jí vyhrnul bílé šaty, aby odhalil kalhotky, a svět byl u vytržení. V roce 1958 si ve filmové adaptaci románu Tennesseeho Williamse Kočka na rozpálené plechové střeše na Oscara nominovaná Elizabeth Taylor v roli Maggie Pollitt lebedila na mosazné posteli v jednoduché bílé spodničce a podpatcích. Co je dnes sexy, bylo v době, kdy se společnost stále rozhodovala, zda je to přijatelné, zárodkem vzniku sexsymbolů. Naštěstí v šedesátých létech propukla sexuální revoluce. Spolu s ní dává Rudi Gernreich módnímu světu monokini plavky „nahoře bez“, tanga a průsvitnou podprsenku bez kostic. Dodnes díky, Rudi. Ženské tělo se sice stále ještě zmítá v zajetí mužských pohledů, ale nakročeno máme alespoň správným směrem a osud bereme pevně do svých rukou.
Spodní prádlo, zn.: popkulturní
V roce 1990 se Madonna vydává na své turné Blond Ambition Tour, opatřena korzetem se špičatými košíčky. „Na svědomí“ jej měl pochopitelně enfant terrible Jean Paul Gaultier, který korzet prý poprvé navrhl jako dítě pro svého plyšového medvídka Nanu. Madonna spolu s Gaultierem popularizuje spodní prádlo jakožto svrchní oděv a na pódiu už se bez něj neobejdeme. O tři roky později Kate Moss oblékla průsvitné šaty a pod ně černé kalhotky, o faux pas ale nešlo. Namísto toho se z tohoto looku stal moment, který do jisté míry definoval devadesátá léta. Spolu s o rok mladší kampaní z roku 1994 a Evou Herzigovou, která prý skrze reklamu na podprsenku s push-up efektem Wonderbra značky Gossard a slogan „Hello boys“ způsobovala dopravní nehody. Karty pak ještě zamíchal Tom Ford pod křídly značky Gucci. V roce 1997 obdařil ženy i muže sex-appealem nabitými tango kalhotkami s názvem G-String. Doslova a do písmene šlo o pár šňůrek spojených sponou s logem módního domu. Dekadentní pohled na prádlo pak v roce 1999 poskytl snímek Eyes Wide Shut režiséra Stanleyho Kubricka s Nicole Kidman a Tomem Cruisem v hlavních rolích. V něm nechyběly také sexy škrabošky, které spodní prádlo doplnily. Jen o dva roky později nás však z ložnic zpět do reality vrátila Bridget Jones. Řešila totiž to samé, co my o více než dvacet let později: zda má být prádlo stahovací, nebo sexy. Ve filmovém hitu podle bestselleru Helen Fielding Deník Bridget Jones se Renée Zellweger spustila se svým šéfem, kterého si zahrál Hugh Grant, když objevil její „obrovské kalhotky“. Jenomže stahovací kalhotky jsou někdy potřeba zrovna tak jako ty, které dohromady spojuje jen pár šňůrek. Zeptejte se Kim Kardashian. Řešit otázku velikosti a podpory nám pomáhá od roku 2019 její značka Skims, která vyplnila díru na trhu. Ta část z nás, která stojí mimo tuto skupinu, nosí pod o několik čísel větším oblečením sexy krajky od Provocateura.
Chcete číst dál? Neváhejte si pořídit lednové vydání ELLE. Nenechte si jej uniknout a rovnou si dopřejte třeba předplatné magazínu. Obojí si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkazu.
Zdroj: autorský článek