Módní svět byl vystavěn na pohyblivém písku. Trendy se ze své podstaty vyvíjejí s dobou, návrháři přicházejí a odcházejí, módní vlny se zvedají a opadají. Moc se předává jako olympijská pochodeň mezi fashion redaktory a influencery, stylisty a nakupujícími a zase zpět. Nikdy předtím však půda pod přehlídkovými moly neměla tak blízko k tektonickému narovnání. A kdo nebo co stojí za tímto módním zemětřesením? Pandemie? Jistě! Sociální média? Samozřejmě. Rostoucí povědomí o udržitelnosti a původu oblečení, které nosíme? To je přece jasné. Ovšem největší vliv na budoucnost našich šatníků má něco mnohem prozaičtějšího. Televize.
Lákají nás kostýmy
Překvapilo vás to? Nemělo by. Předplatné streamovacích služeb v první polovině roku 2020 prudce vzrostlo – o 31 %. Jen společnost Netflix si za první tři měsíce prvního z britských lockdownů připsala 10 milionů předplatitelů. Od poutavých svršků v The Undoing (seriálu o kabátech Nicole Kidman, s vedlejším motivem v podobě záhadné vraždy) až po trikové úplety v pořadu BBC Three I May Destroy You, kostýmy televizních postav nás lákají stejně jako zápletka seriálu, definují módní momenty, určují trendy a nutí nás klikat na tlačítko „přidat do košíku“ s novým zápalem.
Nejenže televizní pořady slouží jako inspirace, pokud jde o styl, diváci navíc mohou okamžitě reagovat. Stačí otevřít nové okno, a hned pořídíte do šatníku podobné kousky. „Lidé nakupují na základě těchto seriálových dílů. To je prostě fakt,“ říká Shiona Turini, módní stylistka, z níž se stala kostýmní návrhářka a v současné době pracuje na seriálu Insecure Issy Rae.
A má pravdu. Lyst, módní platforma, která pracuje s čísly a sleduje vyhledávání produktů u více než 100 milionů lidí po celém světě, uvádí, že televize ovlivňuje nakupující jako nikdy předtím a žene nás k nákupu stylů, které se objevují na obrazovce, v nebývalém množství. A to i těch nepravděpodobných, které nemají přímou vazbu na přehlídková mola. Lyst například uvádí, že vyhledávání klobouku značky Kangol, který se objevoval v seriálu Emily In Paris, vzrostlo o 342 %. Stejně jako vyhledávání korzetů, jež díky seriálu Bridgerton vystoupalo o 123 %, což potvrzuje i La Perla se 135% nárůstem poptávky po korzetech v porovnání s předchozím rokem – a to v době, kdy jsme všichni údajně trávili čas jen v teplácích a pyžamech. „Když se živě vysílá seriálový díl, jsem označená v příspěvcích ‚Get the look‘ na sociálních sítích ještě dřív, než se objeví závěrečné titulky,“ říká Turini, což samo o sobě usnadňuje vyhledávání a nákup looků z obrazovky. Dodává, že kabelka Book od Diora, již nosila Molly ve čtvrté sérii seriálu Insecure a jejíž maloobchodní cena je závratných 2550 liber, se okamžitě po odvysílání dané epizody dostala na Twitteru mezi trendující témata.
Nejedná se výhradně o důsledek pandemie – už dřív jsme si zamilovali Jodie Comer jako Villanelle v oblečení od Molly Goddard v seriálu Killing Eve a inspirovali jsme se elegantním šatníkem Shiv ze série Succession. Ale během minulého roku nás televize spojila, inspirovala a přiměla nás mluvit ve větší míře než kterékoli jiné kulturní médium.
„Dokonce i moje máma má teď Netflix, a to dřív sledovala jenom tři kanály,“ říká Rachel Walsh, kostýmní výtvarnice seriálu The Serpent, který vznikl ve spolupráci BBC One a Netflixu. Všech osm epizod je od ledna k dispozici, abychom je mohli zhltnout na jeden zátah, místo aby se vysílaly s týdenním odstupem, což pomáhá zahnat naši novou žízeň po stylu sedmdesátých let. Rachel Walsh pracuje v oboru už déle než 20 let, přesto ji šokoval příval žádostí o komentář a informace o oděvech, který ji zaplavil na Nový rok bezprostředně po odvysílání prvního dílu seriálu na stanici BBC One.
Celý článek si přečtěte v srpnové ELLE, kterou si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze. ELLE si můžete také přihodit k nákupu na Rohlik.cz. A co se v. článku dozvíte? Například jakou roli hrají nyní na Netflixu stylisté či jak se změnil náš život i šatník... Věděli jste napříhlad, že 40 % času, kdy jsme vzhůru, trávíme právě sledováním televize?