Děkuji, odcházím. Kdy sociální sítě přestaly být sociální?

Je ještě vůbec možné říkat dnes sítím „sociální”? Už to totiž nesedí – alespoň ne tak jako dřív. Zdá se, že každá z platforem přišla na to, že krátká vertikální videa jsou prostě uživatelsky atraktivnější než příspěvky a zprávy od přátel, kvůli kterým jsme si dřív sociální sítě zakládali. Dnes se bavíme u patnáctisekundových videí někoho, koho po swajpnutí už nejspíš nikdy v životě neuvidíme. Sama dnes přijdu do online kontaktu s přáteli téměř nejčastěji tak, že si s nimi navzájem posílám do DMs (soukromých zpráv), co mě zrovna ten den nejvíc pobavilo na TikToku. Je těžké určit, kdy přesně se stalo, že jsme hromadně přešli k nekonečnému scrollování na stejně nekonečném feedu s vysoce návykovými krátkými videi pod záminkou útěchy našeho chaotického a vystresovaného mozku. A k tomu navíc serotonin. Yay!

Mohlo by se vám líbit

Celebrity, které nenajdete na sociálních sítích

Dnes stačí zmáčknout “follow” a získáte snadný přístup do každodenního života svých oblíbených celebrit. Ať už vás zajímá, kam chodí, jak se připravují na červený koberec nebo s kým tráví čas, máte jedinečnou možnost téměř 24/7 následovat jejich kroky. Přestože jsou v naší společnosti sociální média natolik zakořeněná, najde se i pár hvězd, které stále dávají přednost soukromí. Zjistěte, které to jsou!
elle.cz

Děkuji, odcházím

„Dochází k masovému odchodu uživatelů z Twitteru a Facebooku. Po letech závratného růstu se tyto sociální sítě zmenšují alarmujícím tempem. Nastává proces enshittifikace,“ napsal koncem minulého roku ve svém newsletteru (podle mého názoru velmi trefně) kanadský novinář Cory Doctorow. Během procesu enshittifikace se online platforma s postupem času stává výhradně monetizovatelnou, tedy zaměřenou na zpeněžení obsahu, a méně orientovanou na zájmy uživatelů. Tento vývoj pojmenoval kanadský novinář Cory Doctorow, a výstižně tak popsal proces, kdy platformy začínají nadějně tím, že slouží uživatelům, poté se jejich zájem přesouvá k inzerentům a třetím stranám, kterým nabízejí data svých uživatelů a cílenou reklamu, a nakonec slouží primárně samy sobě a svým akcionářům. V této fázi ale už drží jako rukojmí jak inzerenty, tak uživatele. Jinak řečeno: začnou být pěkně shitty. Ještě aby ne! Potřeby zmíněných skupin se od sebe dramaticky liší a nejde je v rámci jediné platformy uspokojit všechny. Uživatelé chtějí to, co jim daná síť původně umožňovala, ať už to bylo posílání vtipných párvteřinových fotek na Snapchatu, či brouzdání po profilech spolužáků ze střední. Každá sociální síť zároveň musí najít způsob, jak si z našeho času ukrojit co největší kus. Čím více uživatelského času, tím více prostoru pro reklamy a tím více peněz pro investory. Ovšem když společnost začne digitální reklamu jednoznačně upřednostňovat, musí přistoupit na kompromisy, a uživatelé jsou tak odstaveni na vedlejší kolej.

Mohlo by se vám líbit

Deinfluencing: Tik Tok trend plný potenciálu i falešné naděje

Kolikrát končí vaše scrollování sociálních sítí neplánovanými nákupy? I s pomocí influencerů jsme uvízli v koloběhu konzumu, který není udržitelný. Uživatelé Tik Toku řekli dost a započali nový virální trend – deinfluencing. Znamená to konec influencerů? Nechte se provést kostrbatou cestou kontroverzního trendu.
elle.cz

Uspokojit pokud možno všechny

Nechápejte mě špatně, rozhodně nechci pouze ukazovat prstem okolo sebe. Je totiž nutné zmínit, že do jisté míry za enshittifikaci sítí můžeme sami. Ačkoliv si jsme schopni platit za různé druhy služeb od AI chatbotů přes dating aplikace až po doručení večeře z vedlejší ulice, utrácet deset dolarů měsíčně za aplikaci od Mety by nás někdo jen stěží přesvědčil. Celkově je byznys sociálních médií něčím zvláštní. Na rozdíl od běžných podniků, které existují a zanikají na základě požadavků svých zákazníků, se sociální sítě snaží uspokojit jak své uživatele, tak ty, kteří je ve skutečnosti platí: investory a inzerenty.

Mohlo by se vám líbit

Na TikToku najdete komunitu, jako žádnou jinou

ELLE rozjíždí svoji tiktokovou platformu. Vkročte s námi do světa módy, krásy a seberozvoje právě teď! Můžete získat vaše lepší já, podívat se na místa, o kterých sníte a stát se součástí úžasné komunity tvůrců.
elle.cz

Sociální sítě versus toxicita

V době, kdy tento komentář vzniká, Zuckerbergova Meta následuje Muskův Twitter, tedy X, a zavádí možnost koupit si „modrou fajfku“ u jména. Přes polovinu uživatelů, kteří si Twitter Blue po zavedení této možnosti v listopadu minulého roku koupili, si přitom už službu neplatí. Od té doby Elon Musk oznámil novinky jako upozaďování tweetů uživatelů bez modrého odznáčku a na nějaký čas radikálně zastropoval počet příspěvků, které si bez placení můžeme za den zobrazit. Twitter je tak excelentním příkladem umírající platformy. Už nějakou dobu ho navíc mnozí bojkotují a spousta těch, kteří nemají zájem vést nekonečné hádky a online boje, své profily uzavírá. Pokud jste měli tu čest na Twitteru (zvláště na tom českém) působit, nejspíš víte, že nový pořádek Elona Muska není jediným důvodem pro odliv uživatelů. V případě Twitteru je síť už pro mnohé příliš toxická. Uvidíme, jakým směrem Metu subscription program posune.

Chcete se si článek přečíst celý? Najdete jej v aktuálním vydání. Svůj výtisk zářijové ELLE si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Mohlo by se vám líbit

Nejpoužívanější zkratky a slang ze sociálních sítí, které musíte znát

Při sledování stories nebo konverzací na sociálních sítích si snadno můžete připadat jako v centrále NASA. Tolik nicneříkajících zkratek a specifických slov může tak hladce zkomplikovat, abyste porozuměli tomu, co se aktuálně řeší! Abyste nemuseli z kola žhavých diskuzí ven a ani si nemuseli nic zdlouhavě zjišťovat, nahlédněte do slovníčku současně nejpoužívanějších zkratek na sociálních sítích, které pronikají i do médií a reálného života.
elle.cz

Zdroj: Autorský článek

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24