Sedí naproti sobě v baru, před s sebou dvě prázdné skleničky na víno a ani jeden neví, jestli objednat ještě jednu rundu. Zatím stihli zjistit, kde ten druhý pracuje, omluvit se za polomokré vlasy a zpoždění. Oba jsou trochu v rozpacích, protože setkání připomíná spíš pracovní pohovor než rande…
Zatímco naše babičky se seznamovaly na vesnické zábavě a rodiče většinou na vysoké, troufáme si hádat, že vy nebo minimálně někdo z vašeho okolí si současného partnera našel online. Nejdřív se na internet přesunuly skupiny, které to mají se seznamováním tradičně náročnější, jako LGBTQ+, lidé z menších měst a zaneprázdnění lidé středního věku. S rozšířením chytrých telefonů a představením aplikace Tinder – která ze seznamování udělala něco jako hru o dopaminové ceny – je následovaly i mladší generace.
Podle výzkumu Behavio Atlas Čechů je dnes online seznámení spolu se seznámením přes přátele nejčastějším způsobem, kterým v Česku potkáváme své partnery. V USA se podle výzkumu sociologů ze Stanfordu na internetu seznámí už 39 % všech párů. Online své partnery potkali třeba Ricky Martin, Ariana Grande nebo Amy Schumer. A také z českých dat vyplývá, že trend online seznamování bude v následujících letech zřejmě posilovat.
Nenechte se ale mýlit – i starší páry se seznamují online, první jiskra ale přeskočí spíše na zájmových nebo diskuzních fórech, případně na dalších online službách, které nemají dohazování v „popisu práce“. Internetové seznamky ale i u nich, co se týče úspěšnosti, předčí sociální sítě.
Seznamky sice nikoho nebaví, ale fungují
„Jsem vděčná, že jsem na seznamku nemusela. Když poslouchám své kamarádky, mám pocit, že na seznamce jsou tak akorát zoufalci, úchylové a podvodníci,” shrnuje třicetiletá zadaná Klára své dojmy z Tinderu. A potvrzuje tak negativní stereotypy, které si se seznamkami běžně spojujeme. V Česku si 25 % lidí myslí, že jsou nebezpečné, a skoro třetina je vnímá jen jako nástroj pro lidi, kteří nejsou schopni seznámit se jinak. Pokud i vy máte v okolí někoho, kdo se seznamuje online, pravděpodobně o seznamce nemluví zrovna lichotivě.
Tinder a další podobné služby provází stigma, že se tam primárně potkávají zájemci o nezávazný sex – to si myslí 58 % lidí, přičemž stejný názor mají muži i ženy. Hédonistická pověst seznamek je částečně oprávněná – 42 % uživatelů díky nim prožilo sex na jednu noc. Nicméně podobně velká skupina lidí tam ale našla dlouhodobý vztah (40 %) nebo přátele (50 %).
Stanfordský sociolog Michael Rosenfeld vysvětluje, že online seznamky z hledání partnera vyloučily roli prostředníků. Offline seznámení se totiž téměř vždy děje přes jiné osoby (představí nás společní přátelé, kolegové či rodina) nebo aspoň v nám známém prostředí (bar, společenská nebo sportovní akce). Tito prostředníci zároveň slouží jako „filtr na lidi“, respektive pustí k nám už jen protějšky, se kterými máme něco podobného, a existuje tedy potenciál, že si budeme rozumět. Proto je offline seznamování tak příjemné – často máme společná témata, známe se od vidění, pojí nás známí.
Další výraznou nevýhodou je, že offline seznámení nemáme příliš pod kontrolou. Můžeme možná jít naproti příležitostem, jsme ale často fyzicky limitováni tím, koho kde potkáme. Online seznamování je prostě jiné. V seznamovací aplikaci máme tisíce a možná desetitisíce nezadaných, které můžeme kontaktovat. Jenže filtrovat je musíme sami. Seznamka nám v tom moc nepomůže. Jako jehlu v kupce sena hledáme těch pár procent lidí, se kterými máme nějaký potenciál si rozumět. A během hledání narážíme na celou řadu lidí, které bychom (často z velmi dobrých důvodů) nepotkali offline. To není příliš příjemný proces. Ale když se jím prokoušeme, dostaneme se i k těm, kteří nás zajímají a baví, jen se prostě naše sociální bubliny naživo neproťaly.
Může to chvíli trvat, ale většinou to ve výsledku stojí za to – když už překonají své obavy a založí si účet, převládá u 60 % českých uživatelů pozitivní nebo neutrální zkušenost nad negativní, což platí velmi podobnou měrou pro obě pohlaví...
Chcete si přečíst celý článek? V plném znění jej najdete v tištěném vydání březnové ELLE na straně 72. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.
Zdroj: autorský text