Adele na scéně...

Adelina kariéra nemá moc slabých chvilek. Britská zpěváčka a skladatelka se od roku 2008, kdy vydala slavné debutové album 19, pohybuje po stabilní dráze – a přímo galakticky vysoko. Obdržela 15 cen Grammy a díky neuvěřitelnému vokálnímu výkonu a vypravěčskému mistrovství získala takovou slávu, že se její jméno stalo symbolem pro samotné zlomené srdce.

Loni v listopadu vydala Adele po šestileté pauze čtvrté studiové album 30, které se v USA stalo nejprodávanější deskou roku.

Jednoho mrazivého odpoledne však seděla ve své kuchyni v Beverly Hills a bylo jí nad slunce jasnější, že její kariéra právě dosáhla historického propadu. To ráno, 20. ledna, totiž na Instagram nahrála uslzené video, ve kterém informovala své fanoušky, že ruší sérii svých vystoupení ve slavném lasvegaském Koloseu v  Caesar’s Palace, která měla mít premiéru následující večer. „Byl to zdaleka nejhorší okamžik v mé kariéře,“ potvrzuje hned, co jsme si spolu sedly k rozhovoru. Během měsíců, které od té doby uplynuly, o tom nikde veřejně nemluvila, i když se objevily drby, že se produkce rozpadla a na place panovaly neshody. Proto chce hned přejít k věci. „Vůbec to tak nebylo. Byla jsem z těch vystoupení vysloveně nadšená. Úplně mě jejich zrušení zničilo.“ 

Mohlo by se vám líbit

Povinností mám hodně, ale umím s nimi žonglovat, říká Hanka Soukupová

Kdo jiný patří do čísla, které se věnuje slaďování práce a soukromí, než právě Hanka Soukupová: manželka, máma tří dětí, modelka světového formátu a propagátorka udržitelnosti… 
Čím se inspirovat dřív?!
elle.cz

Než Adele video zveřejnila, byla vzhůru déle než třicet hodin a trápila se kvůli rozhodnutí, o kterém ale někde uvnitř už týden věděla, že je správné. V sázce bylo hodně: měsíce plánování a zkoušek, živobytí týmu i kapely a závratně vysoké investice. Nemluvě o tom, že si mnoho tisíc lidí naplánovalo, že si k narozeninám, výročí nebo třeba promoci zaletí do Vegas na její show a už si koupilo vstupenky. Adele se strašně bála, že všechny zklame. Ale také cítila v kostech, že jí ta show v něčem nepřipadá autentická. „Prostě to nemělo duši,“ říká.

„Na jevišti to nevypadalo, jak má, scéna byla odtržená ode mě a kapely a chyběla tam intimita. A možná že jsem se až moc snažila dodat tomu tyhle věci v tak specifickém prostředí.“ Na kostýmní zkoušce večer před tím, než se oznámila zrušení představení, byla natolik frustrovaná, že během první písně došla na kraj jeviště, jehož rozloha je 1459 metrů čtverečních, posadila se a přehodila nohy přes okraj pódia. Pak si odtáhla mikrofon a začala zpívat a cappella pro téměř prázdné Koloseum s více než 4300 místy. „Dokonce i unplugged,“ říká Adele, „mě slyšeli až nahoře.“ Když zpívala, podívala se do prvních řad a uvědomila si, že jí chyběl právě tenhle pocit, intimní a neokázalý okamžik.

Adele

„Tohle by byla nejlepší část koncertu,“ říká. „Pro mě i pro vás. Tohle je to, co chci,“ pokračuje a gestikuluje směrem k imaginární hrstce fanoušků před svým kuchyňským stolem, kteří jsou tak blízko, že by se jich mohla dotknout. „A tam…“ gestem ukáže za sebe, k představě jeviště v Las Vegas s komplikovanou scénografií a speciálními efekty, „to prostě nebylo.“ Druhý den ráno představení odvolala.

Bylo to „brutální“, říká, ale zároveň byla její volba v souladu s tím, co ji proslavilo: talent, který si vydobyl právo vystupovat  podle vlastních podmínek a dělit se o své umění a sebe samu jen tehdy, když se na to cítí dokonale připravená. „U ní je všechno o autenticitě,“ říká Jonathan Dickins, který je zpěvaččiným manažerem od jejích osmnácti let. „Kdyby vystoupila se show, se kterou není spokojená, měla by pocit, že svým fanouškům lže.“ 

„Prvních pár měsíců bylo opravdu, ale opravdu těžkých,“ potvrzuje Adele. „Styděla jsem se. Ale ve skutečnosti díky tomu vzrostla moje sebedůvěra, protože k tomu bylo zapotřebí hodně odvahy. A nemyslím si, že by takhle postupoval každý. Jsem na sebe hrdá, že jsem se dokázala postavit za své umělecké potřeby.“

Když se v červnu setkáváme u ní doma, za pár týdnů ji čeká návrat na pódium po pěti letech. Je uvolněná a odpočatá – obvykle nemůže spát, ale teď si dopřává luxusních devět hodin denně – a oblečená do černých tepláků a černého trička Nike Jordan, vlasy má v culíku a obličej bez make-upu. Vítá mě a oběma nám připraví ledovou kávu s mandlovým mlékem, přičemž se zdvořile ptá na Vermont, kde jsem vyrostla. (K mému překvapení vzpomíná, že tudy projížděla kvůli rozhlasovému rozhovoru, když propagovala album 19.)

Musela jsem projevit odvahu. Jsem hrdá na to, že jsem se dokázala postavit za své umělecké potřeby.

Druhý den letí do New Yorku s přítelem, sportovním agentem Richem Paulem, protože se tam žení útočník Cleveland Cavaliers Kevin Love. Pak se vrátí domů do Londýna a vezme devítiletého syna Angela na koncert Billie Eilish. Angelo, jehož otcem je její exmanžel Simon Konecki, je Billie „posedlý“, říká Adele. „Po škole si to namíří do svého pokoje a přečte si všechny texty jejích písní a pak o nich chce diskutovat.“

Na začátku července by se měla triumfálně vrátit na pódium, a to dvěma večery na BST Hyde Park, každoročním letním festivalu, který se koná v Londýně. Zbytek headlinerů jsou samí muži. Adele na to reagovala sestavením čistě ženského týmu, do něhož patří třeba Kacey Musgraves (americká country zpěvačka, pozn. red.) a britská R&B legenda Gabrielle, její oblíbenkyně z dětství. „Londýnské publikum je nejlepší,“ říká Adele a očividně se těší. „Opijou se ještě před koncertem. Užijeme si to!“

Mohlo by se vám líbit

Jako chameleon: módní i vlasové proměny Katy Perry

Má široké módní mantinely. Pohybuje se v rozmezí od hraničního kýče až po sofistikovanou ženu, která se objevovala po boku Karla Lagerfelda. V proměnách vizáže s ní v showbusinessu dokáže držet krok snad jedině Madonna. Na hlavě i v šatníku měla snad všechno, na co jen lze vzpomenout. Pojďte se s námi podívat na nejzajímavější změny looků americké popové divy.
elle.cz

Potom chce konečně ohlásit tolik očekávanou sérii vystoupení ve Vegas. Víkendy s Adele, které začnou koncem roku 2022, nabídnou každý týden dvě večerní show v Koloseu, v pátek a v sobotu. Bude to opožděný vrchol propagace 30. Kromě dvou předtočených speciálů (jednoho v USA a druhého v Británii), které se odvysílaly ve stejný měsíc, kdy album vyšlo, až do koncertů v Hyde Parku totiž Adele skladby z nové desky prakticky nezpívala. Po lednovém oznámení novinek z Vegas se víceméně stáhla do ústraní. 

Mimo skládání, kde se prostřednictvím ohromných hitů jako When We Were Young, Someone Like You nebo Hello odhaluje až na dřeň, je Adele uzavřená osoba. Nemá heslo ke svému oficiálnímu Instagramu, který má více než 50 milionů sledujících, a postuje jen zřídka. Stejně jako Beyoncé si pečlivě vybírá, ve kterém médiu se objeví. Když se v lednu vracela z Vegas do L.A., někdo z letadla upozornil bulvár, takže na ni u Paulova domu čekaly kamery a fotoaparáty. „Nemohla jsem si ani sednout na zahradu a zavolat si s kamarády,“ říká. „Byla jsem uvězněná uvnitř.“ Nějakou dobu používala tajný účet na Twitteru, aby zkoukla, co o ní říkají. Jakmile však frustrovaní fanoušci po zrušení show zaplavili sociální sítě kritickými komentáři, účet smazala. „Bylo mi trapně,“ říká Adele a při vzpomínce se ušklíbne. „Schovala jsem se.“ 

Adele

Když si lízala rány, přestala album propagovat, protože se bála, že by to mohlo vypadat, že jí na zrušených koncertech nezáleží. (Kvůli tomu má ještě v rukávu přinejmenším jeden nezveřejněný videoklip k 30.) „Nechtěla jsem, aby si někdo myslel, že se nesnažím ze všech sil,“ říká a ztiší hlas. „A taky jsem se snažila.“

Vyjít na veřejnost se odvážila s baladou I Drink Wine na předávání cen BRIT Awards v Londýně. Na sobě měla šifonové šaty od Valentina vyšívané limetkovými flitry a seděla na klavíru. K jejímu překvapení ji nevypískali. „Na konci vystoupení jsem se málem rozbrečela,“ vzpomíná. „Byl to zvláštní pocit, dostat tolik lásky, když jsem lidi zklamala.“

Jeviště Kolosea je obrovské – jen proscénium je prý 120 metrů široké, což je téměř polovina délky fotbalového hřiště – a pro Adele, jejíž scénografie bývá střídmá a elegantní, to představovalo problém. Například plánovaný vodní prvek „vypadal pár písní skvěle a pak už nic nedělal. Prostě tam jen byl.“ 

Legendární Bette Midler, která v Caesars vystupovala v letech 2008 až 2010, v e-mailu označila velikost jeviště za „naprosto děsivou“. Slavnostní nástup měla komička provést na hromadě kufrů Louis Vuitton, vyrobené na míru, ale když zavazadla během zkoušek dorazila, vypadala „jako z filmu Spinal Tap“, napsala Bette. „Prostě se na tom ohromném jevišti úplně ztrácela. Museli jsme dekoraci nechat předělat, což trvalo dlouho. Takže prvních pár týdnů jsem nastupovala na oslu.“ 

Při navrhování scény pro BRITs se Adele spojila s britskou firmou Stufish. „Nebyla jsem si jistá, jestli mě budou brát vážně, zvlášť po té zrušené show.“ Přinesla jim inspiraci z nečekané strany: z Angelových narozenin, na které sama vyzdobila dům. „Prostě jsem zašla do Michaels,“ vysvětluje Adele a obrátí nadšeně oči v sloup při pomyšlení na řetězec s uměleckými a řemeslnými výrobky. („Miluju to tam,“ říká. „Panebože, a World Market. Dají se tam sehnat fakt skvělé věci.“) Koupila si spoustu velkých flitrů a natloukla je na desku, aby si vytvořila pozadí pro fotokoutek, a pro BRITs chtěla něco podobného zopakovat – jen v mnohem větším měřítku. Stufish vytvořil ohromující stěnu ze zlatých třpytek, která jí skvěle šla k šatům. Adele se firma zalíbila a Stufish se spolu s režisérem Mattem Askemem a kreativní ředitelkou Kim Gavin zapojí do obnovených show ve Vegas.

Rozhodně chci další děti. 
jsem žena v domácnosti a matriarcha a stabilní zázemí mi pomáhá v muzice..

Po předávání cen BRITs si Adele s pár přáteli objednala McDonald‘s (Big Mac s hranolky a – „když se do toho fakt položím“ – šest McNuggetů) a vrátila se domů k Netflixu. Když kamarádi usnuli, Adele zabloudila očima ke krbové římse. „V Londýně mám nad krbem televizi,“ vysvětluje, když se přes rameno otáčí ke krbu v losangeleské kuchyni. „Musím si vzít tužku. Tady to vypadá jinak.“ Vstává pomalu. Už od dospívání má nemocná záda a v roce 2021 si navíc posunula obratel L6 – Angelo si na ni počíhal a vyskočil ze zálohy, když vycházela z koupelny. Prohrábne zásuvku a vrátí se s modrou fixou. Nakreslí třístranný čtverec, pak dva menší dovnitř a vysvětlí: „V hlavě jsem si přehrávala, jak obrovské je jeviště ve Vegas. Přemýšlela jsem, jak to udělat, aby pódium velikosti stadionu působilo malé. Dívala jsem se na různě hluboké orámování krbu a řekla jsem si: „Co kdybych to pojala jako loutkové jeviště?“ Druhý den, když za ní přišel tým Stufish, ukázala na krbovou římsu: „Tohle chci,“ řekla jim.

Nová scéna je adaptací jejího návrhu a vyzařuje intimitu, kterou postrádala na lednové generální zkoušce. Adele říká: „Chci tou show vyprávět příběh od začátku své kariéry až po současnost. Nebudu moc prozrazovat dopředu, ale to představení roste, ta show roste. Je celá o hudbě a má nostalgickou atmosféru. Bude fakt krásná.“

 

Celý rozhovor se zpěvačkou Adele najdete v tištěném vydání prosincové ELLE. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

 

Mohlo by se vám líbit

Nalaďte se na adventní atmosféru s prosincovou ELLE

5 důvodů, proč si pořídit prosincovou ELLE, se kterou stylově a s lehkostí proplujete adventem:
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24