První věc, kterou si ve spojitosti s vaší prací vybavuji, jsou dvojitá psaníčka odhalená někdy v roce 2012.
Pamatuju si, že jsem se v roce 2012 vrátila zpět do Čech. Dvojitá psaníčka byla součástí kolekce, kterou jsem tehdy předvedla na Designbloku a získala za ně ocenění Czech Grand Design v kategorii módní designer. To mě trochu popostrčilo k rozhodnutí, abych se vrátila zpátky do Čech nadobro. Zpětně to hodnotím jako perfektní období pro návrat a imput k tomu něco začít. Tehdy jsem založila i svou eponymní značku.
A dodnes je to jeden z mála doplňků, které nabízíte ke kolekcím, že?
Ano, dodnes jsou součástí naší nabídky, i když se postupně rozšířila. Například o brože nebo o límečky, které vycházejí z původní kolekce. Takže se držíme spíše u drobnějších doplňků, které mohou outfit zajímavě doplnit. A s doplňky jsme pokračovali například i v poslední vánoční kolekci. Přibyly rukavičky, barety, různé šály... Jsou to takové textilní drobnosti, které si můžeme vyrábět sami. A máme i zákaznice, které chtějí outfit od hlavy až k patě ve stejném materiálu, pokud to jde. Pak vytváříme kompletní look, který se dá kombinovat i s dalšími detaily.
Je to i způsob, jak se seznámit s vaší značkou, než klientka zainvestuje do konkrétní róby…
Přesně tak. Je to jeden ze způsobů, jak se zákaznice s naší tvorbou seznamují. Protože šijeme na míru, pro mnohé je to nová zkušenost. Dnes už není zvykem dávat si šít na zakázku, ale pokud někdo chce něco speciálního a individuální přístup, tak k nám přijde.
Rozhodla jste se komunikačně výrazně oddělit vaše kapsulové a Couture kolekce. Co vás k tomu vedlo?
Rozhodla jsem se je oddělit, protože každá slouží jinému účelu. To, co představujeme na přehlídce, je má oděvní vize. Někdy jsou modely nositelné, někdy jde spíš o konceptuální modely. Naproti tomu praktičtější modely představujeme spíše v showroomu formou komornější prezentace. I tyto kolekce šijeme na míru nositelce, proto jsem tuto řadu přejmenovala na kapsulovou. Stále jde o osobní přístup a přizpůsobení každému zákazníkovi.
Vaší poslední Couture kolekcí jste zaujala mimo jiné precizností ženské siluety, zejména v korzetech. Jak náročné je jejich vytváření?
Korzet je specifický kus oděvu. Musí být přizpůsoben tělu, každý se šije na míru a vyžaduje až šest zkoušek. Pokud je správně udělaný, poskytuje oporu, ale není nesnesitelně těsný. Existují klasické korzety s kosticemi a šněrováním, ale i lehčí verze z elastického tylu, které postavu netlačí, ale tvarují.

Můžete nastínit, kam se vydáme s vaší brzy odhalenou Couture kolekcí Morphology 2025, která světlo světa spatří 31. března? Čím bude jiná a kam se s ní vydáme?
Vydáme se do mikroskopické živočišné říše. A co bude jinak? Myslím si, že na první pohled bude nové to, že tentokrát využijeme trochu jiné materiály. Většinou jsem se zabývala spíš hedvábím, vlnou, krajkou a takovými klasickými materiály, které jsou vhodné pro klasickou krejčovinu. Tentokrát se v kolekci objeví látky s různými efekty, které mají takový až trochu high-tech vzhled. Celá kolekce je inspirována jevy, které se odehrávají v přírodě. Zjednodušeně se dá říct, že se staneme pozorovateli určité živočišné proměny, transformace.
Proč právě tento zdroj inspirace?
Fascinuje mě, jak příroda dokáže esteticky kouzlit. Ještě za mých studií jsem narazila na nějakou knihu, kde byly mikroskopické zvětšeniny různého hmyzu, který je pro spoustu lidí možná ošklivý až přímo odporný. Ale když jsem viděla textury zblízka, pozorovala jsem krásné obrazce, vlastně fraktály, které v sobě ukazovaly nějaký řád, který na první pohled není vidět. Takže jsem si usmyslela, že by se kolekce se mohla zabývat něčím takovým: nečekaný řád, hledání toho, jak jsou věci uspořádané a strukturované. A protože mě baví pracovat s ručními textilními technikami, vrstvit materiály a kombinovat rozdílné textury, je i to samotné tématem kolekce.
Je takový řád dokonalý?
Vlastně si vždy říkám, že i nějaká lehká nedokonalost je dobrá, protože je lidská. Když je něco moc dokonalé, je to vlastně podezřelé. Něco vám na tom možná nesedí... Nechci to říkat jako nějakou omluvenku pro nedobře odvedenou práci, myslím to s nadsázkou. Se špetkou nedokonalosti je pak v práci cítit dotek lidské ruky. Funguje to tak i u oděvu. Perfekcionismus je dobrý, protože člověk má tendenci chtít provést to nejlepší, ale musí to být v rámci určité míry. Musí si pak opravdu umět říct stop, protože lidé, kteří jsou stoprocentní perfekcionisti, paradoxně pak přešlapují na místě a v podstatě nakonec nepodají žádný výkon, protože jsou v začarovaném kruhu.

V rámci kolekce vznikly i limitované límečky, na nichž jste se podílela ve spolupráci se značkou Zacapa. Proč právě tento doplněk?
Límeček je takovým jako pomyslným startovacím bodem naší spolupráce se Zacapou. Chtěli jsme vytvořit nějaký doplněk, kterým bychom mohli vybrané hosty obdarovat. Límeček jsme vybrali proto, že je to jeden z našich původních doplňků. Kdo naši tvorbu sleduje, zná dnes takový límeček v různých podobách. Je to ideální produkt, který je dostatečně drobný a může působit i jako takový šperk.
Jaký příběh za límečkem stojí?
Jasně spojuje obě značky. Pro Zacapu je signifikantní krásná jantarová barva a odlesky světla v láhvi rumu. Proto jsme zvolili něco, co tuto barevnost evokuje, a připomíná rum, který je velmi chutný a příjemně aromatický. Límeček je proto vytvořen z takové velmi jemné síťky. Ta je utkána z metalických vláken, která svou texturou připomínají petate, neodmyslitelně spojené s lahví Zacapa.
Jaký je vztah mezi vaší návrhářskou filosofií a rumem Zacapa, zejména co se týče preciznosti a péče o detaily, které spojují oba světy?
Rum Zacapa má svých řadách master blender Lorenu Vásquez, která je jednou z mála žen této profese. Jednou z hodnot značky je fakt, že je potřeba dát čas době zrání, což je v případě módního atelieru velice podobné. Věci nevznikají v rychlosti, ale je potřeba je nechat uzrát a dát jim čas, který potřebují, aby mohlo vzniknout něco dobrého. Je to významné pojítko mezi světem výběrového rumu a krejčovinou – dobré věci potřebují čas.
Jak může vlastně ženu podpořit límeček v tom, jak se cítí?
Límeček je doplněk, který dokáže i velmi jednoduchý outfit trošku potrhnout, pokud je správně kombinovaný. Máte-li třeba pěkný kašmírový svetřík, velmi jednoduchý, minimalisticky, a dáte si na něj límeček, najednou supluje význam šperku nebo se stává jakýmsi charakteristickým prvkem, který může outfit pozvednout. V případě límečku, který vznikl ve spolupráci se Zacapou, si myslím, že díky barevnosti zemitých tónů by mohl slušet většině žen. I když barevné kombinace límečků většinou děláme různé podle typu osobností, tento jsme zvolili zaprvé kvůli barvám, které jsou jasně dané barevností rumu, ale i díky jejich univerzálnosti, která obstojí v běžném šatníku. Límeček nemusí být jen nějaký suvenýr ležící na dně skříně.