Letošní titul World Class barmana roku získal Kanaďan Keegan McGregor, který soupeřil s finalisty ze 44 regionů světa, včetně České republiky, kterou zastupoval František Dandáš z karlovarského Becher’s Baru. Titul barman roku se pojí i s World Class Hall of Fame, do které se za 15 let soutěže snažilo dostat více než 400 000 barmanů z více než 60 zemí světa. V Šanghaji se utkaly země ze šesti kontinentů, odkud přijely podpořit finalisty zástupy milovníků luxusu a gastronomie. Vítěze určila porota složená z legend oboru, mezi nimiž byli i dva Čechoslováci – Eric Lorincz, který získal titul v roce 2010, a Adrián Michalčík, World Class barman roku 2022. Soutěž World Class, pořádaná společností Diageo, usiluje o to inspirovat svět ke střídmější konzumaci alkoholu, přičemž klade důraz na výběr kvalitnějších produktů. Zároveň podporuje rozvoj nové generace barmanů prostřednictvím náročných výzev, ve kterých jsou klíčové kreativita, umění vyprávět příběhy a technické dovednosti soutěžících. Každým ročníkem soutěž posouvá barmanství na další úroveň. Jak probíhalo finále v Šanghaji?
World Class Shaghai showdown
Atmosféra v hotelu W Shanghai byla od prvního dne nabitá kreativní energií, která se rozlévala až do nejvyššího patra – patra 42. Tepnou soutěže byl hlavní sál, kde se odehrávaly všechny výzvy, včetně té poslední - Shanghai Showdown, ve které o titul bojovala top 8 barmanů. Do finále se probojovaly týmy ze Španělska, Indonésie, Kanady, Velké Británie, Itálie, Taiwanu, Austrálie a domovské Číny. Některé byly překvapením, jiné země se do top 8 dostávají téměř každoročně.
V poslední výzvě měli soutěžící za úkol vymyslet a realizovat koncept pop-up baru, kde představili své originální receptury. Každý rok jsou výzvy jiné, což soutěž činí náročnou pro soutěžící, ale zároveň naplňuje její misi – posouvat hranice barmanství a tvořit komunitu kreativních a zapálených barmanů. „Hledáme takzvaný perfektní balíček barmana, který nepodcení přípravu, je pozorný ke svým hostům, je kreativní, jeho drinky mají vynikající chuť a hlavně musí být přátelský. Tak vidím World Class finalistu,“ shrnul, co hledá ve vítězi, Eric Lorincz. A světové finále je opravdové vyvrcholení hledání šampiona, jelikož tento kariérní průlom, jakým titul World Class jednoznačně je, musí každý soutěžící vybojovat nejprve na domácí půdě v národním kole. Teprve poté se přesouvá na poslední štaci – letos do Šanghaje.
Vítězné drinky Keegana McGregora
Keegan svou soutěžní prezentaci opřel o signature drinky, které oslavovaly komunitu, udržitelnost a inovaci. Nejlépe tak splnil zadání soutěže pod tématem Odkaz budoucnosti. Úkolem všech soutěžících bylo ukázat, že barmanství jako řemeslo má slibnou budoucnost, plnou nových chutí a koktejlových konceptů, které přicházejí z těch nejlepších barů světa. Na své cestě za titulem předvedl, jak skotská whisky může oživit a pozvednout novou generaci koktejlových receptur, konkrétně ve výzvě Johnnie Walker Blue Label, ve které měli barmani využít technologie ve svých prezentacích. V další kategorii byl vyzván k vytvoření dvou drinků, které měly symbolizovat jeho rodné město a Šanghaj, a to prostřednictvím místních surovin a luxusní tequily Don Julio. Ve výzvě zaměřené na vodku Ketel One, jejímž tématem byla komunita, Keegan vytvořil drink, který svou chutí ztělesňoval rostoucí komunitu pohostinství v jeho rodném Halifaxu. Skotská whisky Singleton ho pobídla k vytvoření divadelního představení, kde se mísily chuťové i zvukové zážitky. V poslední výzvě, zaměřené na gin Tanqueray No. TEN, každý drink reprezentoval jednu legendu, kterou Keegan a porotci potkali na cestě zpět v čase a následně v budoucnosti.
It's a man world, ¿No es así?
Barmanský i gastronomický obor se může na první pohled zdát jako svět určený převážně pro muže. Přitom zážitek z jídla a pití si denně užívají lidé obou pohlaví. Soutěž World Class a její pořadatel Diageo se nesnaží jen rozvíjet barmanství jako řemeslo, ale také posílit postavení žen v tomto odvětví. Skvělým příkladem jsou zástupkyně dvou významných značek z portfolia Diageo – master blender rumu Zacapa, Lorena Vasquez, a první globální ambasadorka luxusní tequily Don Julio, Karina Sanchez. „Může to znít překvapivě, ale srdcem Zacapy jsou ženy. Rum Zacapa má velmi komplexní chuť, jeho tajemstvím je jemná sladkost, kterou oceňují především ženy. I pro mě bylo těžké v tomto světě začít, i proto sem vděčná, že díky nám se ženy postupně zbavují ostychu pracovat v odvětví, kterému historicky dominovali muži,“ říká Lorena Vasquez.
Jedním z nejrychleji rostoucích segmentů je tequila, zejména ta luxusní – Don Julio uzavřela letošní finále v Šanghaji večírkem ve stylu Don Julio 42. Tento večer byl zosobněním chuti, která je pro tequily Don Julio typická. „Co miluji na tequile, je její čisté ztělesnění mexické kultury a našeho národa. Je silně spojená se zemí, s matkou přírodou, která nám umožňuje vyrábět tequilu jen z jednoho druhu agáve. Tequila je symbolem komunity, která kolem této rostliny a půdy vznikla. Jsem hrdá, že mohu být svědkem evoluce tequily – od velmi silné chuti k více komplexní a jemné současné tequile. A na počátku této evoluce stály ženy, které odstartovaly vlnu její popularity,“ říká Karina Sanchez.
Příští ročník soutěže Diageo Reserve World Class se přesouvá společně s titulem World Class Barman roku do Toronta. Koho tam příští rok potkáme?