Kombinace tradice a nového způsobu přemýšlení
Jan Plecháč, nynější umělecký ředitel tradiční karlovarské sklárny Moser, si ocenění vysloužil díky svému unikátnímu přístupu, který respektuje hluboké řemeslné tradice, a zároveň přináší čerstvou vlnu citlivé inovace a originálního designu. Jeho díla, mezi které patří váza Abyss, kolekce váz Harmonic a přelomová kolekce váz a nápojového skla Duše lesa, demonstrují jeho fascinaci materiálem a snahu posunout hranice tradičního sklářského umění.
„Designér Jan Plecháč se své role uměleckého ředitele firmy Moser, jímž se stal v roce 2022, chopil s pokorou k tradici firmy a k materiálu skla, jímž je dlouhodobě fascinován, s respektem k řemeslu a zároveň s entuziasmem jemu vlastním, se smyslem pro citlivou inovaci a originální design,“ poznamenala za Akademii designu ČR, kurátorka, historička designu a umění Tereza Bruthansová.
Pocta legendě
Večer také připomněl velikány českého designu, když byl in memoriam do Síně slávy českého designu uveden Jiří Jiroutek. Tento legendární designér se zapsal do dějin českého designu svou ikonickou kolekcí nábytku U-450, která propojovala funkčnost, dostupnost a estetickou hodnotu, a stala se v českých domácnostech milníkem.
„Jiří Jiroutek byl a je hvězda, přestože je jeho jméno známé mimo oblast designu jen málokomu. Neprávem. Stihl totiž proměnit podobu české domácnosti k lepšímu i v nesnadných podmínkách socialistického režimu. O tom se může dnešním designérům jen zdát,“ doplnila Michaela Kádnerová, kurátorka Moravské galerie v Brně a členka odborné poroty Akademie designu ČR. Cenu převzal Jiroutkův prasynovec Antonio Carlini.
Rozmanitost odvážnýche talentů
Ceny Czech Grand Design 2023 odhalily nejen šíři talentu v české designové komunitě, ale také rozmanitost oblastí, ve kterých čeští designéři excelují. Od módního designu přes design šperků, grafický design až po fotografii a ilustraci, každá kategorie přinesla překvapivé vítěze, kteří posouvají hranice svých oborů.
Kategorii Módní designér roku ovládl slovenský návrhář žijící v Praze Boris Král’, který se v kolekci Salon de Nuit a při návrhu róby pro herečku Danielu Kolářovou vrátil ke svým dětským snům, vytáhl skicy ze střední školy a redefinoval naivní pohled na své retro múzy.
Designérkou šperku roku se stal nový talent evropské módní scény – Klára Marie Bliss s kolekcí Banshee. „Přirozená, až surová, přesto o Banshee nelze vyslovit nic jiného, než že se jedná o delikátní módní záležitost. Takovou, jež není závislá na čase a trendech jej lemujících, takovou, jež není prvoplánově líbivá a vkusu ani běžným komerčním požadavkům se nepodbízí. Ačkoli Bliss vystudovala oděvní a kostýmní design, její tvorba nepatří do kategorií ani kolonek. Možná za to může její původ – narodila se v Austrálii českým emigrantům, ale zcela určitě ji ovlivnilo studium v Antverpách na prestižní Royal Academy of Fine Arts. Tam také při práci s archivy a rešeršemi začala její posedlost historickým prádlem, jeho vliv na vnímání ženského těla a body pozitivitu. Škola určitě ovlivnila i komplexnost její tvorby, včetně budování vlastního brandu a jeho portfolia. Na naše poměry vše až nečekaně moderní a ucelené,“ objasnila novinářka a členka odborné poroty Akademie designu ČR Andrea Běhounková.
Podpora a uznání
Akademie designu ČR, která za udílením cen stojí, také zdůraznila význam podpory a uznání designu jako nezbytné součásti našich životů a kultury. Český design, který oslavuje krásu, inovaci a kreativitu, pokračuje ve svém poslání inspirovat a obohacovat nejen českou, ale i mezinárodní designovou scénu.
Czech Grand Design 2023 byl jako už tradičně večerem, kdy se všechna významná jména českého designového průmyslu sjednotila, aby oslavila své úspěchy a připravili tak půdu pro další rok plný novinek. A jak řekl ministr kultury ČR Martin Baxa, "Design je životním stylem i potřebou – a často neuvědomovaným formativním prvkem našich životů."