Příští stanice: Vesmír

Vstup člověka na měsíc rozpoutal nejen boj o dobytí kosmu, předznamenal pohyby i na módním poli. Téma průzkumu vesmíru, silně ovlivněné vesmírným závodem studené války, proniklo také do módních trendů minulého století. Mnozí návrháři šedesátých a sedmdesátých let se snažili předpovědět, co nejistá budoucnost a kosmické výpravy znamenají pro společnost. Doposud známé představy o tom, jaké to je ‚‚tam nahoře‘‘ se hroutí, fantazírování pokračuje, posíleno dosažením dříve nedosažitelného. Nastanou ve společnosti drastické změny? Objeví člověk všechny planety lunární soustavy? Prozkoumá černé díry, vypočítá velikost kosmu a především, setká se s mimozemskými existencemi?

Vesmírný průzkum šedesátých let přispěl k nové módní filozofii, která se stala zdrojem inspirace nejednomu návrháři. Spekulací o radikálně proměněné budoucnosti se zhostili především tři módní průkopníci – André Courrèges, Paco Rabanne a Pierre Cardin. Ti se nechali inspirovat globálními vesmírnými závody natolik, že se zasvětili o vznik a rozšíření trendu ‚‚Space Age Fashion‘‘. Vše bylo nové a vzrušující, vše bylo možné. Posouvali hranice nositelného oděvu, každý po svém, ale přece se stejným entusiasmem. Zahájili éru syntetických tkanin a plastových materiálů, oslavovali technologickou inovaci, a především se ptali – jak bude móda vypadat v budoucnosti, řekněme v roce 2030? Bude člověk (v té době již obývající Měsíc) nosit futuristické oblečky a vesmírné boty z plastu? Vizionářství a naivita snění pánů návrhářů může být dnes už úsměvná, byla však pro formování módy zcela zásadní.

Při příležitosti výročí přistání člověka na Měsíci si připomínáme sedm blízkých setkání módy a kosmu.

André Courrèges, Moon Girl a NASA

Průkopník módy vesmírného věku André Courrèges uvedl na trh v roce 1964 svou kolekci Moon Girl, která obsahovala bílé a stříbrné šifonové topy a sukně v geometrických tvarech. Návrhář také spojil strukturované oblečení, které bylo vyrobeno z PVC, se zářivými odstíny oranžové a růžové, které doplnily bílé a stříbrné outfity. Kolekce odhalila oblečení architektonických tvarů, jako jsou kabáty s dvojitým zapínáním na knoflíky s kontrastním lemováním, tvarované košile nebo minišaty s krátkými rukávy a spadlým pasem. Courrèges prý snil o večírcích konaných na Měsíci a dokonce prý prokázal takový zájem o budoucnost vesmírných cest, že obdržel osobní pozvání od NASA k návštěvě Cape Canaveral na Floridě.

André Courrèges

Emilio Pucci a uniformy pro Braniff Airlines

Psal se rok 1965 a Emilio Pucci navrhl pro americkou leteckou společnost Braniff Airlines kolekci futuristických uniforem. Byly nové, neotřelé a do jisté míry popíraly tehdejší především líbivé a elegantní oblečky, které letušky nosily. Obsahovaly i kosmické helmy, které posloužily jako dokonalý eye-catcher ve vizuálech letecké linky, avšak v běžném fungování se ukázaly jako vysoce nepraktické. Barevné, rozmarné a utilitární, Pucciho design se rozhodně nepodobal ničemu, co se lidem v té době zdálo konvenční.

Pierre Cardin a kolekce Cosmocorps

Vinyl, plast a syntetická tkanina zvaná Cardine. To vše obsahovala futuristická kolekce Cosmocorps francouzsko-italského designéra Pierra Cardina, který přivedl astronauty na přehlídkové molo ještě předtím, než vůbec skončili na Měsíci. Průkopnická kolekce se snažila o zefektivnění pánského oblečení odstraněním nadbytečných detailů a o přinesení unisexových kompletů obsahujících například celo-úpletová body s vrstvenými sukněmi, ale i futuristické šperky.

Pierre Cardin

Paco Rabanne, vinylové šaty a Barbarella

Vize návrháře Paco Rabanne se zhmotňovala především v nových materiálech. Jeho nejikoničtějším objevem jsou bezesporu šaty vyrobené z vinylových disků či kovových plíšků, spojovaných dohromady kovovými drátky a sponami, které jsou v různých obměnách módní značkou produkovány dodnes. Nejde možná o šaty jednoduché k nošení, ale rozhodně se můžeme bavit o futuristickém kousku zastihujícím ducha jedné doby. Paco Rabanne posunul módu vesmírného věku směrem k nositelnému umění. Nejprve se vyučil architektem a poté navrhoval doplňky, až v roce 1966 vzbudil senzaci s konfekčními pouzdry z plastových čtverců a kotoučů připevněnými k textilnímu podkladu.Přibližně ve stejnou dobu navrhl Rabanne také kostýmy pro Barbarellu, sci-fi film, v němž hlavní roli ztvárnila Jane Fonda.

PACO RABANNE

Kolekce Givenchy Fall/Winter 1999/2000

Alexander McQueen poskytl v době svého působení pod křídly Givenchy futuristický pohled na módu přelomu milénia. Za pravděpodobně nejzásadnější můžeme považovat přehlídku, ve které modely opatřil potisky odrážejícími se ve tmě, svítícími LED diodami a skořepinami z plexiskla, kopírujícími těla modelek. Odmítl tak vše staré a předvedl tak, jak podle něj vypadá high-tech móda budoucnosti.

Givenchy

CHANEL Fall/Winter 2017/2018 Show

V roce 2017 Karl Lagerfeld vytvořil v pařížském Grand Palais svou vlastní vesmírnou stanici. Ta při závěrečném defilé vypustila na oběžnou dráhu raketu, zatímco modelky kráčely v jejím dýmu za zvuku skladby Rocket Man od Eltona Johna. Kolekce obsahovala metalické boty, futuristické šaty a galaktické potisky, modelky v rukou nosily kabelky ve tvaru vesmírných raket a jejich oděvy připomínaly výbavu vesmírné posádky. Některé prvky dokonce vědomě odkazovaly na Rabannovo pojetí filmových kostýmů pro zmiňovaný film Barbarella. Přehlídka byla dokonalou metaforou pro směr, kterým se móda ubírá a dodnes je jednou z nejnezapomenutelnějších vůbec.

CHANEL

Iris Van Herpen Haute Couture Fall/Winter 2022

Holandská high-tech návrhářka prozkoumávající zdánlivě vzdálený svět metaverze a hyperreality pohlíží tváří v tvář budoucnosti v celé šíři své tvorby. Nejnovější kolekce Meta Morphism představená v rámci letošního pařížského Haute Couture Weeku je technologicky ještě odvážnější než všechny předchozí kolekce, které jsme u ní měli tu čest spatřit. Její vesmírné hrdinky oblékly oděvy popírající zemskou přitažlivost. Návrhářka, která zasvětila svou tvorbu bádání nepoznaného, patří mezi největší vizionářky budoucnosti módního světa. Jestli někdo má odpověď na to, jak bude vypadat oděv třeba v roce 2069, je to právě ona.

Iris Van Herpen
Mohlo by se vám líbit

Císařovy nové šaty aneb proč už nad naked dress ani nemrkneme?

Těžko říct, kde se vlastně původně vzaly. Naked Dress coby objekt vědomé a sofistikované sexualizace ženského těla jsou tu už od dob, kdy se odhalování stalo přijatelným. Ale zatímco tehdy byly výsadou jen pár nejodvážnějších žen, dnes už se nad nimi snad nikdo nepozastaví. A to ani navzdory tomu, že se staly velkým módním trendem. Proč?
elle.cz

Zdroj: W Magazine, New York Times, Highsnobiety

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24