Scéna, která se jim naskytne načrtne narativní linku celé show – středem kráčí vysoký atletický muž v patchworkové sukni, jejíž sešité kusy jako by připomínaly fragmenty roztříštěné civilizace. Torzo holé, zdobené mohutným stříbrným přívěskem, které snad značící náčelníka. V batohu na zádech nese drahocenné jmění – zářivě barevné květiny, lapající po dechu, doufající v půdu plnou živin a pravidelnou vláhu. Post-apokalyptickou atmosféru dál rozvíjí kromě módních kreací hlavně casting – modelové a modelky v objemných outdoorových bundách s třpytivými kamínky („Puffer with a glam!” říkám kolegyni z jiného média), kapsáčích, pracovních vestách, cyklistických šortkách, průsvitných kaftanech a maxi sukních a síťových topech s motivy E.T. od Stevena Spielberga vypadají jako zvláštní cizinci. Pionýři prozkoumávající terén nové planety či zničeného světa, tvrdě hledící do očí přítomných.
Dánská značka STAMM představila během kodaňského týdne módy svou třetí kolekci a zdá se, že je trojka jejím šťastným číslem. Stala se totiž vítězem ceny udržitelnosti Zalando Sustainability Award, která oslavuje a podporuje značky, které přispívají k pozitivním změnám a odpovědnějšímu přístupu v módním průmyslu. Porotu, do které zasedla třeba ředitelka Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark, šéfka oddělení cirkularity v Zalandu Laura Coppen nebo expert na udržitelnost Dio Kurazawa, zaujala značka zejména použitím udržitelných materiálů. Mezi ty patří třeba recyklované prachové peří, ručně předená indická bavlna Khadi, která je barvená kůrou stromů, žlutým granátovým jablkem a přírodním indigem, výplň z kapoku a samozřejmě recyklovaná kůže, která je použitá díky patchworku napříč celou kolekcí.
Preppeři i techno
Hnacím motorem kodaňské značky je Elisabet Stamm, která ji založila během pandemie. V módním průmyslu však není žádným nováčkem, je spoluzakladatelkou streetwearové high fashion značky A.A.Spectrum rozkročené mezi Čínou a Dánskem, a v módním průmyslu se pobyhuje více než 15 let. Loni pak vypustila do světa debutovou koleci pod vlastní značkou STAMM, kterou definuje jako genderově fluidní, propojující její zájem o různé kultury a otevřenou mysl. Kolekci pro podzim/zima 2023 nazvanou „INNER G” popisuje mimo jiné takto: „Je o návratu sám k sobe, písmeno G odkazuje na slovo guru, na GOAT (pozn. redakce: neboli Greatest Of All Time, „Nejlepší všech dob"), nebo „G” jako váš vnitřní gangster. Celá kolekce odráží pocit osvobození po několika letech limitů a bloků, balanc mezi pocitem kráčet po světě klidně a s mírem v duši, a přesto s planoucím vnitřním ohněm,” popisuje Stamm.
Estetika, do které všechny tyto pocity přetavuje, příhodně zapadá do současného zeitgeistu. Do módy se s nebývalou silou vrátily 90s, indie sleaze, Y2K, generace Z se oddává elektronické muzice, vyráží na techno raves a miluje unisex oblékání (v sukni chodí kromě Harry Stylese už i Brad Pitt). Moderní twist na steampunk čerpá z popkulturní seriálové tvorby jako je The Last of Us, Love, Death & Robots nebo Black Mirror. Kombinace zdánlivě neslučitelných materiálů jako je záclonovina se šusťákem nebo goticky černých lyžařských péřovek s nalepovacími kamínky pak připomíná DIY fenomén, v současnosti tak populární na TikToku.
Ještě větší push k udržitelnosti
Ocenění Zalando Sustainable Award vzniklo ze spolupráce firmy Zalando a Copenhagen Fashion Week. Nejudržitelnější značku vyhlásili už popáté a jejich společným cílem je pozitivně transformovat módní průmysl k větší odpovědnosti. Přihlásit se mohou návrháři z celého světa a motivací ke zkoumání nových řešení a přicházení s progresivní nápady, které minimalizují dopad módního průmyslu na životní prostředí, je mimo jiné i cena 20 tisíc euro pro vítěze a partnerství se Zalandem při tvorbě exkluzivní kolekce.
Kodaňský týden módy je průkopníkem udržitelných standardů v módním průmyslu. V lednu 2020 byl představen ambiciózní tříletý akční plán udržitelnosti (Sustainability Action Plan), skrze který představili organizátoři systém minimálních požadavků, které musí značky splnit, aby se mohly stát od roku 2023 součástí oficiálního programu. I zavedené značky jako Stine Goya, Saks Potts nebo Henrik Vibskov, které jsou každoročními stálicemi na prknech Copenhagen Fashion Week, se tak musí dynamicky vyvíjet společně s novějšími inovativními projekty.
Ředitelka kodaňského týdne módy Cecilie Thorsmark při vyhlašování Zalando Sustainability Award tento přístup shrnula: „Vyhlášení STAMM vítězem této sezóny je oslavou neutuchajícího odhodlání značky zkoumat inovativní složení materiálů a transformovat siluety. Tvorba STAMM inspiruje nejen svým úžasným a nezaměnitelným designem, ale také závazkem značky podporovat a přivádět zpět k životu ruční výrobu materiálů.“
V trojici nominovaných byly kromě STAMM také značky TG Botanical a Selam Fessahaye. Designérka se švédsko-eritrejské kořeny Selam Fessahaye, jejíž kusy oblékla Beyoncé, Lil Nas X i švédská korunní princezna Victorie, s diváky sdílela inkluzivnější vizi severského designu. Divoké barvy, excentrické vzory, výrazné prostřihy a korálkové zdobení doplnila plastovými rybími nazouváky, jako by připomínala způsob obživy celké části světové populace. Porotou byla oceněna za obrovskou škálu materiálů, stylů a technické kompetence.
Ukrajinská značka TG Botanical byla pochválena za řemeslné zpracování, použití přírodních surovin a lokální výrobu. Zakladatelky Tatyana Chumak, která si zakládá na souladu technologií s přírodou, založila značku mimo jiné jako příležitost udržet kontakt s rodinou a jejich podnikáním (otec se celý život věnoval zemědělství). Její kolekce byla plná přírodních materiálů jako bavlna či len v žabičkovém stehování, řasených do feminních siluet. Oblečená, neoblečená, odhalená, přesto něžná.
„Dnes jsme tu i proto, abychom oslavili i módu jako takovou. A ta je v podání nominovaných perspektivní, inovativní a zároveň odpovědná,” dodává Cecilie Thorsmark.
Text: Thea Kučerová