Pokud skutečně oceňujete módu, nemůžete být k haute couture chladní. Jsou to sice modely nákladné, a tedy běžným smrtelníkům velmi vzdálené. Umožňují ale výlet pro vaši fantazii, a zároveň budí velký respekt- jsou zpracované těmi nejlepšími mistry krejčími, příprava kolekce trvala dlouhé měsíce. Kromě toho, že modely haute couture vidíme dvakrát ročně v rámci speciálního týdne módy, pak září na červeném koberci na těle těch nejznámějších hereček.
Proč to všechno teď vlastně sledovat? Slibujeme, že se vám z kolekcí bude tajit dech. Stačí si například prohlédnout modely, které pro prezentaci podzimních modelů haute couture, navrhl Daniel Roseberry ze Schiaparelli (rým je zde náhodný bonus). Jsou natolik úchvatné, až si řeknete, že už jen kvůli nim byste chtěli na večírek.
Několik málo přehlídek jako Chanel, Dior a Zuhair Murad zvolilo reálnou prezentaci, ale většina se odehrává v digitální podobě. Na co celý módní svět čeká, je show Balenciagy, která se v rámci týdne haute couture módy uskuteční poprvé za 50 let. Očekávání jsou velmi vysoká od módního domu Pyer Moss, jehož šéf designér Kerby Jean-Raymond je na této události prvním návrhářem tmavé pleti. Premiéru bude mít také spolupráce Jean-Paul Gaultiera a japonské značky Sacai.
Jaké přehlídky se odehrály první den? Kromě velmi očekávané přehlídky Dioru, kde hlavní designérka Maria Grazia Chiuri opět čerpala inspiraci v rodné Itálii, to byly Iris van Herpen, Rabih Kayrouz, libanonský návrhář, o kterém teď všichni mluví, Giambattista Valli, Schiaparelli, Azzaro Couture a Georges Hobeika, Na sociálních sítích nejvíce pozornosti dostala ale hlavně show Iris van Herpen.
Kolekce je inspirovaná svobodou a návrhářka na ni spolupracovala s Domitille Kiger, světovou šampionkou v parašutismu. Co je na modelech nejpozoruhodnější: kombinují tradiční precizní krejčovské řemeslo s těmi nejprogresivnějšími high-tech materiály a 3D tiskem. Móda v podání Iris van Herpen je vždy výletem za naši stratosféru, proto tato kolekce není v dobrém slova smyslu překvapením.
Dior pod vedením Marie Grazie Chiuri jako vždy rozděluje módní odborníky. Někteří nemohou přijít na jméno italské šéfdesignérce, která představila svou desátou haute couture kolekci. Jednalo se o poctu hmatu a fyzickému světu coby reakce na lockdown a virtuálno. Chiuri se inspirovala zdmi slavnostního sálu Sala dei Ricami římského paláce Palazzo Colonna.
Schiaparelli je momentálně jednou z nejoblíbenějších módních značek. Módní ředitel Daniel Roseberry v podzimní haute couture kolekci sice vzdává hold svým předchůdcům, ale zároveň touží ukázat svůj výrazný autorský rukopis. Podívejte se na kolekci pozorně, protože ji pravděpodobně uvidíte na těch nejznámějších postavách světového showbyznysu. Fanynkou Schiaparelli je nejen Lady Gaga či představitelka Lady Diany v The Crown Emma Corrin, ale také Beyoncé.
Rabih Kayrouz je jméno, které si někam zapište. Hodně o něm ještě uslyšíte, protože tento libanonský návrhář je výjimečně talentovaný. Představte si, jak to vypadá, když se skutečná opulence potkává s minimalismem Bauhausu, jehož je fanouškem. Haute Couture kolekce Kayrouze je důkazem, že i krása nesmírná může mít svou funkčnost. Skvělým kontrastem jsou skromné odstíny pískové, černé a světle modré ve spojení s korálkovou výšivkou. Rabih Kayrouz chce tvořit šaty, po kterých budete sice prahnout, ale zároveň je nosit s lehkostí.
Giambattista Valli prohlásil, že jeho poslední tvorba má „nádech nebezpečí" a upřímně bylo trochu děsivé kolekci sledovat za tónů Mozartova rekviem. To poslední, co teď potřebujeme, je další asociace se smrtí, ale Valli tvrdí, že tato kolekce je především o „radosti ze života, kdy chodíme konečně opět mezi lidi". Vzhledem k tomu, že má lidstvo obavy z dalších mutací, je nutno dodat, že tak pojďme činit s dávkou opatrnosti. K rozestupům nám ale pomohou právě mohutné vlečky, kterými je Giambattista Valli proslulý.
Loris Azzaro kdysi oblékal ty nejzářivější hvězdy své doby: zpěvačku Dalidu, Jane Birkin, Brigitte Bardot a další. Jeho nástupce Olivier Theyskens, který dříve působil v Nině Ricci i Rochas, navazuje na tuto legendární éru a přepracovává koncept šatníku oné disco girl ze sedmdesátých let minulého století. Nicméně odhazuje barokní okázalost a představuje glamour róby, k jejichž oblékání nepotřebujete asistenta.