Kde se vzalo Temu?
Temu byla desátá světově nejstahovanější aplikace v roce 2023 a tou první nejstahovanější v Americe, Francii, Německu, Španělsku a Itálii. Ještě rok předtím přitom Temu nikdo neznal. Podařilo se mu vystartovat z nuly na sto. Jak je možné tak bezkonkurenčně uspět a co stojí za tím, že Temu tak jednoznačně válcuje konkurenci? Temu vzniklo v červenci roku 2022 jako produkt nadnárodní společnosti PDD Holdings provozující společnosti z oblasti technologií, zemědělství a on-line nákupů. Mezi další „děti“ tohoto holdingu patří například velmi úspěšný čínských on-line prodejce, Pinduoduo. Ačkoli hned na homepage sdílí svá vznešená firemní pravidla jako je důvěryhodnost a upřímnost, sebereflexe a přebírání odpovědnosti, když se objeví problémy, skloňuje se jméno Pinduoduo ve spojitosti s nehumánními pracovními podmínkami a také s krádežemi osobních dat uživatelů. A podobné praktiky se prý dějí také v Temu.
Nízké ceny vzbuzují šílenství
Kromě neuvěřitelně nízkých cen jako jsou šaty za devět dolarů, bezdrátová sluchátka Lenovo za stejnou cenu, hračky za sedm dolarů, hodinky za osm a dalších artiklů Temu svým uživatelům také nabízí rychlé doručení(zboží obdržíte cca za týden od objednání do nejbližší pobočky Zásilkovny) a možnost vydělat si kredity prostřednictvím her na kole štěstí nebo doporučením aplikace přátelům. Během posledních pár měsíců se reklamy na Temu a příspěvky uživatelů, kteří ho propagují, valí Facebookem, X aTikTokemjako lavina. Uživatelé, pro které Temu svými cenami představuje záchranné lano v době astronomické inflace, z něj udělali jednu z nejrychleji rostoucích platforem v USA. A podle ohlasů uživatelů z Česka, ho i u nás čeká mimořádný úspěch.
Vy šetříte, Temu vydělává
Pokud je pro nakupující stále prioritou cena zboží a nezohledňují ani nelidské pracovní podmínky, které v praxi znamenají například 380 pracovních hodin za měsíc, sebevraždy zaměstnanců nebo jejich okamžité výpovědi, když se odváží poukázat na nějaké bezpráví, možná by měli věnovat pozornost dalším faktům. Začínají se množit stížnosti kvůli účtování neobjasněných poplatků, strhávání malých částek z účtů uživatelů, chybějící nikdy nedodané zásilky zboží a zákaznický servis, který na stížnosti, reklamace a prosby o pomoc nereaguje. Pokud vám Temu nedodá potah na gauč za stovku, asi se s tím dokážete vyrovnat, i když pocit, že vás někdo ošidil, je nepříjemný i při tak zanedbatelné částce. To, co je na Temu skutečně potenciálně nebezpečné, jsou údajné krádeže osobních dat. Společnost vám prodá zboží za směšnou cenu, na kterém kvůli tomu, aby převálcovala konkurenci, klidně tratí, protože ví, že jinde mnohonásobně vydělá. Řeč je o krádežích osobních dat, které – prodané na černém trhu – mají cenu zlata. Vy si mnete ruce, jak jste výhodně nakoupili, Temu ale přímo radostí skáče, protože na vás a vašich informacích vydělalo mnohem více.
Využívání skulinek
A zrovna přátelsky se Temu nechová ani ke svým dodavatelům. Požaduje po nich, aby snížili ceny na nejnižší možnou hranici. A prodejci na tento nátlak přistupují, protože vědí, že se jim prostřednictvím Temu otevírá trh, na který by sami pronikli jen stěží. Férový není ani přístup k autorským právům. Jak už to tak v případě čínských prodejních platforem bývá, nabízí se i tady kopie designových věcí a dokonce se nebojí ani použít původní originální fotky výrobce. Využívat mezery v legislativě se Temu nebojí ani v dalším případě, a to je možnost posílat zboží bez proclení. Stačí ho zabalit do menších balíků, jejichž hodnota nedosahuje 800 dolarů, a je to.
Ambiciózní cíle
Temu chce v blízké budoucnosti převálcovat svého přímého konkurenta Shein a útočit bude také na pozici Amazonu. V Česku se snaží v oblibě nakupujících nahradit Aliexpress. Chce toho dosáhnout nejen nesmyslně nízkými cenami, na kterých samo tratí (udává se, že je to v průměru až 30 dolarů na jednu objednávku), ale také promyšleným marketingem. Výhody pro nově registrované, dárky za doporučení přátelům, ale také masivní reklama na sociálních sítích. Temu jde však ještě dál. Na americké zákazníky zacílilo reklamou při finále Super Bowlu, nejsledovanějšího televizní přenos roku, během něhož ceny reklam vystřelují k astronomické výši. Za dvě reklamy v délce 30 vteřin Temu údajně zaplatilo 14 milionů dolarů. Dalších až 10 milionů denně investuje Temu do reklamy na platformách Meta a Google. Reklamní slogan „Nakupuj jako milionář“ ale v optice všeho výše uvedeného deformuje do pitoreskní podoby. Uzavřeli bychom to snad jen prosbou, abyste před nákupem všechno dobře promysleli.
Zdroj: Slowfemme.com, Seznamzpravy.cz, Time.com