WT… sneakers?
Koncem minulého týdne Balenciaga v Šanghaji odhalila svou novou Spring 2025 kolekci. Mezi všemi modely, které na módním mole byly předvedeny, jeden vyčníval. Doslova. Když už jsme si začínali myslet, že kreativní ředitel BalenciagaDemna Gvasalia vyhnal výšku a monstróznost bot na absolutní maximum, šel a vytáhl z kouzelného kloboukuBalenciaga Platform Sneakers. Jejich platforma posouvá trend oversized obuvi do ještě neuvěřitelnějšího extrému, mají ohromující 16centimetrové převýšení a své nositele je schopna pozvednout na úroveň výšky hráčů NBA. Protažená silueta, která vypadá, jako by na sebe bylo nalepeno hned několik různých podrážek proložených recyklovanou pneumatikou, boty vede na hranici hyperreality. Demna se nechal slyšet, že bota byla inspirována panoramatem Šanghaje. Stačí jeden pohled na tuto botu a přesně vidíte, co tím myslel.
Godzillina pomsta
Někteří módní fanoušci se na boty těší, druzí se chytají za hlavu a ptají se, kam až může trend ošklivých tenisek ještě zajít. Tenisky jsou dokonce tak populární, že se ještě ani neprodávají a už mají na TikToku a Instagramu svá virální haterská videa. Klaunské boty, Godzillina pomsta, nejošklivější boty všech dob – to jsou některá z pojmenování, jakými je lidé na sociálních sítích nazývají. Říkáte si, že vzbudit vlnu hejtů není právě to, co jejich tvůrci chtěli? Ale je. V případě módy platí více než jinde, že provokace a negativní reakce jsou více než neutrální nezájem. Co může být pro tvůrce větším důkazem úspěchu, než vytvořit produkt, o kterém všichni mluví už rok dopředu?
Balenciaga a Crocs
Jestli se říká, že méně je více, u Balenciagy to neplatí. U Balenciagy je více prostě více. Mamutí Platform Sneakers nejsou zdaleka prvním obuvnickým počinem slavné značky, který vyvolal pozdvižení. V minulosti se už hojně diskutovalo o spojení značky s dalším ošklivým kačátkem obuvnického průmyslu, a to s Crocs. Spolupráce dala vzniknout Crocs Madame, barevným crocsům na černém úzkém podpatku. Na ladnou siluetu lodiček od Blahnika se v tomto případě muselo zapomenout, ale zcela jistě se nenašel nikdo, koho by boty neupoutaly. Takže i když se v nich člověk necítil jako sexy diva z Manhattanu, byly hybridy mezi volnočasovými botami a high heels výborný icebreaker pro jakoukoli konverzaci.
Móda má vzbuzovat emoce
Podobně vášnivě se mluvilo a psalo také o botách tak špinavých a odrbaných, že byste se je styděli dát i do kontejneru pro použitý textil. Tenisky Paris měly špinavou podrážku plnou šmouh a na povrchu ošuntělé zažloutlé plátno s mnoha dírami a ošuntělým nápisem Balenciaga. Boty, které vypadaly, že jste s nimi došli až do pekla a zase zpátky, se vyrobily v pouhých 100 edicích a prodávaly se za 1 850 dolarů (asi 42 200 Kč). Psaly o nich ale všechny módní weby a v reakcích na sociálních sítích byste mohli scrollovat hodiny. Bravo, Balenciago! Tohle je lekce špičkového marketingu pro všechny. Móda je svým způsobem jako umění. Má vzbuzovat emoce, ať už jsou jakékoli. Jedině ta móda, která ve vás nevyvolá žádné pocity a názory, je špatná móda. Ať už se vám tedy líbí labutí ladnost lodiček od Louboutina nebo preferujete styl extravagantního traktoristy, just go for it.
Zdroj: Highsnobiety.com, GQ-magazine.co.uk, Instagram.com, TikTok.com