Nová kolekce značky JAKUBPATKA evokuje návrat do Československa dob 60.let. Antracitová, melancholická šeď s kontrastními elementy zelené - připomínající odstín "vratných láhví", strohý, uhlazený look s budovatelsky-uniformními prvky střihu, a samo sebou i Dr. Martens, zvané docks, které byly po 2. světové válce v Anglii výhradní obuví dělnické třídy.
Kreativní ředitel Jakub Patka má velký respekt ke klasické pánské módě, a proto se v rámci své tvorby snaží nacházet nové technologické postupy, které by tuto vizuálně nestárnoucí klasiku mohly uzpůsobit ke každodennímu nošení moderního klienta.
Návrhář se tak neustále snaží zdokonalit kusy oděvu tak, aby byl uživatelsky efektivní a pohodlné i v současném kontextu. Hledá správné materiály a tvoří důmyslné detaily, které oděvu dodávají praktičnosti, ale také specifický vizuální charakter. Z jeho práce je vidět inspirace architekturou a hladkými formami, které hrají zásadní roli. Právě proto také velmi opatrně a střízlivě přistupuje k detailům. Printy za zelených kostýmech či vzory svetrů byly pečlivě vybírány z historického archivu tradičního pánského menswear, ale byla jim dána nová, moderní podoba skrze vlastní interpretaci. „Je to skoro jako mezigenerační dialog, kde nadcházející vzniká z toho uplynulého“, říká Patka. Právě tento aspekt svého dlouhodobého tvůrčího konceptu zvýraznil i při výběru modelů v rámci focení kampaně.
Nebylo možné si nevšimnout charismatického muže se stříbrnými vlasy, který nevědomky strhl celou mou pozornost na sebe. Návrhář mi prozradil, že se jedná o Ivana Masaryka - přímého potomka T.G. Masaryka. Jeho přítomnost byla pro kampaň klíčovou - „zosobňuje naši předešlou generaci, o kterou se ta naše opírá“. Roli zde tak hraje sdílená minulost, plná melancholie, kterou částečně Patka naznačil i lokací focení. Dům smutku v Bratislavě nebyl původně vybrán kvůli své funkci, ale pro svou unikátní architekturu, představují pro Patku jeden z nejinspirativnějších objektů vůbec. „Je to pro mě architektonický skvost proporci a pravidel, který zároveň perfektně komunikuje s konstruktem samotné kolekce. Smutek jako takový je však podle mne zároveň i signifikantním fenoménem naší každodennosti a společnosti obecně, a k životu neodmyslitelně patří“.
Důležitým bodem jeho kolekce byla i spolupráce se značkou Dr. Martens. Kdysi obuví představující nedílnou součást šatníku dělnické třídy v Anglii. Obuv je funkční a praktická tak, jak je, avšak i v tomto případě se návrhář pokusil o neinvazivní update, který by ji propojil s výrobním a vizuálním konceptem kolekce – hranatá špička, svrchní jazyk, print, hardware a vyvýšené lemování. „V rámci socialismu jsme byli jako společnost převážně dělnickou třídou“, nechal se slyšet Patka, „Je to obuv, která symbolicky lidi spojuje svou uniformnosti, je praktická a přesto formální, a zároveň i stylová, jelikož zažívá obrovský comeback“.
JAKUBPATKA Spring Summer 2022
Together We Stand, Divided We Fall
JAKUBPATKA & Dr.Martens
Art Direction: Jakub Patka
Photo: Jakub Gulyás
Lay Out: Andrej & Andrej
Assistant: Nora Čanecká
Mu&H: Lubica Krajňáková, Paulína Králiková
Models: Amália, Lucia, Martin, Tomáš, Šimon, Mr. Masaryk (Exit Model Management, We Men Models)
Location: House of Mourning in Bratislava, Slovakia
This project has been supported using public funds provided by Slovak Arts Council