Peter Do. Jméno, které se nedávno stalo synonymem pro tichou revoluci ve světě módního designu. Estetika tohoto návrháře se vyznačuje jedinečnou kombinací minimalistické elegance, precizního řemesla a progresivních prvků. Jeho návrhy jsou propracované do nejmenších detailů a odrážejí v sobě schopnost proměňovat tradiční módní odkazy ve vysoce nadčasovou záležitost.
Do se narodil v Bien Hoa ve Vietnamu a ve 14 letech emigroval na předměstí Philadelphie. Vystudoval módní návrhářství na Fashion Institute of Technology v New Yorku a v roce 2014 získal inaugurační cenu LVMH Graduate Prize. Poté přijal práci v ateliéru ready-to-wear v Celine pod vedením Phoebe Philo a později u Dereka Lama. Jako absolvent renomované Parsons School of Design v New Yorku se Peter Do rychle zařadil mezi módní elity. Před založením své eponymní značky pracoval na pozici designéra u francouzského módního domu Céline, kde získal cenné zkušenosti a obohatil své know-how o funkční procesy velkého módního brandu. Jeho průlomový okamžik přišel v roce 2018, kdy založil svou zmiňovanou vlastní značku.
Peter who?
Získal si srdce módních redaktorů a celebrit. Jeho oblečení se vyznačuje precizností střihu, inovativními technikami a neotřelými detaily. Peterovy kolekce často zahrnují moderní materiály, které kombinuje s tradičními textiliemi, čímž vytváří zajímavý kontrast mezi minulostí a budoucností. Jeho modely se pravidelně objevují na předních přehlídkových molech, jako je New York Fashion Week, kde jeho show vždy vyvolávají nadšení a obdiv. Jednoduše proto, že ke každodennímu šatníku přistupuje jako k Jeho klientelou jsou ženy, které hledají nejenom módní výraz, ale také pohodlí a individualitu. Jedním z klíčových prvků Peterovy filosofie je udržitelnost. Věří, že móda by měla být odpovědná a etická. Proto se snaží minimalizovat negativní dopady na životní prostředí a dbá na transparentnost celého výrobního procesu. Jeho návrhy jsou často vyrobeny z recyklovaných materiálů nebo se získávají pomocí šetrných postupů.
Do povolán do služeb Helmuta Langa
Před pár dny obletěla módní svět zpráva, že byl Peter Do jmenován kreativním ředitelem značky Helmut Lang. Helmut Lang, který byl založen v roce 1986, je dobře známý pro svůj průkopnický minimalismus. Značka vzdává hold svému jmenovci, který opustil módní průmysl již před 18 lety. Lang opustil svou značku – a módu obecně, aby se soustředil na své umění, ale značka pokračovala i bez něj, i když už není zdaleka tak zásadním brandem jako kdysi, navzdory pokusům vrátit se k průkopnickým návrhům z éry devadesátých let. Doova náklonnost k Langovi přitom začala během jeho formativního studia na Fashion Institute of Technology. „Nikdo neztělesňoval radikální myšlení definitivněji než Helmut Lang,“ řekl Do. „Je mi hlubokou ctí, že jsem byl pověřen uvedením další kapitoly odkazu Helmuta Langa. Jsem nadšený, že se mohu učit od základů, na kterých tento dům stojí, a pokračovat ve vytváření nových, energických oděvů, které inspirují lidi, aby zpochybnili své chápání toho, co je možné, pokud jde o vyjádření jejich individuality,“ řekl.
Do začne pracovat na přípravě představení své nové vize společnosti, ta bude odhalena koncem roku 2023. První kolekce Petera Do pro Helmuta Langa, pro jaro a léto příštího roku, bude debutovat v září 2023 jako součást New York Fashion Week. V rámci toho je Do pravidelnou senzací a řadí se tak mezi pár málo skutečně očekávaných jmen jako jsou Thom Browne nebo Marc Jacobs.
Bude Do spásou značky?
Můžeme neskromně říct, že Helmut Lang definoval styl 90. let a v jistém slova smyslu způsobil revoluci v módě. Nikdo neposlal na runway modelku v džínách, dokud to neudělal Helmut Lang. Langův průkopnický přístup k minimalismu vydláždil cestu generacím, které následovaly, a jeho originální návrhy zůstávají sběratelskými kousky dodnes. Do má před sebou tak velké sousto, ze kterého musí uspořádat pořádnou hostinu. „Jeho jasný a inovativní přístup k designu je velmi v souladu s étosem a dědictvím značky. Jeho zkušenosti s luxusními módními domy a jeho uznávaná eponymní značka z něj činí přirozenou volbu pro tuto roli,“ okomentoval na to konto generální ředitel značky Dinesh Tandon v oficiálním prohlášení.
Upřímně, v současnosti snad neexistuje žádný designér, který by mohl vrátit Helmutu Langovi jeho bývalou slávu lépe než Peter Do. Strohé siluety a vytříbená elegance Doovy značky se liší od Langovy původní tvorby, ale stylistické linie jsou viditelné a zuřivý spotřebitelský ohlas je srovnatelný. Úkolem je znovu značce vetkat minimalistickou preciznost, kterou byl Helmut Lang kdysi známý. Jmenování Petera Do kreativním ředitelem však není jen dobrým ziskem pro Helmuta Langa, vztah je to oboustranně výhodný. Do bude moci škálovat svou vizi Langa, aniž by obětoval exkluzivitu značky své vlastní.
Popularita Helmuta Langa se za poslední dvě desetiletí pohybovala chvíli dole, chvíli nahoře. Přestože se značce podařilo udržet se, její současné směřování stále neodpovídá prestiži, kdy Lang stál v čele svého stejnojmenného labelu v letech 1986 až 2005. Na pozici kreativního ředitele se střídali mnozí, mezi nimi Alix Browne, Isabella Burley, Michael a Nicole Colovosovi. Značka tedy vynaloží veškeré úsilí na to, aby byl Peter Do horkým esem v rukávu, které ji spasí a navrátí jí slávu devadesátých let.
Zdroj: WWD, Highsnobiety, Hypebeast, CNN