Cost per wear, aneb když levné vyjde dráž
Kolikrát se vám už stalo, že jste si místo kousku, který byl „to ono“ koupili nějakou cenově dostupnější alternativu, která vám pak nenošená zůstala viset ve skříni? Nebo jste si kvůli vysoké ceně odepřeli něco, po čem jste toužili a pak se ve slevách utrhli tak, že jste utratili stejné peníze za něco, co jste vlastně vůbec nechtěli? Přestaňte nakupovat draze levné věci, vyplatí se vám to hned několikrát. To, jestli je nějaký módní kousek drahý nebo levný, neurčuje vůbec jeho cena na etiketě. Jeho skutečnou cenu vyjadřuje index Cost Per Wear, neboli cena za 1 nošení. Ta vám pomůže určit skutečnou hodnotu oblečení přímo založenou na tom, jak moc ho budete nosit.
Lekce z matematiky
Díky indexu CPW snadno zjistíte, jestli se vám vyplatí investovat do dražšího, kvalitnějšího a hezčího kousku oblečení, který vás sice bude více stát na začátku, ale budete ho nosit častěji a déle. V kontextu počtu nošení a výdrži materiálu se vám dražší kousky mohou vyplatit mnohem více než levné a ne tolik kvalitní fast-fashion produkty. Jak si CPW spočítáte? Jednoduše vydělíte cenu oblečení počtem nošení. U kousku za 2000 Kč, pokud byste si ho oblékli třeba 30x za rok, by cena za jedno nošení byla něco málo přes 66 korun. V případě, že byste jej nosili častěji a déle než rok, pak cena dále klesá. To i za kávu ve vašem oblíbeném bistru utratíte každý den mnohem více.
Hranice 30 nošení
Hranice 30 nošení by měla být pro vaše rozhodnutí, jestli si daný módní kousek koupit nebo nekoupit, rozhodující. Pravidlo třiceti nošení navrhla konzultantka pro udržitelnost a producentka dokumentu „The True Cost“ Livia Firth. Radí, abyste si před nákupem oblečení odpověděli na tyto otázky:
- Obléknu si to alespoň 30krát?
- Budu ho chtít nosit i za půl roku?
- Kolika způsoby můžu tento kousek nosit?
- Jak je kvalitní?
- Vydrží hezké alespoň 30 vyprání?
V případě, že váš nový kousek pravděpodobně nepřežije hranici třiceti pracích cyklů nebo si ho nebudete chtít tolikrát obléknout, měli byste jeho nákup zvážit. A to i v případě, že stojí pár korun. Pokud ale na obě otázky odpovíte kladně, nemusíte se rozpakovat investovat do oblečení i vyšší částku. Kromě toho, že váš CPW index bude velmi příznivý, ušetříte jinde. Pokud budete nosit nějaký kousek oblečení často a rádi, nebudete mít potřebu kupovat jiné, ve výsledku tedy ušetříte za další oblečení. A budete se pohybovat na vlně udržitelné módy.
Skvělá investice
Dalším faktorem, který snižuje cenu drahého značkového oblečení, je lepší možnost jeho prodeje. Když si koupíte značkový kousek a po čase vás omrzí, máte větší šanci, že ho prodáte za vyšší částku než stejnou neznačkovou věc. Nošení takového oblečení či doplňku vás pak stálo tolik, za kolik jste si ho pořídili, mínus částka, za kterou jste ho prodali. Překvapivě můžete zjistit, že vás nošení vysněného kousku stálo stejně nebo dokonce méně, než kolik byste zaplatili za jiný levnější kousek, který by vám ovšem během nošení nedělal takovou radost. Také vás může hřát vědomí, že jste svému oblečení dali druhou šanci a může ho vynosit někdo další. Je to udržitelnější způsob zacházení s oblečením, než ten, který děláme s low-cost kousky. Ty často kvůli své neprodejnosti míří rovnou do recyklačních kontejnerů s oblečením(v lepším případě). A zapomenout nesmíme ani na fakt, že opravdu luxusní kousky, jako například některé ikonické kabelky věhlasných značek, neztrácejí na hodnotě ani nošením. Naopak. Jejich cena neustále roste, takže jejich pořízení může být nejen dobrým módním rozhodnutím, ale i skvělou investiční příležitostí do budoucna.
Zdroj: Lesgoodies.com, zdravetricko.cz