Prodáno!
Musím se k něčemu přiznat. Mám závislost na procházení každodenní nové nabídky webů nebo instagramových účtů nabízejících pre-owned luxusní módu a doplňky. Miluji to vzrušení z odhalování nové nabídky. Co když se tam objeví něco, po čem toužím a navíc za úžasnou cenu? A ten pocit, když se obojí skutečně sejde a já klikám na button „vložit do košíku“ nebo píšu zprávu do directu, že tohle BERU... Je to adrenalin srovnatelný s vrcholovým sportem. V poslední době se mi ale daří čím dál méně. Dřív, než si stihnu nákup byť jen krátce rozmyslet, a někdy dokonce i dřív než si tihnu daný příspěvek vůbec zobrazit, vyjímá se už u dané položky nápis „sold“. Týká se to všeho. Rychlostí blesku mizí především kabelky, ale i šperky a luxusní bižuterie, oblečení, boty. A já si kladu dvě otázky. Mají lidé tolik peněz, že mohou bez sebemenšího zapřemýšlení utrácet tisícové i desetitisícové částky? A co se stalo, že je o luxusní zboží z druhé ruky nyní tak enormní zájem?
Nová generace začíná utrácet
Až donedávna tvořili nejpevnější nákupní základnu luxusního zboží mileniálové a generace X. Generace, které už dosáhly určitého postavení v práci, vyřešily si bydlení, procestovaly svět a teď se chtějí rozmazlit něčím krásným a dát na odiv, že se jim daří. K této kupní síle ale rychle přibývá i Gen Z. Podle údajů webu Euromonitor bude Gen Z tvořit páteř ekonomického růstu a spotřeby luxusního zboží a módy v příštích 10 letech. Mezi životní priority mladých dospělých z Gen Z patří vypadat dobře a následovat módní trendy, což s sebou logicky nese velkou potřebu nakupovat módu a doplňky. A jak si mohou dovolit designerské kousky za tisíce a desetitisíce korun? Skupiny jsou dvě – děti rodičů mileniálů nebo předchozí generace X, kterým se daří velmi dobře a zahrnují své potomky materiálním dostatkem. A pak ti mladí dospělí, kteří už vydělávají a své první investice nesměřují k tomu, aby si našetřili na auto nebo na vlastní bydlení, ale k tomu, aby si pořídili luxusní kabelku nebo designerské sneakers.
Investice ze zoufalství
Podle agentury Bloomberg na mladé zákazníky z řad Gen Z doléhá také dění ve světě. Válka na Ukrajině a nepokoje v jiných částech světa, klimatická hrozba a rekordní inflace, která mimo jiné způsobuje, že se jim stále více vzdaluje i sen o vlastním bydlení. Myšlenky na dlouhodobou budoucnost, jako je třeba pořízení rodiny nebo dokonce zajištění na stáří, vůbec neřeší. Nevědí, jestli na to budou mít a jestli to vůbec někdy nastane. Je pro ně jednodušší utrácet nyní a pořizovat si věci, které jim přinesou okamžité uspokojení. Proto stále více mladých své výdělky a úspory investuje do luxusních kousků, které jsou pro ně na rozdíl od myšlenek na věci, které by si možná mohli pořídit v budoucnu, hmatatelné a které si užijí hned teď.
Méně fashion waste
Dalším z důvodů, proč se stále častěji daří obchodovat s pre-owned kousky, je také vyšší ekologická zodpovědnost současné generace. Myšlenka udržitelnosti a touhy chovat se více eco-friendly se u spotřebitelů z řad Gen Z projevuje v alternativním přístupu k produktům. Hledají nákupní možnosti šetrné ke klimatu, nechtějí bezhlavě hromadit nové a nové věci. Místo toho stále více opravují, renovují, swapují a především nakupují z druhé ruky. Pre-owned kabelka Chanel pro ně není méněcenným kouskem ze second handu, ale předmět s patinou a příběhem, který díky nim bude pokračovat. Nakupování ve vintage storech a second handech se také zbavilo svého negativního nádechu a lidé se za to nestydí, jak tomu bylo v minulosti.
Ceny rostou
Nákupům pre-owned luxusního zboží významně nahrává i fakt, že ceny luxusního zboží neustále stoupají. Mezi lety 2019 a 2022 vzrostly ceny luxusních produktů podle údajů z Edited až o 25 %, což výrazně překonalo tempo inflace. Rok 2021 a 2022 byly pro luxusní průmysl roky s největšími zisky vůbec. Podle zprávy agentury Bain & Company zaznamenala v roce 2022 značka Hermès, výrobce hedvábných šátků a proslulých kabelek Birkin a Kelly, rekordní nárůst zisku o 38 % od roku 2021. Richemont, který mezi své značky počítá Cartier, Chloé a Montblanc, zaznamenal nárůst zisku za rok 2022 o 61 %. Kering (Gucci, Saint Laurent, Balenciaga), Chanel a Prada, Burberry, Luxottica a OTB (která vlastní Maison Margiela, Marni a další luxusní značky) byli také v zelených číslech. Pokud jste po něčem toužili před deseti lety a nekoupili jste si to, protože to tehdy bylo drahé, letos bude cena ještě mnohem výše. Vím to. Takhle už několik let přemýšlím nad prstenem od Bvlgari. A vzhledem k jeho neustále se zvyšující ceně zřejmě jen u přemýšlení zůstane.
Prostor pro spekulace
Fenoménu růstu hodnoty a cen luxusního zboží a extrémně zvýšené poptávce po něm si všimli i reselleři. Číhají na supervýhodné nabídky, bleskově kupují, aby následně zboží prodali – s cenou navýšenou o několik tisíc až desítek tisíc. I s tím mám mimochodem osobní zkušenost. Zajímala jsem se o koupi nové značkové kabelky, než jsem se ale rozmyslela, majitelka ji prodala někomu jinému. Záhy jsem stejnou kabelku našla v nabídce jednoho z webů nabízejících luxusní vintage módu. O šest tisíc korun dražší. Možná to byla náhoda. Ale možná také ne. Mimochodem, tenisky Dior, které jsem objevila během psaní tohoto článku, si také nikdy neobuji. Někdo je mezitím koupil. Nošené luxusní kousky a vyhlídka na to, že jejich cena časem poroste, je to, co módní nadšence očividně momentálně láká.
Zdroj: Euromonitor.com, vox.com, echo24.cz