V roce 2020 zaznamenal maloobchodní průmysl obrovský nárůst popularity udržitelné módy. Stále více spotřebitelů si uvědomuje problémy a dopady fast fashion na životní prostředí, a to ovlivňuje i naše rozhodnutí při nakupování.
Opouštíme tak kulturu „odhazování“ a zaměřujeme se opětovné zpracování, a to především tím, že děláme malé, udržitelné změny v našich nákupních návycích. A nejen že díky tomu dobře vypadáme, ale také se lépe i cítíme.
Podle zprávy Lyst z roku 2020 Conscious Fashion Report jsou ve Spojeném království v současné době trendy vyhledávání klíčového slova „organický“ meziročně o 19% vyšší. Není tedy žádným překvapením, že se velcí i malí obchodníci – nabízející udržitelný prodej – uchytili. Ale na rozdíl od svetrových vest nebo kožených kabelek je udržitelná móda více než jen trend. Ovšem může být akt hromadné výroby produktů skutečně udržitelný? Jak zjistíme, zda jsou produkty nabízené společnostmi tak ekologické, jak o nich tvrdí?
Co je Greenwashing?
Greenwashing je termín používaný k popisu zavádějících marketingových praktik, často prostřednictvím kampaní, které budí dojem, že značka nebo produkt jsou etičtější, než ve skutečnosti jsou. Je to technika, kterou často používají velcí obchodníci s fasht fashion ve snaze oslovit – a využít – ekologicky uvědomělé spotřebitele.
Existuje řada online nástrojů, které vám pomohou určit etické hodnocení značek a produktů. V Ethicalconsumer.org například vyvinuli speciální nástroj s údaji od více než 40 000 společností, značek a produktů. Mají také široký výběr profilů společností a nákupních průvodců, které vám pomohou přijímat informovaná rozhodnutí při nákupu.
První věc, kterou bychom měli posoudit, abychom zjistili, jak etická značka je, je počet produktů, které prodává. Pokud jsou jich stovky týdně, je to fakt zcela neslučitelný s udržitelností. A jestliže ani není dohledatelný její dodavatelský řetězec, můžeme si být skoro jistí, že jde o greenwashiong. Abychom se ve svém předpokladu mohli ujistit, další skvělá stránka, která nám s tím pomůže je Fashion Revolution.
Může být rychlá móda skutečně udržitelná?
Na začátku letošního roku vydala řada značek s fast fashion vlastní „udržitelné“ řady oděvů. Zároveň s tím však proběhla debata o tom, zda tyto firmy, které jsou proslulé výrobou obrovského množství kousků, mohou prohlašovat, že jsou díky těmto novým iniciativám ekologické.
Ovšem posuďte sami jak zní verdikt. Rychlá móda je o chrlení produktu za produktem. A jde něco takového vůbec srovnávat s opravdu ekologickým brandem, jehož opravdovou filosofií je slow fashion a vytváří možná dvě kolekce ročně? Pokud budou značky i nadále vyrábět a prodávat oblečení v nadměrné míře, jakou nyní vidíme, nemohou být udržitelné. Ať už se oblečení vyrábí udržitelným způsobem, nebo ne. Firmy nemohou dostat nálepku "udržitelná", pokud touží po zisku z nadměrného nákupu nekvalitních módních předmětů.