Krása je velmi subjektivní pojem, a o to je prchavější, když se jedná o módní průmysl. Existuje zde nepřeberné množství možností výběru a vkus je diverzifikovaný jedinec od jedince. Ovšem existují fashion kousky, které jsou předmětem hledáčku módní policie častěji než jiné. Ano, řeč je například o Crocsech, Uggsech, ledvinkách či takzvaných mohutných “tátových” teniskách. Tyto podezřelí se však čas od času dostanou na výsluní a najednou je opět miluje celý svět. Existuje však jeden podezřelý, který se zdál být naprosto odepsaný, a dokonce i ten nyní slaví velký comeback – je jím takzvaný bucket hat.
Abychom byli upřímní, tento doplněk nebyl vymyšlen jako oku lahodící a estetický kousek. Když byl představen někdy kolem roku 1900 byl především určen irským farmářům a rybářům, aby je chránil před deštěm, k čemuž sloužil jeho široký a šikmý okraj. Skutečnost, že ho můžete jednoduše poskládat do kapsy také hrála velkou roli v jeho tehdejší popularitě. O několik dekád později si jej oblíbili i vojáci bojující ve Vietnamu. Ovšem bylo to až v šedesátých letech, kdy se z ryze funkčního kousku stala módní volba, která značně vystihovala ducha doby.
V osmdesátých letech viděla v bucket hats velký potenciál hip-hopová scéna, přičemž mnoho hudebníků tohoto žánru je využilo ve svých videoklipech, a dokonce i na obalech svých desek. Říká se, že prvním velkým průkopníkem tohoto stylu byl rapper Big Bank Hank ze skupiny Sugar Hill Gang, který jej nasadil i během slavného “Rapper's Delight” v roce 1979 v pořadu Soap Factory. Mimochodem některé zdroje uvádí, že jde o první zaznamenané hudební video. Tento počin okamžitě odstartoval fenomén těchto klobouků. Sbírka Run-DMC v roce 1984 byla tak rozsáhlá, že tato skupina snad nevyšla ven bez pokrývky hlavy. A oblíbil si je i LL Cool J, a pak samozřejmě i Jay-Z.
Navzdory rapperské oblibě však bucket hats stále přetrvávala špatná pověst. Na rozdíl od jiných pokrývek hlavy se nikdy nedostaly mezi mainstreamové fashion doplňky. Možná to bylo způsobeno jejich utilitárními kořeny či za to mohla skutečnost, že je stále nosily ne úplně cool osobnosti veřejné scény. Vzpomeňme například na anonymního souseda ze seriálu Kutil Tim Wilsona, jehož jediným poznávacím znamením byl právě rybářský klobouk...
Revoluce přišla až před pár lety, ačkoliv Miuccia Prada se o vzkříšení těchto doplňků pokusila již ve své kolekci z roku 2005, když k nim přidělala paví pera a třpytky. O dekádu později se již objevily snad na všech přehlídkových molech. Karl Lagerfeld jim dodal transparentní plastový nádech pro Chanel a Fendi je proměnil ve skvosty pro logomaniaky. Stranou v tomto směru nezůstal snad nikdo od Louis Vuitton, Lanvin, Pradu či Balenciagu a další luxusní brandy až po Nike či Adidas... A co je příčinou tohoto náhlého vzestupu? Snad nostalgie po devadesátých a nultých letech, která je nyní v módním světě naprosto všudypřítomná. Snad naše pokračující fascinace normcorem a praktičností...