Elitní svět haute couture

Krásné róby, luxusní materiály a hodně vysoké ceny. A když říkáme hodně, tak myslíme opravdu hodně. Počítejte minimálně s 15 000 € za šaty od začínajícího nováčka. Pokud máte zálusk na cedulku se známým jménem, částku přinejmenším zdvojnásobte. Pokud vám i to přijde málo, není problém sehnat exkluzivní kousek za 100 000 €! Aby si ovšem značky mohly účtovat za svou práci takové částky, musely si své postavení nejdříve vydobýt.

Pravidla uzavřeného spolku


Zasloužit si ve Francii právně chráněné označení haute couture neboli vysoké krejčovství není jen tak. Módní dům musí odpovídat striktním požadavkům, aby se o tento titul mohl vůbec ucházet. Prvním nezbytným krokem je nominace od jiného člena haute couture ‚klubu‘. Pak přicházejí na řadu kvóty, jež je třeba splnit. Nutné je například mít nejméně dvacet zaměstnanců a stálého hlavního návrháře. Ten má za úkol dvakrát ročně při haute couture přehlídce představit publiku přinejmenším padesát modelů. Polovina z nich by měla být určena na denní nošení a polovina zase na večerní příležitosti. Ruční šití na míru je u každého kousku samozřejmostí. Taková manuální práce může zabrat až tisíc hodin v případě slavnostní róby. A to je hlavní kritérium odlišující haute couture od průmyslu prêt-à-porter. Prestižním členstvím se v současnosti pyšní pouze šestnáct značek. K zavedeným hvězdám, jimiž jsou například Chanel, Dior, Valentino či Elie Saab, přibyly tuto zimu značky Maison Martin Margiela a Alexis Mabille.

Kdo je cílovou klientelou?


Stálých klientek nemá haute couture logicky mnoho. Na celém světě jich je nanejvýš pár set. Řadí se mezi ně hlavně princezny, manželky šejků, hollywoodské hvězdy, dědičky nebo veleúspěšné podnikatelky. Prostě ty, které opravdu nekontrolují zůstatek na účtu. Ty, jež pak vidíme na fotografiích v časopisech. A mají na nás přece jen vliv, i když si to nechceme přiznat… My si sice maximálně párkrát do roka koupíme parfém nebo rtěnku, ale nesnažíme se tím přiblížit tomu nedosažitelnému světu luxusu? Ony totiž velké značky na haute couture zas tak moc nevydělávají, někdy dokonce výsledná cena ani nepokryje náklady na výrobu. Hlavním zdrojem jejich příjmů jsou právě ‚malé‘ nákupy miliard žen. Naše chvilky, kdy si chceme udělat jen tak radost. Haute couture tedy není synonymem pouze pro prestiž a exkluzivitu, ale také pro účinný marketingový nástroj. Přiznáte si to?

O autorce:
Valentina Tesařová je studentkou žurnalistiky, která má ráda vše zajímavé a krásné. V současné době žije v Paříži. Své zážitky z metropole módy popisuje na blogu Art de vivre. (valentinate.blogspot.com).

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24