Ale v tom je právě ten vtip. Vždyť proměnit zimní sport v módní událost se dařilo už dámám, které trávily zimní prázdniny v lyžařských střediscích zasněžených Alp ve starých francouzských filmech. Vzpomeňme si třeba jen na Audrey Hepburn ve snímku Šaráda a její aprés-ski look! Jen pro zajímavost, psal se rok 1963. Nebo na princeznu Dianu, která trendy dneška nastolila již v roce 1986 svými zimními looky na dovolené ve Švýcarsku. Budiž nám jsou Audrey, Diana a další takové ženy věčnou módní inspirací!
Zatímco zimní sporty si získávaly příznivce již od konce 19. století, jejich skutečný boom nastal až ve dvacátých letech. Tehdy se však ještě nedalo hovořit o skiwearu – muži na sjezdovku nosili obleky, zatímco ženy lyžovaly v sukni, než přijaly za své volné kalhoty. Šlo tehdy o elitní záležitost, nikoli o ryzí sport. Svatý Mořic a Chamonix byly vyvolenými destinacemi, za jejichž atmosférou se sjížděli turisté z velkých dálek. Na přelomu 30. let se svět módy o tyto destinace začal zajímat a značky a návrháři se zamilovali do alpské elegance a své bohaté klientele začali nabízet šatník jako stvořený pro přehlídková mola v luxusních letoviscích. Postupem času se z lyžařských radovánek stala dostupná záležitost, čemuž se přizpůsobila i móda. Přeskočme například do osmdesátých let, do dob, kdy platilo, že ten, kdo neměl svou reflexně zářivou upnutou kombinézu, jako by nebyl. Jak je tomu ale v současnosti?
Kterak Miu Miu změnila pravidla hry
Když značka Miu Miu představila v kulisách sjezdovky italského zimního letoviska Cortina d’Ampezzo svou kolekci pro podzim a zimu 2021/2022, pravděpodobně neměla tušení, že spustí celou lavinu nostalgie po zimní dovolené na horách, na které se svezly mnohé další značky. Miuccia Prada tehdy vyprávěla o svých vzpomínkách na dětství na svahu: „Pamatuji si, že když jsem byla mladá a bylo horko, jezdila jsem lyžovat v bikinách," nechala se tehdy slyšet. „Vypadá to divně, ale nakonec není." Shrnuje tím naše pocity ze současných skiwear trendů. Pro slalom nepraktické, leč vysoce estetické.
Perly, třásně, faux fur a spol.
Opravdu jsou brýle s perlovým náhrdelníkem to, co je na sjezdovku vhodné? Praktičnost posuďte sami, faktem ale je, že tyto trendy, inspirované dobou, kdy lyžování bylo výsadou elity, mají neskutečný šmrnc. Krom toho jsou příjemným osvěžením a jakousi individualitou v moři stejnosti nevkusných bund, které jsou na sjezdovkách obvykle k vidění. Nasaďte velké černé brýle, oblékněte třásně, zapněte korále. Vyrážíme na svah!
Své o tom ví dánské módní divy Linn Eklund a Fanny Ekstrand, trendsetterky v oblasti alpských trendů – dívky se totiž netají svou láskou k horám a zimní módu každoročně vyzývají přinejmenším už od srpna. Při pohledu na jejich fotografie získáte dojem, že perlový náhrdelník a Chanel kabelka jsou na svah to pravé. Opakujeme se, ale víte, co jsme říkali o té praktičnosti, že?
Exkurze za estetikou dob dávno minulých
Upnuté kombinézy v barvách reflexní růžové či petrolejově modré, pletené čelenky a palčáky. Pamatujete si na ně? Pravděpodobně jste se v dobách, kdy se tyto barvy držely na pomyslném módním piedestalu, narodili. Estetika osmdesátých a devadesátých let se vrací a přináší s sebou nadhled a vtip. Tento sentiment odráží nejedna módní kampaň a kolekce, mnohdy až podezřele příliš připomínající atmosféru z videoklipu Last Christmas od Wham! A možná, možná přijde i George Michael...
Některé značky na této atmosféře dávno zapomenutého dětství dokonce staví svou identitu. Čerpá z ní například brand slunečních brýlí Delarge, módní počin, pod kterým je podepsána Blanca Miró. Ony dříve nenáviděné devadesátkové kombinézy se vrací ve velkém – důkazem je například lyžařský úbor HobNob lyžařského klubu eponymního dánského magazínu, za kterým, světe div se, stojí opět dámy Eklund & Ekstrand.
Kolik vrstev máš, tolikrát nezmrzneš
Velký návrat čeká také pletené balaclavy, objemné kýčovité svetry i šály svou velikostí připomínající deku. Není to nic nového pod sluncem, v první řadě totiž musíte myslet na to, abyste na svahu nezmrzli hned poté, co jednou sjedete sjezdovku. Proto zapátrejte v šatnících vašich maminek a babiček, kde se mohou ukrývat skutečné skvosty. Všechny trendy už tu totiž jednou byly.