Na úvod, ve zkratce a upřímně: Lil Nas X se na pomyslném nebi atlantského rappu objevil už v roce 2017. Přes sociální sítě a remixovaný obsah se rychle dostal do povědomí generace Z, jenže v tom je těžké se udržet dlouho. Po úspěchu se singlem „Old Town Road“ a sledovaným coming outem přišla roční kreativní pauza, a to na dluh popularity. Listopad 2020 tak startuje Lil Nas X s novým singlem (po roce ticha) a na jaře 2021 přiživuje svou provokativní image spojením s uměleckým studiem MSCHF. Výsledek? Po praktické stránce se jedná o imitaci – umělecké přepracování, chcete-li – legendárních tenisek NIKE Air Max 97 se spoustou kontroverzních detailů vyvolávajících senzaci. Tenisky údajně obsahují lidskou krev, na jazyku mají pentagram a na boku satanistické číslo 666. Články rozebírající kontroverzní povahu tenisek nás na začátku dubna skoro ukamenovaly. Než takzvaný hype je ale důležité sledovat, co takový počin prozrazuje o pozadí módního průmyslu.
Ať žijí fejky
Je zřejmé, že ve vysoce konkurenčním prostředí se pozornost na sociálních sítích drží čím dál hůře. „Obsah, kterému bychom ještě před deseti lety věnovali zhruba deset minut svého času, nás teď zaměstná na dvě minuty,“ uvádí na svých stránkách ředitel marketingové agentury HaveYouHeard Ryan McFadyen, který za posledních patnáct let dohlížel na výzkum této agentury v oblasti takzvaného attention spanu (tedy naší pozornosti). Obecný fakt... dalo by se říct. Když scrollujeme na TikToku, nebo Instagramu chápeme díky tomu recyklovaný obsah našich oblíbených osobních profilů. Jenže efekt short attention spanu ovlivňuje i důležitá strategická rozhodnutí ve studiích respektovaných módních domů. Lékem na proražení znuděného publika tak bude čím dál více provokace. I to není novinkou – zvykli jsme si třeba na Ikea kabelky od Balenciagy. Jenže každá taková kolekce, spolupráce a počin přiživuje odvahu a posouvá hranice toho, kam je možné zajít. Aktuálně je novou metou imitace. Jednoduše, kdo se bojí kopírovat, nesmí do lesa.
Tohle je svoboda
Do jisté míry pozitivním vlivem projektu je však důkaz, že nic není staré, trapné ani nenositelné. Pokud dokážeme přistoupit na polemiku, že určité standardy není třeba brát vážně, protože je zlehčují sami tvůrci, můžeme opravdu začít nosit cokoliv a skoro opomíjet to, co nám předkládají. Můžeme ovléci staré i recyklované kousky, aniž by nám bylo líto, jakou hodnotu takové věci mají, nebo že nejsou nové a už vůbec se nemusíme zabývat pocitem, který je vyvoláván u ostatních. Oděvní „neopunk“ čím dál více dává slovo jednotlivcům a komunitám, a tak automaticky přetváří módní průmysl a podstatně jej recykluje.
Není špatných rolí
Špatné PR, dobré PR. Podle deníku New York Times si umělci ze studia MSCHF vybrali model značky NIKE snad zcela záměrně, když věděli, že zrovna tento gigant má velmi pozorné a důkladné právní oddělení. Samozřejmě žaloba přišla ze strany autora originálního modelu skoro okamžitě. Jak jinak dostat svůj módně-umělecký počin i do médií, která se na takový obsah primárně nezaměřují? Takto. Poslední novinkou v soudním sporu je ne tak překvapivá dohoda! MSCHF odkoupí tenisky od zákazníků zpět. To je sakra levná globální kampaň.