Mercedes-Benz Prague Fashion Week představí kolekce návrhářů na sezónu jaro/léto 2024. Od 1. do 4. září se hlavním spotem všech přehlídek stane unikátní historická budova Holešovické elektrárny. Ta byla postavena v letech 1898 až 1900 a její hlavním účelembylo vyrábět elektřinu pro primárně pražské tramvajové tratě, ale zásobovala i veřejné osvětlení a soukromé objekty. Její zachovalé původní budovy jsou od roku 2002 chráněny jako kulturní památka České republiky a nyní nabízí své unikátní prostory pro český módní event roku.
Pátek 1/9
JAKUB POLANKA by SAMSUNG
První večer zahájil svou přehlídkou Jakub Polanka. Podstata jeho kolekce je pro českého designéra úzce spjatá s tvorbou a hledáním tvarů, struktur a barev. Jakub Polanka často pracuje s kontrasty a některá z jeho opakujících se témat jsou lehkost versus drama, ženskost versus maskulinita, brutalita versus křehkost, logika versus emoce a mnoho dalších. Jeho návrhy se nesly především v odstínech béžové modré a černé a také byly vidět modely z tmavého i světlého denimu. Polanka přímo na runwayi vytvořil symfonii barev a tónů. Modelové se totiž procházeli s reproduktory hrajícími své vlastní melodie, které se v celku spojily v hudební podkres. Minule Jakub přivolal bouři, letos se stal dirigentem.
Sobota 2/9
VANDA JANDA
Kolekcí Full Time Diva autorka vrací vnímání módy ve své perspektivě do bodu, ve kterém ji jako dítě oslovila. Velký prostor v její kolekci dostává růžová barva, která vytváří kolem ženy auru naivity a možné zdání hlouposti, ale která ji ve skutečnosti chrání před těmi, kdož nejsou schopni vidět její reálnou hodnotu. „Dokážeme působit hloupě, jsme na to dost chytré. Pracujeme na tom dennodenně, víme, že to funguje. Využíváme na to krajky, mašličky, kvítky, peří a štras,“ stojí v oficiálním představení její prudce feminní kolekce. Ta místy dýchá atmosférou 70. let, která adorovala krásu ženy a její sílu skrytou v naivitě. V modelech lze číst i aktuální trend Barbiecore, který také souzní s myšlenkou feminismu. Každý z modelů Vandy Jandy prošel od střihu, výroby, barvení, stříhání až po výšivku jejíma rukama. Tisíce hodin věnovala zpracování motivu květiny do různých podob. Celkový dojem hravé ženské kolekce ještě znásobily růžové paruky na hlavách modelek.
Neděle 3/9
VAN GRAAF JUNIOR TALENT CARD 2023: JAN SMEJKAL A DOMINIKA KOZÁKOVÁ
V rámci fashion show pod jménem oděvního domu Van Graaf se představili Dominika Kozáková a Jan Smejkal. Slovenská designérka Dominika Kozáková působí v Praze. Poprvé prorazila na MBPFW v roce 2018 se svou kolekcí Freak Show a od té doby je na MBPFW pravidelným hostem. Stěžejními náměty její letošní show byly květiny, volány a netradiční lemy. Na rozdíl od Jana Smejkala vsadila na jasné odstíny růžové, zelené, blankytné nebo skořicové. Jan Smejkal uzavřel své modely v barevném protikladu černé a bílé, výjimku dostaly pouze šedá a tmavě modrá. Smejkal se zaměřuje na unisex oversize módu z kvalitních materiálů. Vytváří každodenní oděvy, které jako štít proti vnějším problémům a pohledům ze strany okolí. Svou módou chce nositelům přidat na síle a na sebevědomí, aby mohli vyjít do ulic a být sami sebou.
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI / ATELIÉR DESIGNU ODĚVU A OBUVI – UMPRUM BY EPET
Ateliér designu oděvu a obuvi z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze se přehlídek na MBPFW účastní pravidelně. Letos se představil s projektem Moje značka. Ateliérový projekt vedený Liběnou Rochovou měl za cíl naučit studenty, jak založit vlastní módní značku a realizovat ji v konfekční malosériové výrobě. Výsledek? Originální, alternativní a nezávislé kolekce zaměřené na vybraného cílového zákazníka. Nemalý důraz byl také kladen na udržitelnost a zároveň na úspěšný marketing. „Vznikly zdařilé, profesionální a osobité kolekce, které sklidily na závěrečné přehlídce velký ohlas. Jsem přesvědčena, že mnozí z mých studentů jsou již připraveni na vlastní úspěšnou tvůrčí kariéru“, zhodnotila výsledek módní návrhářka a vedoucí projektu Liběna Rochová.
Technická Univerzita v Liberci v rámci Katedry designu vede studenty k samotné tvůrčí činnosti, hledání nových způsobů výtvarného zpracování materiálů a netradiční realizace výrobků. Studenti kreativních oborů, například oděvního nebo textilního návrhářství, skla a šperku, tvoří v tandemu se studenty technologicky orientovaných oborů. Svou tvorbu tak studenti mají možnost uchopit a prozkoumat po všech stránkách.
MICHAEL KOVACIK
Nová kolekce s názvem Club de Membres je o začlenení lidí do společnosti. Její charakteristické prvky jsou jako již v minulosti o spojovaní ženského a mužského protipólu. Oversized modely byly převážně v čistých odstínech bílé a černé. Dominovaly jim oversized saka a košile, dlouhé siluety a široké kalhoty, které působí jako důkaz, že vypůjčovat si svršky od svého protějšku je v módě nejen legitimní, ale že to také skvěle vypadá.
Pondělí 4/9
LUCIE KÜRTHI/DENISA DOVALA
Poslední den MBPFW zahájila v Holešovické elektrárně přehlídka značek Lucie Kürthi a Denisa Dovala. Lucie Kürthi ve své experimentální tvorbě dává prostor vzniku nových tvarů, struktur a přítomnosti asymetrie. Vrstvené detaily kombinuje s prvky svázání a stažení. Často pracuje s konceptem volnosti a omezení, které hrají roli při výběru materiálů. V kolekci je zároveň přítomen kontrast křehkosti a jemnosti, které se odvážně mění v tvůrčí sílu. Kolekce designérky, která tvoří pod značkou Denisa Dovala, na Mercedes Benz Prague Fashion Weeku vídáme pravidelně již od roku 2019. Její tvorba si zakládá na kreativním konceptu, který ztvárňuje nejen pomocí střihů a siluet, ale také díky svému autorskému potisku látek, který si vytváří sama a je součástí její vize.
TOBIAS EQUIMPENT
Přehlídka Tobias Equipment s názvem Trilogy SS24 představuje završení jedné etapy značky. Designér Tobiasem Schubertem studuje na UMPRUM v Praze v Ateliéru módní tvorby pod vedením Mira Saba. Inspiraci pro své kolekce čerpá převážně z fiktivních a virtuálních světů. Značka Tobias Equipment si zakládá na práci s neoděvními, filmovými a cosplay materiály, které propojuje s oděvem.
Tomáš Němec
Designér Tomáš Němec, vítěz loňské soutěže Van Graaf Junior Talent, představil v rámci MBPFW kolekci RTW24 inspirovanou atmosférou filmu noir. Minimalistické černé siluety souznily s industriální strohostí historické budovy elektrárny v Holešovicích. Ve své první ready-to-wear kolekci Němec vsadil pouze na černou barvu a ve dvaceti modelech konfrontoval typicky feminní prvky se znaky maskulinity. Kolekce pozvala diváky do prázdných nočních ulic anonymního města a černé siluety modelů vytvořily prostor pro vytvoření vlastních příběhů o tom, kdo je jejich nositelem. Tomáš Němec pracoval s kontrastními materiály, nebál se kombinace matné vlny a hedvábného šifony s lesklostí saténu, latextu nebo šusťákoviny.
Zdroj: MBPFW, ELLE