Nekladou si za cíl splnit velké ambice. Chtějí jen pobavit sami sebe i módní davy a oslavit svobodu tvorby, kterou jejich pohled na svět přináší. Seskupení Jarda Praha, které tvoří dnes už jen trio návrhářů Anna Ryšánková, Nina Dvořák a Jaroslav Vích, se vrací se show, kterou jen tak na módní scéně neuvidíte. To, co by jiní mohou považovat za nevhodnou inspiraci či kopírování, oni vystavují na odiv a přiznávají barvu – vše, co kolekce přináší, jste už jednou někde viděli. Ať už to bylo v portfoliích luxusních módních domů, či na hudebním festivalu. Zatímco však jejich první kolekce z roku 2019 byla například čistou parodií na dům Balenciaga, letos návrháři odkrývají mnohem větší oblast zájmu. Tentokrát se módní adaptace drží více při zemi a snoubí v sobě hned několik kulturních fenoménů.
‚‚Rock, metal, festival, cigára, moshpit, klub, temnota, ples upírů, krev, horror, chlap tvrďák, život, kamioňák, drzost, diverzita, koloběh, recyklace, srdce, návrat, sebevědomí, nadsázka, otevřenost všemu, nevědomost, hardcore, normcore, jardacore, metalcore, změna, rave, opera, zážitek, jedinečnost, životní styl, pot, DIY, tělo,‘‘ stálo v tiskové zprávě. Výsledný obrázek poskládejte si sami.
Kult návrháře ožívá na legínách
Při pohledu na jednotlivé modely se vám vybaví celá řada asociací. Zatímco některé odkazují na parodické převzetí modelů velkých značek, z nichž nezůstali nepostřeleni CHANEL, showman Philipp Plein ani návrhářského tria oblíbená Balenciaga, jiné v sobě oživují prvky kultur a hnutí. Je to jako když se na jednom parketu potká berlínský rave a antverpská avantgarda. Denim střídají flitry, couture střídají merch oděvy. A pravděpodobně nikoho jiného než toto návrhářské seskupení nenapadne, aby své tváře otisklo na šaty a legíny modelek. Nelekněte se, až na vás zpod rozparku sukně vykoukne Jarda...
Doplňky se zvětšují na maximum
Důležitým prvkem kolekce představené pátečního večera byly šperky, které speciálně pro show vytvořila šperkařka Magdalena Šťastníková. Odvrací se od svých abstraktních tekoucích struktur a vrací se k jádru věci. To ona má na svědomí velká kovová srdce zdobící oděv, amulety s tvářemi návrhářů a šperky, které se jako hák zasekávají do uší modelů. Kov se prolíná celou kolekcí a odkazují na metalcore estetiku. Tu jsou vidět kovové kroužky na spodním lemu šatů, tu zas na kalhotách. A zasekávají se i do nadrozměrných kabelek.
Diverzita, která ještě nikdy nebyla tak přirozená
Módní značky celého světa čelí tlaku na větší rozmanitost modelů a diverzita, kterou se v reakci na to snaží do svých přehlídek a kampaní dostat, působí mnohdy krkolomně. Zatímco některé značky si na diverzní kampaně div nevytvořily monopol a zřejmě z důvodu marketingových účelů ji nepřirozeně vyobrazují v každé formě obsahu, kterou sdílí se světem, jiné se jí zhostily způsobem, který k ní přistupuje zkrátka k takové, jaká je.
Tak jako Jarda Praha. Módní seskupení oslovilo ty, které potkávají každý den. ‚‚Casting jsme měli hotový dříve než jednotlivé looky. Celá show je tedy postavená na castingu, i proto můžete vidět názvy jednotlivých looků, které byly pojmenovány na základě jejich nositelů,‘‘ vysvětloval po show Jaroslav Vích. I proto se na módním mole vystřídali postupně Květoslav Colombo, Kamioňák, Boris Zabiják, Sandro Sexy Worker, Bety Sexy Kost, Jaroslav Plein, Phillip Balencijarda Boy, Klára Podnikatelka v Chanel Kostýmku, nebo Ivana Co Žila v Paříži. Do show obsadili prodavačku z galanterie, za kterou chodí pro materiály a komponenty, nebo paní Ivanu, která jim při prvním setkání vyprávěla o svém pařížském životě. Jen pár looků jsme pak mohli spatřit na opravdových modelkách. Jenomže, kdo je vlastně opravdová modelka, když ve své přirozenosti diverzita hraje prim? 90-60-90 je v roce 2022 zkrátka pasé.
Zdroj: Autorský článek