Mnozí z nás si možná při myšlence na Gabrielle Chanel vzpomenou na monotónní barevné asociace. Aby také ne – vždyť základní znalost módních lekcí, které nám uštědřila, nás nabádá k tomu, abychom si jako první vybavili malé černé či pruhované triko. Jenomže Chanel nebyla jen černobílá. Naopak – barvy vždy byly stěžejním prvkem práce módní velikánky. Pracovala se všemi odstíny spektra, často sahala po šťavnatých, sytých odstínech, jindy si zas pohrávala s jemnými pastelovými tóny. Bylo by nedůstojné spojovat si její osobnost se zkratkovitou černou a bílou. Ve jménu barevné osvěty se kreativní týmy a řemeslné ateliéry domu Chanel odhodlaly vzdát hold právě zakladatelčině nesmírně pestrému archivu. Úterního dopoledne tak pařížský Grand Palais prosvětlily barvy přecházející od jemných pastelů a světlých tónů k syté půlnoční modři a hluboké černé.
Pláště, tvíd a závoje
V kolekci je k vidění pyžamový komplet z hedvábného krepu v barvě svítání, tvídový oblek ve slunečně žluté barvě, tvídové šaty v barvě šeříku se sklady, oblek z bílého a černého tvídu, malovaný a vyšívaný v barvách denní oblohy. Následuje oranžovorůžový kabát přes fialové žakárové šaty a oblek v barvě mimózy se světle růžovými volány. Stejnou logikou se řídí i páskové boty. Jsou ploché nebo na podpatku a jejich barvy se pohybují od nebesky modré a fialové po bílou a krémovou. Nechybí pro módní dům tolik příznačný tvíd, tvarované kapsy, také výšivky a výrazné knoflíky zdobené krystaly, měsíci, sluncem či kaméliemi. Šaty, krátké i dlouhé – ale také obojí najednou – oku pozorovatele rozehrávají až virtuózní hru s proporcemi, a za použití řasení, plisé a výšivek vyjadřují technickou propracovanost couture.
Do nekonečna a ještě dál
Je to právě couture, která letos slaví 110. výročí svého založení pod střechou módního domu. V jeho podání je manifestem krásy a disciplínou dokonalosti, nabízející ateliéru neomezený prostor pro tvorbu. Demonstruje nejen dokonalou řemeslnou preciznost, ale i svobodu tvorby, kterou Gabrielle Chanel vždy prosazovala. I proto molo, po kterém se prošly modelky, nabylo tvaru dvojitého C, evokujícího nekonečno a oslavujícího nekonečnou obnovu, která je tepajícím srdcem domu od roku 1915, kdy Gabrielle Chanel poprvé otevřela jeho brány.
Důvěrně známá módní gesta
Jen pár dnů před koncem roku svět obletěla zpráva, že se kormidla snad nejostřeji sledovaného módního domu ujme Matthieu Blazy. Návrhář, který si prošel módní praxí u Rafa Simonse, v Maison Margiela, Celine a Calvin Klein a svou zdatnost v práci s materiály i širokým záběrem inspirace naplno zhmotnil pod křídly značky Bottega Veneta, svou první kolekci v kreativním vedení představí na podzim tohoto roku. Hovoří se o dlouhém bezvládí v Chanelu, ovšem to, co pozorujeme nyní, konáním bez vedení není. Nutno totiž zmínit, že kolekce nyní vznikají pod rukama interního týmu módního domu. A ten nám opakovaně ukazuje, že i bez obsazeného postu kreativního ředitele mohou vznikat modely, které tak důvěrně ztělesňují esenci značky. Pokud má být kreativní ředitel hlavou, pak jsou to interní týmy, které jsou tepajícím srdcem značky. Jistě, pokud jde o oslavu 110. výročí couture u Chanelu, mohli jsme očekávat velkolepou show plnou expresivních modelů. Namísto toho jsme dostali komorní, leč barvitou kolekci, která důvěrně ctí pilíře, na kterých byla značka vybudována. Je zcela v pořádku tak jednat — zejména v případě, že jde o Chanel, který se od svých začátků orientuje na své klienty a dodává jim přesně to, proč jej milují. I módní gesta, která jsou neustále opakována, mohou přesto být bravurně obnovována.
- Zdroj článku:
Autorský článek