Nejnovější ready-to-wear show představená sobotního večera v pražské Staroměstské tržnici poodkryla návrhářovu vizi menswearu a unisexwearu na nadcházející rok. Oslavila deset sezón, v průběhu kterých návrhář představoval svoji tvorbu pravidelně veřejnosti. Nazvaná podtitulem A BOY WHO PLAYS WITH FIRE, pracovala v jednotlivých modelech i celkovém set upu přehlídky s elementem plamene. Ohněm jako teplem domova, stejně jako nespoutaným živlem a magií transformace. Oheň, který ničí a současně přetváří v nové, prolínal své plameny celou sobotní podívanou.
Small Talk s Janem Černým
Začněme zhurta. Co tvými slovy přinesla desátá show?
Abych to upřesnil, je to desátá kolekce od mé bakalářky. A abych odpověděl, byla to největší módní akce samostatného designéra tohoto roku v Česku. To jediné, o co jsem se snažil, bylo vytvořit na těch pár minut úplně nový svět, kde hosté na všechno zapomenou a pohltí je show.
Šlo o vítání nové éry pojící se se vstupem do druhého desetiletí, nebo nostalgické ohlédnutí za tím, co se v uplynulých letech odehrálo?
Obojí, ale mnohem víc šlo o vítání a velkou oslavu!
Před show jsi zmiňoval, že jsi zavítal do svého archivu... Co jsi v něm našel?
Dobrý základ na dalších dvacet takových shows, jako je tato, haha! S archivem pracuji velmi citlivě, aby se nestalo, že už jen kopíruji sám sebe. Často se mi ale při jeho procházení vybaví detaily a myšlenky, které třeba divák ani neměl šanci vidět, a tak jejich vzkříšení vytvoří úplně novou věc.
Je něco, co jsi v minulých kolekcích opakovaně používal, ale v této se již nadále neobjevuje?
Vůbec jsem tentokrát nepomyslel na šusťáky, tracksuits a nepoužíval jsem výrazně ani svůj známý Rorschach bleach. Za to jsem ale uvedl úplně novou variantu ručně odbarvovaného denimu.
Jaké poselství bys české módní scéně rád prostřednictvím této kolekce předal?
Celá show se jmenuje A BOY WHO PLAYS WITH FIRE. A reaguje na to, že jsem si rád jako dítě s ohněm hrál a obrazně jsem si s ním hrát nepřestal až doteď. A tuto odvahu jsem snad sobotního večera předal i dalším.
Jaký look z kolekce je pro tebe zásadní?
Je jich více, většinou to pro mě je první, poslední a ještě další dva takové ‚‚mezivrcholy‘‘ v kolekci, takže dohromady asi čtyři looky. A to je v každé show. Tyto looky vždy ukazují nějaké tři, čtyři směry, základní siluety, kolem kterých se vše ostatní nabaluje.
Kterému kusu z kolekce věštíš největší úspěch?
Černému třpytivému kabátu, který se na světle mihotá jako horký uhlík.
Co tě přivedlo k Staroměstské tržnici jako k lokaci a co vše konání show na takovém místě předchází?
Lokaci jsem objevil vpodstatě náhodou a pak jsem si na ni ve správný okamžik vzpomenul. Je to pro mě perfektní, neutrální prostor, který jsme s light designérem Matyášem Vordou přetrvořili v takový velký digitální táborák. No a pak je tam tuna produkční práce, aby celá lokace ožila. Ten obnos práce a nákladnost show je největší ze všech mých dosavadních. Ale přece mám co oslavovat!
Opět jsi využil streetcasting, což mi přijde skvělé. Jednoduše, proč vyhledáváš kluky z ulice a ne ostřílené agenturní hráče?
Pro autenticitu. Proto, že kluk ze streetcastingu má automaticky rád tvé věci, respektuje tě, chce být součástí této éry, na kterou může vzpomínat ještě dlouho. A to všechno se podle mě opravdu výrazně propisuje na tom, jakou má show energii. Pro kluky je to tak rovnocenně důležitý moment, jako pro mě. Baví mě synergie, kterou toto spojení přináší.
A co bude dál?
Nemůžu to prozradit, ale těšte se na grand surprise v příštím roce!