Vize bouře a nelítostného větru stěžující modelkám chůzi na jehlových podpatcích v závějích umělého sněhu by možná působila jako celek satiricky, nebýt silně emotivního klavírního doprovodu Dvořákových Slovanských tanců. Hudba nepochybně připomněla divákům situaci na Ukrajině, kde tamní lidé prchají před válkou s jedinou (černou) taškou v ruce. Byť se zřejmě jednalo o změnu programu doslova na poslední chvíli, kreativní ředitel domu Demna Gvasalia ji implementoval vskutku bravurně. Nepamatuji si, kdy jsem naposledy zadržovala slzy při sledování módní přehlídky. Dojemné zahájení mi připomnělo báseň Ťutčeva, která popisuje, že slovanskou duši člověk rozumem nikdy nepochopí – byť Dvořákem udeřil Demna hřebíček na hlavičku.
Hosté přehlídky byli obdarováni oversize tričkem v barvách ukrajinské vlajky, kterou našli na svých sedadlech před zahájením, a to společně s osobním dopisem od kreativního ředitele: „V takových životních situacích móda ztrácí relevanci, stejně tak jako právo na vlastní existenci. Show je proto věnována nebojácnosti, odporu a triumfu lásky a míru.” The show must go on... a tak kolekce 2022 pokračuje.
Se změnou hudby nastala zcela jiná atmosféra a starý dobrý Demna byl zpět. Syrové techno, teplákové soupravy, cyklo brýle a nenáviděné kapsáče připomínaly starter pack „takhle chodím ven s odpadky” – vše pochopitelně v černé. Zdá se, že jeho vizionářství již dosáhlo svého vrcholu, a nyní poprvé v našich očích upadá. Echo dokola opakované 90's nostalgie v jeho kolekcích začalo ztrácet svůj mámivý lesk znovuobjeveného retra a do určité míry připomíná spíše bezduchý gimmick, který existuje jen coby ratifikace sebe sama. Potvrzením toho byl i kožený odpadkový pytel coby nová shopping bag, jejíž jedinou praktickou funkcí bylo způsobit vlnu šoku mezi módními kritiky. Pokud jste dočetli až sem, podařilo se.
Kreativnímu řediteli však nemůžeme upřít jeho zdatnost v ohledu marketingu. O tom hovoří i pozvánka na show v podobě rozbitého (a nefunkčního) iPhonu6 se jménem hosta na zadní straně. Poškození tohoto autentického artefaktu „není dle našeho vědomí vyrobeno uměle, ale vytvořeno léty používání a následným zanedbáváním” stálo na doprovodném dopise. Původně se mělo jednat o symbolické propojení telefonu se zanedbávanou planetou, o čemž vypovídal název „360°C”, ba i klima celé kolekce.
Na řadu však přichází otázka, proč limitovat módní cykličnost pouze na materiály. Pozvánka ve formě telefonu byla ve skutečnosti již použita značkou Hugo Boss, a to v roce 2015. Recyklován byl i popkulturní #wow moment Lady Gaga z hudebního klipu „Telephone”, ve žlutém overalu z policejní Balenciaga pásky přišla na přehlídku Kim Kardashian. Maxi odstávající kozačky se až moc blížily staré kolaboraci (ex značky Demny) Vetements a Manolo Blahnika, a novátorství v podobě odpadkové shopping bag patří španělské znače BIIS, která ji prodává již pět let.
Móda se tak zdá být zcela vyčerpaná, a pokud všechny tyto nápovědy byly součástí jednoho velkého plánu, pak nezbývá dodat nic jiného, než „bravo!”