New York, Solomon R. Guggenheim Museum. Hosté jsou usazeni v seskupení, které kopíruje prstenec mistrovského díla Franka Lloyda Wrighta. Modelky scházejí architektonickou spirálou, která se zrcadlí v siluetách modelů, ladně se pohybujících v rytmu jejich chůze. Tak vypadá pocta americké kráse, když jednotlivé tóny této oslavné hymny skládá Alaïa v roce 2024. Je to velice sofistikovaná ukázka toho, jak dobýt Ameriku. Jehlou, nití a jasnou vizí, která v případě kreativního vedení Pietera Muliera a jeho krejčovského týmu rozhodně nechybí.
Alaïa má návod na to, jak dobýt Ameriku
Není to poprvé, co Alaïa dobývá Ameriku, spojení mezi Amerikou a značkou bylo vždy velmi silné. „Americká krása znamená svobodu těla i ducha. Jednoduchost, modernitu a přímočarost, čistotu. A pro Alaïu i pro mě je Amerika domovem daleko od domova,“ uvádí v prohlášení kreativní ředitel značky Pieter Mulier. „V New Yorku jsem žil a pracoval tři roky. Pomohl mi to utvářet to, kým jsem dnes. A pro Azzedina Alaïu to bylo v osmdesátých letech minulého století město, kde přijal své oblečení a filozofii designu a kde otevřel svůj první obchod. V roce 1982 poprvé vystavoval v New Yorku, v roce 2000 byly Alaïovy kousky umístěny v konverzaci s díly Andyho Warhola v dočasném prostoru Guggenheimova muzea v SoHo – šlo o bezprecedentní výměnu umění a módy.“ Guggenheimovo muzeum hostilo pátečního večera přehlídku poprvé ve své historii, ovšem dialog se značkou navazuje tam, kde před lety začal. „Kolekce samotná byla z podstaty utvářena touto myšlenkou – vystavováním v muzeu umění v Americe. Je v ní cítit americký sportovní oděv, jeho lehkost a praktičnost. Jsou zde stopy práce amerických módních velikánů – Adriana, Halstona, Charlese Jamese, Claire McCardell. ... Je tu také sochařský aspekt, který se zrodil z Azzedinovy posedlosti i z mé vlastní.“
Historický exkurs do minulosti domu
Azzedine Alaïa, který se narodil v Tunisku, pracoval od 60. let jako krejčí v Paříži, ale konfekci uvedl na trh až v roce 1980 a byla to právě Amerika, která značku dostala na mezinárodní mapu. Dawn Mello, tehdejší módní ředitelka a prezidentka společnosti Bergdorf Goodman, pozvala Alaïu, aby v obchodě předvedl kolekci ready-to-wear, poté co obdivovala návrhářovy šaty na elegantních Pařížankách na stylových fotografiích Billa Cunninghama publikovaných v časopise Women's Wear Daily. Mezi účastníky přehlídky v září 1982 byli i Andy Warhol a Paloma Picasso a do konce dne měl Alaïa dostatek objednávek na rozšíření své značky. Alaïa se do New Yorku vrátil znovu v roce 1985, tentokrát uspořádal divadelní představení své tříleté tvorby v nočním klubu Palladium. Podle záznamů The New York Times se o náklady na show vyšplhaly do výše 300 000 dolarů. Na hodinové přehlídce se po vyvýšeném molu s teatrálním nadhledem prošly všechny tehdejší top supermodelky, včetně Cindy Crawford, Yasmin Le Bon a Iman.
Bude se historie opakovat?
Až čas ukáže, zda Mulierův vpád na americkou půdu bude stejně tak ikonický, jako byl ten jeho předchůdce. V době, kdy se módní značky předhánějí o co největší díl mediálního prostoru, může jeho umělecký projev pod střechou Guggenheimova muzea zapadnout mezi jinými. Ovšem bravurně a se sofistikovaností sobě vlastní ukázal, že dějová linka mezi Amerikou a Paříží pokračuje. A nezbývá než doufat, že nešlo o poslední kapitolu této dobyvatelské cesty, na níž vítězí jasná vize.
- Zdroj článku:
W Magazine, WWD, ELLE.com