Emily in Paris a Megxit, Harry Styles v šatech na obálce amerického Vogue nebo Michelle Obama s náhrdelníkem Vote. To jsou nejdůležitější módní okamžiky pandemického roku 2020, který jsme strávili v teplácích a červenou rtěnkou na video poradách. Byl to neobyčejný rok, který módu posunul do ještě aktivističtější polohy než předtím. Zároveň jsme v něm ale nechtěli přestat snít, proto takovou popularitu nabral až dětsky naivní seriál Emily in Paris.
Jednou z nejvýraznějších osobností se tak stala herečka Lily Collins, která výše zmíněnou Emily v Paříži ztvárňuje. Téměř vše, co si v seriálu oblékla, se podle americké platformy List, která se zaměřuje na módní chování spotřebitelů, stalo obrovským hitem. Druhou podobnou influencerkou, která masově ovlivňila módní preference, byla vévodkyně Meghan. Když se naposledy objevila jako úřadující členka britské královské rodiny na veřejnosti, měla na sobě smaragdově zelené šaty od Emilie Wickstead. Okamžitě stoupl zájem nejen o podobný typ róby, ale hlavně o barvu.
Dalo by se také spekulovat o tom, zda by výraznější módní pozici v letošním roce neobsadila Jennifer Aniston. Když se v únoru ukázala na SAG Awards ve vintage Dior šatech (světlou hedvábnou róbu navrhl John Galliano) a objala se s Bradem Pittem, spustila mánii. Během 48 hodin byly internetové vyhledávače plné klíčových slov jako je „vintage" a „slip on šaty". Po březnu už nikdo neměl na slavnostní oblečení, ani na možné spekulace o návratu páru Brad-Jennifer, ani pomyšlení.
Billie Eilish zřejmě ovládá intuici, jakou zpravidla mívají jen umělci a vycítila, že rouška bude nutný doplněk nás všech. Proto si už v únoru, kdy jsme COVID-19 považovali spíše za čínskou záležitost, oblékla průhlednou ústenku Gucci na předávání Grammy. Bohužel pak nastoupil letošní březen, lockdown a konec příležitostí se kamkoliv zajímavě obléct. Celebrity sociálních sítí se předháněly v nejrůznějších výzvách, třeba se oblékaly do polštářů, ale stejně jsme se všichni těšili spíš a hlavně na to, až bude možnost vyparádit se a vyrazit ven.
Ven se letos vyráželo hlavně na demonstrace a naše sociální sítě se zaplnily apely. O tom, že #blacklivesmatter i o důležitosti voleb. Ty americké prožíval celý svět, také s pomocí bývalé první dámy Michelle Obamy. Její zlatý náhrdelník, složený z písmen VOTE dával jasný signál k akci. Značka Bychari, která ho navrhla, získala ihned obrovskou reklamu.
Můžete si obléct cokoliv chcete, hlavně, když se vám to líbí. To je motto zpěváka Harryho Stylese, který na nás shlížel z prosincové obálky amerického Vogue a měl u toho na sobě romantické šaty. Bývalý idol náctiletých se netají tím, že rád nosí dámské oblečení a odmítá se kvůli tomu napasovat do jakékoliv škatulky. I když máme dojem, že je to dnes úplně přijatelné, tak ještě nedávno byl právě americký Vogue známý tím, že na jeho coveru mohly být jen klasicky hezké štíhlé ženy. Ale doba se mění a Anna Wintour sem v roce 2020 s radostí přizvala muže v šatech.
Jaké osobnosti nás budou inspirovat v roce příštím? Ačkoliv jejich konkrétní jména zatím neodhadujeme, už teď je jasné, že určující bude jejich vize, charakter i angažovat v nejrůznějších společenských kauzách. Nechme se překvapit a držme si palce, ať už brzy vyměníme tepláky za plesové róby.