A teď trochu vzpomínek! Píše se rok 2015, v čínské restauraci (v pařížské čtvrti Belleville) kreativní kolektiv značky Vetements představuje pověstné triko s potiskem loga přepravní společnosti DHL. Lavina reakcí na sociálních sítích přes noc proměnila kousek v hitovku za tehdy „skromných“, zhruba pět tisíc korun. Demna Gvasalia dokázal z ničeho udělat něco a přesvědčil celý svět, že koupí takového trika bude „hodně někde“. Pro děti internetu proto replikování tohoto už šest let starého trendu znamená recept na úspěch. Osobnosti sociálních médií, například Indy Blue a kolektiv TikTok Hype House, tak rozšířily své podnikání nad rámec sponzorovaných příspěvků a svůj vliv začaly tisknout na sezónní mini-edice, a to doslova.
Odepřít zásluhy na vývoji trendu výrazných merchů nelze ani Kanye Westovi. Duchovní otec Yeezy byl jedním z prvních průkopníků merch módy podporovanou ostatními celebritami. Podařilo se mu dokonale setřít hranici mezi haute módou a fandomy a díky svému labelu nepochybně transformoval standard streetwearu a pozvedl merch na novou oděvní kulturu. Jeho Yeezym inspirovaný politický merch vlastní prezidentské kampaně z minulého roku to jen potvrzuje. Během několika dní byl vyprodán - Kanye však nevyhrál.
Merch se infiltroval do nabídky řetězců, se stal symbolem pro snobskou povýšenost a zároveň získal status nerdské upřímnosti... A hlavně, merch je teď skoro vše! „Dospěli jsme do bodu, kdy se před tím striktně účelové kusy oděvu staly legitimní součástí osobitého módního vyjádření. Už to nejsou luxusní předměty, nebo sepraná trika fanoušků počítačových her. Merch je skoro všeobjímající kus. Teprve teď přináší svobodu, když se vymanil z pozice provokativní luxusního kousku,“ říká pro The New York Times módní kritička Hilary Alexander.
Manýrismy proto stranou. Merch je jeden z nejupřímnějších módních trendů - takzvaně vytrolený tvůrci, milovaný fanoušky, respektovaný všemi. A k oslavě tohoto módního (ne)trendu jsme pro vás vybrali crème de la crème merchů, které teď frčí na síti.
I z vakcíny může být merch. Takový, jaký se rozhodl vydat herec Matthew Perry z legendárního seriálu Přátelé. „Could I be any more vaccinated?“ - je prostě tričko, které teď chcete mít. Fanoušci Chandlera šílí!
K-popová senzace BTS také vytahuje esa z rukávu. Sedmičlenný boy band z Jižní Koreje, založený společností BigHit Entertainment, se spojil s řetězcem McDoland's a společně vydávají kolekci k oslavě kuřecích nugetek. „Kapela má s McDonald's skvělé vzpomínky,“ dodává za kluky nahrávací společnost. Pokud je máte také, víte co obléct.
A poslední dobou nejvíce objednávaný merch v zámoří je ten, který vydává legenární síť kobliháren Dunkin' Donuts. Vizuálně uspokojující psychidelické barvy hrající na ploše masivních písmen v kombinaci se střihy cool volných mikin. Celá kombinace je stejně neodolatelná, jako donuty z pekárny věhlasné značky sladkostí.
Billie Eilish zas do svého arzenálu ikonického merche přidává s novým albem Happier Tha Ever kolekci bizarních doplňků, po kterých prahne internet. Tělové ponožky z tlustého úpletu s názvem alba představují skutečný módní statement. Od zpěvačky toho ale fanoušci čekají daleko víc, v minulosti ke svým albům přidávala komplexnější kolekci. Jak to ale bude teď, když změnila image a zdá se, že nadměrné mikiny už odhodila?
A tady naše osobní slabost... Youtube kanál Offensive Tea s geniálními kompilačními videi celebrit v šílených situacích trhá ve své kategorii rekordy shlédnutí. A jejich merch je skvělým příkladem dobře odvedené a vkusné edice s podmanivými zmrzlinovými barvami.